Varför just det namnet?

Publicerat: 7 april, 2017 i Uncategorized

Richard Parker

Ett namn på fiktiva karaktärer jag hört många gånger i filmer och läst en del gånger i text är Richard Parker. De allra flesta tänker kanske direkt på tigern i Berättelsen om Pi och jag ska i ärlighetens namn erkänna att det var efter den filmen jag började fundera på namnet. Kanske är det för att det upprepas så många gånger i filmen? Nu var det väldigt länge sedan jag såg filmen men jag har ändå haft namnet i bakhuvudet och här om dagen läste jag ett utdrag ur en berättelse som är den jag misstänker att andra känner igen namnet ifrån, nämligen den om valfångaren Arthur Gordon Pym i The narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket. Jag har läst boken tidigare och det är anledningen till att jag känner igen namnet över huvud taget. Richard Parker är den sjöbrutna som förlorar i lottningen om vem som ska offra sitt liv för att bli mat till de övriga. Det är Edgar Allan Poes enda hela roman och har inspirerat andra kända författare av den genren, som Herman Melville och Jules Verne.

Namnet finns med i en väldigt dålig film jag av någon anledning såg flera gånger när jag var ung vuxen, nämligen Weekend at Bernie´s, en löjlig film om två unga män som är bjudna på fest hos sin chef men anländer dit för att hitta honom död. I rädsla över att bli anklagade för att ha mördat honom låtsas de att han fortfarande lever genom att helt enkelt klä den döda kroppen och ta med honom på olika aktiviteter. Riktigt dålig, faktisk. I en tecknad serie och sedan filmatisering är Richard Parker Spindelmannens pappa. Han figurerar inte särskilt ofta i filmerna, då Spindelmannens föräldrar dödats av Red Scull många år tidigare, men han heter i vilket fall så. Ytterligare en ganska dålig film där namnet tillhör en av huvudkaraktärerna är Richard Parker är Lek till döds. Även den såg jag när jag var ung vuxen, så jag misstänker att den kom i mitten av 90-talet eller så. 

Sen finns det faktiskt en historisk person jag vet om som heter så. Den brittiske sjömannen Richard Parker, som levde under slutet av 1700-talet. Anledningen till att jag ens vet vem han är beror på att han var delaktig i ett myteri som gick åt skogen och avrättades för sin roll i händelserna. Jag är lite av en historienörd och läser ofta om händelser som hänt lite varstans i världen, så man vet aldrig vilka små guldkorn jag lyckas snappa upp och minnas.

Men varför är just namnet Richard Parker så väl använt i olika berättelser. OK, OK, det är inte direkt väl använt i Spindelmannen, där är det ju hans farbror Ben som nämns oftare, men ändå. Är det ett väldigt vanligt namn inom engelskan, kanske? Lite som Johan Svensson här? Kanske. Men nu när jag skrivit av mig om det kanske jag kan sluta fundera på namnet. Det har varit oerhört irriterande att det ploppar upp i skallen på mig hela tiden. *haha*

Kommentera

