Cyklister

Publicerat: 2 augusti, 2017 i Uncategorized

Aseaströmmen

Jag är en sådan. Cyklist, alltså. Jag tar mig fram på cykel vart jag än ska. Hit, dit, runt och rakt. Det enda jag inte fixar på cykel är bakåt. Hade man kunnat cykla baklänges hade jag troligen varit expert på även det. Ville bara påpeka det. Jag tävlar inte, jag gör inga tricks och jag kör oftast inte i terräng. Men cyklist är jag. In i märgen. Så mycket att jag faktiskt saknar cykeln när jag inte använt den på någon eller några dagar. Därför måste jag ställa frågan som snurrat i mitt huvud ett bra tag nu…

Vad är det för fel på cyklister egentligen?!?

Herregud, vilka jävla spån de är. 

Detta har förresten ingenting med att göra att jag tycker att alla borde använda cykelhjälp och att de inte gör det, men det skulle egentligen gå att lägga till den punkten också. Nog om det. Det är inte lag på att ha cykelhjälm efter att man fyllt 15 och vill man slå sönder skallen om man skulle råka ut för en olycka så är det ens ensak. Antar jag. Den enda man riskerar är sig själv och därför är den inte med på just denna lista. 

  • Tittar eller saktar inte ner innan de svänger, vare sig det är ut i gatan eller runt en krök. 
  • Att inte bry sig om stopplikten. Som cyklist är man tydligen undantagen den regeln. 
  • Trafikregler över huvud taget. Gäller bara alla andra än cyklister. 
  • Hybris. Tydligen är man osårbar. Bilar kan inte skada dig om du cyklar. 
  • Cyklar mitt i vägen trots att det finns bra med plats på i väggrenen. 
  • Hörlurar. Dessa jävla hörlurar. Jag fattar inte hur man kan tänka att det är en bra idé att ge sig ut på cykel i trafik när man inte bryr sig om att använda ett av de bästa sinnena för en sådan situation. 
  • Telefoner. Jag har länge svurit över att bilister sitter och tittar i mobilen eller sms:ar medan de kör, men ta mig fan om inte cyklister är lika illa. 
  • Hörlurar och telefoner i kombination är dubbelt värre. 
  • Hörlurar i kombination med telefoner, hybris och frikort mot trafikregler är värst. 

Listan blev ungefär så lång som jag trott att den skulle bli, trots att jag valde att inte ha med det där om cykelhjälm. Och jo, jag inser mycket väl att cyklisterna kommer att hävda att bilisterna är värst. Klart de gör. De har fel. Cyklister är precis lika stora kålsupare som bilister. Punkt. 

En annan fråga angående cyklister jag grubblar på är varför man (oftast män) cyklar på en sådan låg växel att de måste trampa som en dåre för att komma en halvmeter? 

 

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    Amen. 👍. Det jag inte förstår är hur cyklister tänker, att de inte tänker på att deras kropp är sååååå mycket känsligare än en hård bil. Att man ens VÅGAR köra så som man gör i trafiken med sin kropp och liv som insats. Övergår mitt förstånd.

Kommentera

