Galet trött

Publicerat: 10 januari, 2017 i Uncategorized

20170110_165316.jpg

Smekmånaden är över, numera får jag den stora förpackningen med 300 tabletter per uttag och sammanlagt fyra uttag. Allt som allt beräknas det räcka i 10 månader. Jag måste äta medicinen under en längre period än så.  Hoppas verkligen att jag inte är som en sömngångare hela tiden.

Jag började med en ny medicin för lite över två veckor sedan. Den heter Salazopyrin och är av enterotablettform, dvs att den sväljs hel för att därefter lösas upp först då den kommit till tarmen och sedan sprids det verksamma ämnet därifrån. Jag har läst bipacksedeln noga, men det gjorde jag verkligen inte för att jag är noga med sådant utan för att läkaren och därefter sköterskan jag pratade med då jag fick receptet gång på gång påtalade hur viktigt det är att jag hör av mig om jag upplever biverkningar som feber, magont, dålig mage, illamående, utslag, astma, huvudvärk, yrsel och hosta.

Ja, ni ser vilken gedigen lista av biverkningar det finns… ändå är det bara en bråkdel av det som listas i bipacksedeln. Något som däremot inte nämns, vare sig som vanliga, mindre vanliga, sällsynta eller biverkningar av okänd frekvens är trötthet. Ändå är det den biverkningen jag känner av. De andra finns i bakhuvudet så att jag håller koll på dem – det var ju så oerhört viktigt – men faktum är att jag inte har några som helst symptom av dem (ännu?) medan jag är så trött att jag knappt kan tänka en hel mening innan ögonlocken sjunker ner och jag glömt bort vad jag började tänka på. 

Nätterna är intressanta. Jag går på toa mycket färre gånger nu än tidigare, men när jag går på toa känner jag mig ändå rätt vaken. Just där och då vet jag ju att jag ska på toa och sedan gå och lägga mig igen, vilket kanske påverkar. Men trots att jag känner mig pigg och vaken när jag smyger ur sängen, igenom köket och in på toa, gör det jag ska och sedan smyger tillbaka samma väg minns jag knappt att jag lagt mig igen innan jag somnat om. Eeehhh? Va? Jag har alltid varit vaken en liten stund efter ett toabesök tidigare. Och hur kan jag känna mig pigg och vaken i ena sekunden för att sova som en stock i nästa? 

Därefter är det som om universum spelar mig ett spratt. När det blir morgon och jag ska kliva upp är det som om jag på långa vägar inte sovit klart utan får tvinga mig att vakna. Är jag ledig och inte har något inplanerat somnar jag lätt om. Finns inte en chans att jag orkar kämpa mig upp. Om jag ska jobba eller har något inplanerat krävs det en hel del beslutsamhet att ta mig ur sängen och göra mig i ordning. Just då simmar och tänker jag inte i sirap utan vi pratar om något tjockare än så. Kräm kanske? Jag vet inte riktigt vad jag ska likna det vid, men svårt och jobbigt är det. 

Men nej, trötthet står inte som en i bipacksedeln. På nätet däremot… Jag googlade eländet igår och fick upp så många träffar att jag inte kunde tvivla på att det faktiskt är en biverkning av den här medicinen. Till exempel hade Dalarnas Landsting den listan som en sådan gällande Sarazopyrin. Utöver den officiella myndigheten hade en myriad (ok, det var kanske inte en myriad men ändå rätt många) privatpersoner skrivit om sin enorma trötthet efter att de börjat med den medicinen. Konstigt att det inte står med på bipacksedeln? Nåja, oavsett så anser jag att det är i direkt samband med att jag började ta medicinen som jag blev så här ofattbart och skitjobbigt trött att det helt enkelt måste vara en biverkning av den.

En genomläsning av det folk skrivit om sina besvär (i detta fall tröttheten) visar att det i princip finns två grupperingar av de som drabbats av denna biverkning. Hos den ena är tröttheten mest där när man initierar medicinen medan den andra gruppen led av tröttheten betydligt längre. Jag hoppas naturligtvis att jag tillhör den förra gruppen samtidigt som jag misstänker att jag fortsätter att ha otur nog att tillhöra den andra. En av de andra, mindre vanliga biverkningarna av denna medicin är förresten alopeci. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det visar sig att jag är den som sover, sover och sover och sedan vaknar med hela (den tunna) kalufsen kvar på kudden när jag väl lyfter på huvudet. Yay, liksom….

Kommentera

