Titanic

Publicerat: 21 juli, 2017 i Uncategorized

titanic

wp-image-712020045

De säger att det är bättre sent än aldrig och jag väljer att följa den devisen nu. Det är nämligen nästan en vecka sedan vi var iväg och tittade på den ambulerande Titanicutställningen som just nu huserar i Örebro och jag har inte kommit mig för att skriva om det förrän nu. Alltså funkar devisen ypperligt för mig just nu, trots att jag inte alltid är en trogen anhängare av den. *hehe*

wp-image-211555677

Jag fick biljetten till utställningen av Vikingen i födelsedagspresent. Han vet vad jag tycker om, den karl´n. I alla fall ibland. Den här gången var det en verklig lyckträff. Jag hade sett reklam om utställningen och bestämt mig för att ta mig dit under sommaren, jag visste bara inte när. Eftersom han också ville se den blev det en riktigt bra utflykt för oss på en av mina lediga helger i sommar. Vi hade dessutom tur med vädret, vilket var oerhört skönt då vi planerat in en att vara kvar hela eftermiddagen efter att vi sett utställningen. Strosa runt i Wadköping, gå runt i Örebro, äta något och bara njuta av dagen. Så var det tänkt och så blev det, trots en envis lite regnskur/lite ösregn mitt på dagen. Som tur var kom solen fram ganska snart och vi torkade medan vi gick omkring och tittade på en del av deras Open Art, vilket är en utomhusutställning av konst som står lite här och var i Örebro centrum. Mycket trevligt. 

wp-image-1680990861

Hur som helst, utställning var det. Inte bara vilken utställning som helst, utan den om Titanic. Jag tror att de allra flesta vet vad the Titanic var? Om inte annat så på grund av filmen som gjorde att händelsen fick mycket mediaplats igen, 85 år efter att katastrofen var ett faktum. Det var en hemsk katastrof. En stor tragedi. Jag visste en hel del om Titanic och dess öde innan vi åkte på utställningen, historienörd som jag är, men det hade inte spelat någon roll ifall jag varit expert eftersom det ändå blev mer personligt och man tänkte efter – kände efter – ett par vändor till medan man gick igenom utställningen och lyssnade på berättarrösten som gav bilderna och montrarna med saker liv. 

wp-image-1169720178

Tyvärr rådde fotoförbud på utställningen, vilket jag personligen tycker var väldigt tråkigt. Att ta bilder utan blixt kan omöjligt påverka saker i vare sig montrarna eller uppsatta bilder på väggarna, men jag antar att de vill behålla lite av mystiken för sig själva så att folk väljer att åka dit. Något annat jag tyckte var synd var hur linjärt allt var och att man fick ett audioset som ledde en genom hela utställningen. Man kunde inte prata med varandra utan att pausa och ta av sig hörlurarna, vilket dessutom blev konstigt om man låg lite osynkat med den man var där med. Jag ogillar hörlurar överlag och blir snabbt svettig om öronen samt tycker att de trycker mot glasögonskalmarna bakom sagda öron. Med det sagt menar jag inte att utställningen blev tråkig eller att jag ogillade den på grund av det, jag hade bara föredragit att kunna strosa i mellan och titta på och läsa om saker i min egen takt och i den ordningen jag vill samtidigt som jag pratar om det men den jag är där med. 

Utöver audiosetet var det var det en väldigt bra och gripande utställning. De har över 200 autentiska föremål och en del reproduktioner samt föremål från Titanics systerfartyg Britannica och Olympic att visa upp och berätta om. De anpassar utställningen till det land de befinner sig och därför fanns det många beskrivningar, brev och levnadsöden av svenskar, emigrerade, anställda på Titanic eller bara på väg över till Amerika på besök. Att se brev som skickats från båten bara dagen eller dagarna innan kollisionen med isberget kändes surrealistiskt, speciellt när breven i vissa fall var skrivna på svenska och adresserade till bland annat Helsingborg. På den tiden skrev man inte postnummer, utan namn, område i staden de bodde i, eventuellt gata och stad räckte gott och väl. En kvinna hade tappat sina ringar, förlovnings- och vigselring, i livbåten när hon tappade greppet om en för henne okänd mans hand som försökte hjälpa henne upp i en livbåt. Dessa ringar återfanns sedan i båten när den bärgats och man tagit hand om de som lyckats ta sig upp i livbåten, vissa fortfarande vid liv och andra döda trots att de lyckats ta sig till vad som måste ha upplevts som den enda möjligheten, ihjälfrusna i väntan på att andra båtar skulle komma och rädda dem från detta iskalla helvete. 

1200px-RMS_Titanic_3

Jag rekommenderar verkligen att man ser utställningen. Jag hade ont i fötterna när vi gick därifrån, betonggolvet var inte snällt mot mina leder, men det kändes gott i själen att ha gått igenom hela, att ha skänkt alla dessa människor – överlevande och döda – en tanke och att ha avslutat med att ha läst igenom de långa listorna med namn på människor som försvunnit i havsdjupet. De finns inte ibland oss länge och många hade troligen inte gjort det ändå, 85 år senare som det är, men de är inte bortglömda. 1500 personer, vuxna, barn, hela familjer – åh, så många barn – försvann ner i djupet för att aldrig bli funna igen. De där tavlorna med namn som är det sista man ser i utställningen är som en käftsmäll, en påminnelse om att alla de livsöden vi fått höra mer om bara är en bråkdel av de som fanns med på skeppet på dess ödesdigra jungfrufärd. 

Titanic The Exhibition är i Örebro fram tills den 28  augusti, sedan reser den vidare ut i världen. 

kommentarer
  1. Ametrin skriver:

    Ja det var verkligen en gripande utställning! För min del förstärkte lurarna upplevelsen. Just att få gå i min egen värld och ta in allt utan diskussion med de som var med. I egna tankar blev upplevelsen så personlig och stark att jag knappt kunde prata om den ens efteråt. Speciellt efter den där käftsmällen på slutet.

    • ~Sol~ skriver:

      Tänk så olika man kan uppleva det. Jag måste tvinga mig själv att lyssna aktivt när jag har lurar, annars gluder tankarna iväg. Men oavsett så var det väl värt det!

Kommentera

