Beror det på längden?

Publicerat: 21 november, 2016 i Uncategorized

measuring-height

När jag växte upp och blev en ung vuxen var jag av normallängd. Det höll i sig i ungefär 20 år och sedan upptäckte jag plötsligt en dag att jag var kortar än många andra tjejer. Det tog en enda generation för tjejerna att som standard bli mellan 5-10 cm längre än jag. Poff, så var jag en sådan där som var en och för kort inte bara inför killar utan även inför unga tjejer. 

Nu har det alltid funnits kvinnor som varit längre än jag, absolut, men förr i tiden var jag faktiskt rätt jämnhög (låg?) med de flesta andra kvinnorna. Inte alla och gudarna ska veta att jag tycker att de där över medellängd tjejerna är snygga med sina längre, ståtliga spiror, men poängen här är ändå att jag under 80- och 90-talet var det som ansågs som normallängd och att det numera förändrats till att jag numera är lite under medellängd om man ser till nästa generation.

Orsaken till denna långa inledning är att jag har en fråga; en till killarna och en till tjejerna….

Upplever ni som tjejer att (främst) killar gärna lägger armen om er och/eller klappar er på axeln när ni möts och de frågar hur allt är?

Upplever ni som killar att ni gör så på tjejer?

Anledningen till att jag frågar är att jag och min kompis kommit fram till att det troligen görs olika beroende på vilken längd man har. Hon, som är längre än jag, upplever inte alls att någon lägger armen om axlarna på henne då de träffas och verkligen inte att folk klappar henne på axeln speciellt ofta. Jag har däremot  kommit till insikt i att det händer väldigt ofta när jag träffar mina manliga vänner. Det händer ibland att det sker då jag träffar mina kvinnliga vänner också, men inte alls på samma vis. Då blir det oftast en snabb kram som liksom går hela vägen om och som inte trycker på någon specifik plats, som t ex axeln.

Insikten har förstås kommit på grund av (jag höll på att säga tack vare, men jag är nog inte speciellt tacksam över det ändå) att jag har så förbannat ont i axeln och mest vill tuppa av eller skrika högt när någon av välmening står och klämmer eller dunkar på den. Jodå, en vänskaplig klapp kan visst kännas som en rejäl dunk. Det är jag som avgör det, inte du. Så det så. Din välmening är inte alls ouppskattad, bara olidligt smärtsam. Capisce?

Jag har frågat några fler tjejer jag känner och konstigt nog upplever de som är lite längre än jag inte att folk vare sig lägger armen om dem eller klappar dem på axeln och inte heller kombinationen av detta medan de tjejer som är runt samma längd, 1.66 m,  eller kortare än jag i större grad känner igen fenomenet. Därför har jag en tilläggsfråga rörande mina frågor här ovan;

Tjejer; Hur lång är du?
Killar; Gör du olika beroende på hur lång din tjejkompis är?

Svara gärna -både killar och tjejer – med en kommentar så att jag antingen får bekräftat att vår teori är rätt eller att vi är helt ute och cyklar med våra funderingar. 🙂

kommentarer
  1. Ullrika skriver:

    Vilken intressant reflektion! Jag är rätt kort, 162cm, men det är ingen som lägger armen om mina axlar. Eller jo, det är det ju såklart nångång men inte frekvent och inte så att jag tänker på det.

    • ~Sol~ skriver:

      Det verkar vara så att jag är ganska ensam om den upplevelsen, så jag antar att det inte alls beror på längden utan helt enkelt på vilka vanor/ovanor de människor jag känner har. 🙂

Kommentera

