Here fishy, fishy…

Publicerat: 11 oktober, 2016 i Uncategorized

14647305_1305804876130280_1122834119_o

De gånger vi badat i Medelhavet har vi inte sett många fiskar alls. Faktum är att jag nog bara kan påminna mig om att ha sett en enda fisk under alla gånger vi varit i havet där nere i Spanien. Nu kan det absolut vara så att vi helt enkelt inte sett fisken under ytan, men jag tror ändå inte det. Vattnet där vi är på Costa Blanca är oftast klart och man ser sina fötter när man står i axeldjupt vatten. Dessutom så vi fisken på den här stranden bra, i alla fall alla som har någorlunda bra syn. Jag själv såg dem bäst i cyklop då vattnet bröt ljuset så pass bra att mina fladdermusögon också fångade upp vad som fanns omkring mig. 😉

dsc01478

Hur som helst, våra vänner hämtade upp oss hemma vid huset, vi åkte till stranden och satte upp parasoll och stolar samt la ut handdukar på sanden innan vi äventyrade oss ut i vattnet. Jag hade köpt brödpinnar eftersom det var det jag fått order om innan, ifall vi nu ville mata fiskarna. Brödpinnar liksom. Hur skulle jag veta att de där fantastiska, roliga, trevliga och galna skottarna vi var med kallar baguetter för brödpinnar? Nåja, vår snälla (och helt bindgalne) skotte hade tagit med sig så att det räckte till alla och förlät således oss för vårt oförstånd.

14599942_1305802529463848_543372023_o

När vi sedan klev i vattnet såg jag direkt att det fanns fisk i vattnet men i ärlighetens namn fattade jag inte hur många de var förrän skotten bröt av en bit bröd och kastade den till mig. Wow! Jag hann inte ens sträcka mig efter brödbiten bara 20 cm ifrån mig innan havet kokade. Ni vet så där som man ser i skräckfilmer när pirayor anfaller? Så såg det ut. Det var fisk överallt! Så. Jäkla. Häftigt!

14625642_1305805056130262_331922533_o

Faktum är att det var så häftigt att jag inte ens reflekterade över att det kunde kännas läskigt. I alla fall inte förrän några fler i vårt sällskap kom ner i vattnet och den ena inte uppfattade hur mycket fisk hon hade bakom och på sidorna om sig förrän de nuddade vid henne. Nu är vi inte bättre människor än att vi skrattade högt och gott åt att hon reagerade instinktivt och plaskade iväg åt det håll det fanns minst fisk just då. Utåt. Japp, hon försökte komma undan från fisken genom att ta sig längre ut i vattnet. Det kommer hon nog aldrig att få glömma. 😉

14647192_1305804842796950_1395531906_o

Något jag aldrig kommer att få glömma är att kroppen har en del funktioner som anses pinsamma. Tyvärr kan man inte alltid kontrollera dem. Ibland är det till och med så illa att de inte heller ger någon förvarning om att de är på väg. Ni har nog gissat vad som hände, men innan jag skriver ut det i klarspråk måste jag beskriva hur Vikingen och Skotten, dessa fullvuxna och till åren komna män, är som personer och då speciellt tillsammans. Barnsliga. Puerila. Infantila. Triggar varandra. Då kan ni ju tänka er vilken reaktion det blev när jag la mig ner på mage på handduken, slappnade av och plötsligt släppte en riktig brakskit. Alltså?!? Vad fan! Och det var fyra dagar kvar innan vi åkte hem. I fyra dagar gjorde Vikingen och Skotten trombonimitationer varje gång de såg mig eller varandra. 

14614474_1305804986130269_1200562175_o

Själv ville jag helst sjunka ner genom sanden och ner under magmafloderna som säkerligen finns djupt där nere, men det gick ju naturligtvis inte. Istället lånade jag cyklopen och snorkeln och gav mig ut i vattnet istället. Detta var första gången jag snorklade och jag måste säga att jag älskar det! Vattnet var så klart att man såg botten på ganska djupt vatten och efter att jag simmat ut från strandkanten blev botten mer stenig och på stenarna växte det ”sjömossa” som gjorde att det såg ut som om havsbotten flyttade sig med strömmarna. Det fanns en del fisk också naturligtvis, men inte alls i de mängder som samlades när man hade bröd med sig. Det gjorde inget, det var ändå häftigt att se och att plötsligt vara ha en fisk mitt framför näsan. 

14599718_1305802422797192_1417044125_o

Vikingen och jag har bestämt att vi ska införskaffa oss några cyklop och snorklar att ha där nere. Stranden vi var på för att simma med fiskarna ligger relativt nära de andra stränderna vi brukar frekventera och vi skulle lätt kunna tänka oss att åka till den här stranden då och då för att guppa omkring och titta på fisk. Dessutom vore det kul att se om det verkligen är som vi uppfattat det tidigare, att det finns få eller ingen fisk på de andra stränderna. Jag ska dessutom fixa linser tills dess att vi skaffar cyklop, så att jag kan se allt och inte bara det brytningsljuset förstärker i cyklopets glas. Eller plast. Spelar roll. 🙂

 

kommentarer
  1. Lill skriver:

    Tipsar bara om att det finns cyklop med slipade glas. Bara googla.

Kommentera

