Stor besvikelse

Publicerat: 1 december, 2016 i Uncategorized

julpynt-fran-ica-hemma

Bilden är lånad från ICA Hemma. 

Jag är inte mycket för julen. Faktum är att jag gärna låter bli att fira alls, om det inte är så att familjen är samlad, eller som tidigare då jag var singel att jag var inbjuden till någon som hade sin familj samlad och räknade mig till den. Det jag däremot gillar är alla ljusen som hör julen till. De som lyser upp mörka vintereftermiddagar och kvällar. Jag gillar även lite av pyntet. Inte i överflöd, utan precis så där lagom så att det ändå känns lite annorlunda här hemma. En liten sak där, en ljuslykta där, ett pepparkakshus som doftar i hela huset, lite pynt och lite mys. Ni vet säkert hur jag menar.

Igår gick Vikingen igenom sin jullåda och plockade fram den ena saken efter den andra. Inte så att vi placerat ut dem ännu, till det ville jag ha upp min egen jullåda först för att se vilka saker vi skulle ha var. Jag är lite petig med sådant och den där snälle sambon jag har brukar i regel låta mig hållas, bara han får en hylla för sitt julland. Inga problem med det, jag plockar helt enkelt ner de saker jag har på en hylla i bokhyllan och låter honom härja fritt på den. 

Han är även snäll nog att följa med mig ner i källaren för att hjälpa till med att få upp jullådan. Jag fixar inte att bära något tungt eller ens halvtungt ännu och han förstod hur gärna jag ville ha upp lådan. Han är bra han. Han var även oerhört bra att ha med sig ner nu när det visade sig att lådan inte stod där jag hade för mig att den skulle stå, där jag var säker på att jag ställt den efter den senaste gången den var uppe i lägenheten. Han baxnade och bar, flyttade och kånkade och gjorde allt grovjobbet då vi gick igenom varenda låda i källaren. Tyvärr hade vi inget för att göra det då det verkar som att just min jullåda är puts väck.

Jag har en enda låda med julsaker och i den är de flesta saker sådant som jag fått och har sparat som minnen eller som jag köpt för att jag råkat gilla just den saken lite extra mycket. Det är återigen inget överflöd och i ärlighetens namn inget jag tänker på under resten av året. Det är när jag plockar upp och ner sakerna jag får den där känslan av nostalgi och minns vem och när jag fått sakerna ifrån. En del av sakerna har jag fått av Mini-Belse när han var yngre, andra saker har jag fått av människor som står mig nära. Jag hade till exempel en stor vit snögubbe i tyg däri som jag fått av Farmor, som tyvärr lämnat jordelivet. Den var alltid speciell att sätta i soffan, nära den plats där jag brukar sitta. Min adventsljusstake har jag köpt själv och var en sådan sak som jag verkligen gillade. En lite ovanlig modell och lagom lekfull mitt i de där brinnande ljusen. 

Borta.

Finns inte att hitta.

Jag trodde inte att jag kände så djupt för de där sakerna, bortsett från den där stora, vita julfiguren, men det visar sig att jag känner en djup besvikelse och faktiskt lite sorg över att kartongen är borta. Så pass att jag just nu, i efterslängarna av upptäckten, inte känner för att julpynta alls. Det blir inte samma sak nu när jag inte har något kvar annat än de enstaka sakerna som råkat hamna i Vikingens jullåda sist. En julstjärna och några dukar. Inget nostalgiskt med dem alls. Vad är det mot de figurer, ljusstakar, minnen och kärleksfulla gåvor jag hade i min egen låda? Åh, missförstå mig rätt, för Vikingen och hans flickor är hans jullåda väldigt betydelsefull. Det är för mig den inte är det. Jag har inga personliga minnen av de saker han förde med sig i sin låda när vi flyttade ihop.

Jaha. Nu då? 
Jag antar att jag helt enkelt får slicka mina sår (ja, ja, det låter kanske lite väl dramatiskt, men faktum är att förlusten av de där minnena känns som en stor sak just nu) och sedan påbörja en ny låda, men nyare och förhoppningsvis lika viktiga minnen. Synd bara att alla de där minnena jag sparat i alla dessa år gått förlorade. 😦

kommentarer
  1. f skriver:

    Har jullådan rymt med grisen? 😉

    • ~Sol~ skriver:

      Frågan är inte om både grisen och lådan är stekt fläsk vid det här laget? 😉
      Jag misstänker att fallet kan vara så, då lådan med största sannolikheten hamnat i en container vars innehåll eldats upp efter att den lämnade vår gata. 😦

Kommentera

