Den tiden på året

Publicerat: 12 november, 2016 i Uncategorized

lussekatter1

Nu är vi äntligen där. Vintern. Den där otroligt fantastiska årstiden då jag bokstavligen känner mitt inre spritta av glädje. I alla fall om inte yttre omständigheter dämpar min naturliga glädje över vinterhalvåret, förstås. Det har ju tyvärr hänt fler gånger än jag vill minnas. Men inte i år. Eller i alla fall inte ännu. Det som lyckats dra ner mig mest är förstås hur Mini-Belse mått, han som är tvärt emot mig själv och ofta störtdyker ner i en depression så snart kvällarna börjar bli mörkare. Inte i år. Inte ännu. Håll tummarna för att det fortsätter på det viset. 

Trots att jag älskar att tända ljus och mysa i mörkret är julen inget jag känner någon stor begeistring över, vilket känns lite synd. Det är ju ändå så julen är en stor del av vintern och det vore trevligt att gilla alla aspekter av den. Istället är jag nästan trött på allt juligt redan i mitten av november, efter att butikerna börjat sälja julsaker och spelat julmusik sedan i slutet av oktober. Missförstå mig rätt, jag gillar verkligen samhörigheten och samkvämet över julen, det är den väldigt långa upptakten till julen jag tröttnar på. 

Något jag däremot älskar med vintern är när vi kommer in i november och det äntligen är legitimt att baka lussekatter. Nej. Jag bakar inte lussekatter. Jag såg en affisch nyligen som talar om att jag bakar julgaltar/kusar. Det spelar ingen roll vad de kallas, för Herregud, så gott det är! Och jag gillar av någon konstig anledning att baka just lussebullar. Det kan bero på att det är mer som att baka bröd än att baka kakor och liknande. Det har alltid varit roligare att baka bröd. Jag bakar lussekatter på jobbet, på andra arbetsplatser jag råkar få arbetspass på och hemma. Nu har jag inte räknat men det skulle inte förvåna mig om jag bakar lussebullar ett tiotal eller till och med fler gånger mellan november och jul. Sen är det slut på lussekattssäsongen. Tvärt och absolut. Det har hittills inte funnits något undantag till den regeln. 

lussebullar

I år har jag bara bakat lussekatter på en av de andra arbetsplatserna jag ibland blir bokat på. Jag tänkte baka hemma efter jobbet idag men var för trött. Det tar på krafterna att jobba och jag valde istället att rensa lite i några lådor (hyresvärden har ställt ut containrar för hyresgästerna att slänga saker de inte kommit iväg till återbäringen med och jag ville inte missa den chansen) och sedan ta det lugnt. Jag får väl sukta efter en lussekatt innan jobbet i morgon och sedan baka på måndag. Det blir nog bra. Det är många dagar kvar innan jul, jag hinner baka och äta många lussebullar än. 😉

Kommentera

