Eventuella grannar

Publicerat: 11 oktober, 2013 i Uncategorized

hello neighbour

Jag skyndade mig hem från jobbet idag då jag skulle få besök av ett par som funderar på att bo i min lägenhet efter mig. Det kändes väldigt konstigt att visa runt dem i mitt hem och höra dem prata om möjligheter gällande möblering och kommentera bra respektive dåliga saker angående lägenheten. Den har ju liksom varit min i så många år att jag kände mig dels bli lite stolt över att de gillar planläggningen och förvånas över att den trots allt känns så pass stor som den gör när den faktiskt bara är 66 kvm och dels gå lite i försvar då de kommenterade att det eventuellt kan komma att kännas trångt när det varannan-vecka-boende barnet växte upp. Det var ett ungt par som var här idag. Killen var mest bekymrad över att det inte finns några garage att tillgå medan tjejen såg möjligheter och var glatt överaskad över att badrummet inte är en skrubb man måste backa in i för att komma rätt. De verkade väldigt trevliga och var lättsamma. Jag hyser inget tvivel om att de skulle göra bra grannar. 

I morgon eftermiddag visar jag lägenheten till ytterligare spekulanter. Denna gång får jag för mig att kvinnan jag pratade med är äldre än paret som var här idag. Inte för att det spelar någon roll. Jag bara fick det intrycket. De måste åka från längst-bort-åt-andra-hållet Stockholm för att ta sig hit och titta och jag har därför lovat att de får komma under eftermiddagen, trots att jag skulle behöva lägga mig och sova där i krokarna för att jag ska orka jobba natt sen. Nåja, det är väl bara den här gången. Och om jag är lite schyst nu så kanske det lönar sig i längden, beroende på om de får lägenheten eller inte. Hon lät väldigt trevlig i telefonen och jag hoppas innerligt att intrycket består när vi träffas i morgon. Det är ju eventuellt mina nya grannar jag ska träffa.

Ni anar inte hur knepigt det känns att få en förhandstitt på de nya grannarna på det här viset. Det känns även knepigt att de ska bo i mitt hem, där jag i över en dekad skapat och njutit av tillvaron. Där jag varit med om så mycket, både gott och ont. Tack och lov ska de göra om så pass mycket att den hemtama känslan kommer att försvinna. Nytt kök, nytt badrum, nya golv och vitmålat. Samma planlösning, men det är också allt. Det blir som vilken lägenhet som helst här på gatan. Det känns i alla fall bra. Det ska bli spännande att se hur de jag ska träffa i morgon är. En misstanke baserad på något uthyraren sa när jag pratade med henne igår säger mig att det blir de som får lägenheten. Jag kan ha fel. Därför är det skönt att jag gillade paret som var här idag. 

kommentarer
  1. Purple skriver:

    Spännande att se vad för typ av person det är?

Lämna en kommentar