Ett socialt experiment

Publicerat: 18 april, 2017 i Uncategorized

2366

Nu var det visserligen ett ofrivilligt sådant eftersom samtalshögtalaren i telefonen pajade. Jag lärde mig förresten den termen idag. Samtalshögtalaren. I min värld är det liksom bara en högtalare men teknikerna gör skillnad på högtarlarhögtalaren, head sethögtalare och samtalashögtalaren. Nu tror jag visserligen att de har finare ord för de två förstnämnda, men eftersom det inte var fel på dem så stod det inte med på följesedeln jag fick med när telefonen äntligen kom tillbaka idag. Gissa om jag saknat den!

Det var inte så illa att vara utan allt skräp man samlar på sig i telefonen som jag trodde att det skulle vara. Det jag har saknat mest är kameran, Instagram och Swish. Facebook, att ha koll på bankkontot. vädret, Wordfeud och Quizkampen har jag liksom klarat mig bra utan. Visst, det fanns absolut en kamera i den telefonen jag så oerhört snällt fick låna av en kär vän, men den är inte i närheten så bra som den jag har i min egen telefon och jag valde dessutom att inte stoppa i ett minneskort eller koppla telefonen till Instagram. Det kändes överkurs när jag bara skulle låna den i några veckor. 

Ändå har det märkts av rejält att jag inte varit riktigt lika tillgänglig som jag brukar vara. När folk sms´at har jag ibland kunnat gissa vem det är och ibland tvingats fråga. Likaså när det någon ringt. Men vet ni; det där med att ringa verkar vara en utdöende trend. Det allra mesta går genom sms eller messenger. Det är nästan helt galet hur opersonligt vår kontakt med varandra blivit. Jo, visst smäller vi dit en hel massa emojis och försöker göra det roligt/gulligt/uttrycksfullt eller vad det nu är, men det är ändå inget emot att prata med varandra. Förresten spelar det ingen roll hur få eller många emojis man smäller dit, det är ändå en sådan skillnad i att tolka vad man säger mot vad man skriver. Det är med nyanser försvinner trots att man använder emojis. 

Vad händer nu då? Kommer jag att använda mig av det jag lärt mig av den tiden jag inte haft min egen telefon och således inte varit lika tillgänglig och uppkopplad som tidigare? Haha. Nä, troligen inte. Jag är precis i detta nu i färd att installera om allt jag haft tidigare i telefonen. Något jag däremot kommer att försöka göra är att ringa folk hellre än att skicka ett snabbt meddelande. Jag har faktiskt inte så bråttom att jag inte hinner växla några ord med mina nära, kära, vänner och bekanta. Det ska jag ta med mig från den här upplevelsen. Och en insikt om vilket otroligt hjälpmedel telefonen faktiskt är, men att jag inte ska göra mig beroende av den och dess appar. 

Lämna en kommentar