Sjukgymnast

Publicerat: 14 november, 2016 i Uncategorized

sjukgymnast

Jag har bokat ett flertal tider hos en sjukgymnast men har sedan av olika anledningar tvingats avboka dem igen. Nu har jag dock en tid den 9 december och det ska fan till en naturkatastrof på min gata här hemma innan jag avbokar den. Jag måste verkligen få ordentliga instruktioner om vad jag kan och inte kan göra och hur jag ska och inte ska träna mina stackars leder. Jag har förnyat gymkortet och har hört att cykling och crosstrainer går bra, men jag törs i ärlighetens namn inte ens prova crosstrainern förrän jag fått ett ok från sjukgymnasten. Tänk om jag kajkar upp axeln ännu mer, liksom?

Förresten har jag nog inte bokat en tid hos en sjukgymnast utan hos en fysioterapeut. På riktigt? Vad är det för fel på det svenska ordet? Det finns väl ingen som kan missförstå vad en sjukgymnast gör? Så till vida man inte särskriver ordet förstås. En sjuk gymnast är ju lite annat än en sjukgymnast. Fysioterapeut. Det låter ju flashigt i alla fall. Inte för att jag tror att de gör något annat än vad en sjukgymnast gör, men ändå.

Jag förstår att man kanske vill anpassa titeln till en mer internationell sådan, men ändå? Vi är i Sverige och vårt officiella språk är fortfarande svenska, även om väldigt många slänger in engelska ord i sina meningar numera. Faktum är att många, speciellt artister, har lika många ord på engelska som på svenska i sina meningar. Det låter lite bisarrt, faktiskt. Som om de inte kan prata något av språken ordentligt. Men, men, det är väl den nya tiden. Det är inte för inte vi är ett av de mest amerikaniserade länderna i världen. Men fysioterapeut? Jag kommer nog att fortsätta säga sjukgymnast. Om jag inte pratar engelska förstås. Då stavas det dock physiotherapist, även om det uttalas nästan likadant. Föredrar dock -ist på slutet än -eut. Det är lättare att både läsa och säga. För vi säger väl ändå fysiopterapeft, av någon anledning….?

Kommentera

