En härlig semester

Publicerat: 8 oktober, 2016 i Uncategorized

Vikingen och våra vänner på stranden.

Om man bortser från att jag inte riktigt varit på topp så måste jag ändå påstå att semestern blev väldigt, väldigt skön ändå. Vi fick avboka båda utflykterna jag planerat in på grund av att de innefattade för mycket traskande omkring på ojämn mark men vad gör väl det när vi istället gjorde andra, lika roliga saker?

Första dagen gjorde vi sådant där som är skönt att ha gjort inför resten av semestern. Handla, städa av taket och framsidan (ok, det gjorde Vikingen då han förbjöd mig att gå i närheten av de blöta golvplattorna eftersom han på intet vis ämnade ägna sin semester åt att hälsa på mig på sjukhuset) och dammsuga och damma. Konstigt hur mycket damm det kan bli trots att det stått tomt ett tag…

Dagarna därefter tog vi det också lugnt. Vi letade på ett ställe med minigolf, pool, restaurang och bar och var där en hel eftermiddag. Jag är inte någon som gärna ligger vid poolen i femtioelva timmar men faktum var att efter att ha promenerat den korta biten dit och sedan spelat minigolf så var det skönt att vila. Alltså badade och solade jag längre än vad jag vanligtvis gör. I övrigt har vi varit ner till havet ett gäng gånger, promenerat lite (även om Vikingen inte alls kallar det jag gjorde för att promenera), varit till vår områdespool, fotograferat lite grann (väääldigt lite jämfört med annars) och solat. Det sistnämnda med solskyddsfaktor 50, förstås….

Det har varit så himla roligt att återse våra vänner och vi har under semestern lärt känna ännu fler människor där nere. En av dagarna åkte vi med några av våra fina vänner till Lo Pagan för att jag skulle få täcka hela min lekamen med gyttja. Nej, Vikingen tänkte verkligen inte kladda lera på sig själv och fick därför ha hand om fotograferingen under tiden jag metade en mörk, tjock, illaluktande sörja över hela mig. *haha* Det var faktiskt rätt kul och huden kändes mycket mjukare och lenare så snart leran var bortvaskad. Jag skulle (ska!) lätt göra om det.

Att bada i Mar Menor är inte alls som att bada i Medelhavet. Mar Menor är en gammal meteorkrater som utgör ett slags innanhav som fylls på av Medelhavet genom en trång kanal i den långa sandbanken som skiljer de två vattenmassorna från varandra. Jag har alltid hört om hur skönt det är att bada där eftersom det inte är särdeles djupt (tror det är fem meter som mest, men är inte säker) och att vågorna inte når in dit. Nå…. efter att ha vadat ut i en si så där 100 – 150 meter innan vattnet kom upp till brösthöjd, insett att vattnet är så salt att man inte behöver kunna simma för att förbli flytande (blir så när det är en lagun där vattnet avdunstar men saltet blir kvar) och det knappt skilde något alls mellan temperaturen i vattnet och luften kan jag konstatera att det är mycket skönare att bada i Medelhavets vågor, trots att de ibland drar med sig så mycket tång att det hamnar på ställen man inte vill ha eländet.

Mat. Oj, oj, oj, vad vi har ätit mat! Ibland på egen hand, så där romantiskt som det bara kan bli, och ibland i sällskap med andra. Ena kvällen var det bara vi, en annan var vi fem personer, sedan vi igen och därefter tio personer som åt tillsammans. Det är så himla roligt att det kan variera på det viset och att vi får ta del av deras kunskaper om bra ställen att äta på. Den indiska restaurangen vi älskar fick några besök, liksom ett flertal andra. Vår sista middag intogs på en tysk restaurang i området, där Vikingen åt wienerschnitzel och jag åt fläksfilé med ajvar relishsås. Helt gudomligt! Jag har inte ställt mig på vågen ännu, men det skulle inte förvåna mig om jag just nu står på samma ställe som jag gjorde innan jag körde min senaste viktresa i våras. Dels på grund av att jag inte kunnat röra mig alls de sista sju veckorna och dels för att jag njutit som en tok av allt det goda där nere. Det är det värt!

I måndags åkte vi med några vänner till en strand vi inte varit vid tidigare. De hade med sig cyklop och sorkel som vi fick låna. Jag har aldrig snorklat tidigare och upptäckte att jag tycker att det är hur kul som helst! Speciellt på den stranden. Av någon anledning ser vi aldrig några fiskar vid några av de andra stränderna vi frekventerar men vid den här stranden fanns det massor. Med cyklopet på insåg jag att havet var fullt av dem! Inte bara småfisk heller, utan vissa av dem var rejält stora. Jag höll ut handen medan en av dem simmade nära och konstaterade att den utan tvekan var lika lång som min underarm. Våra vänner hade med sig bröd att mata fiskarna med, vilket fick havet omkring oss att bubbla av fisk som åt ur handen på oss. Wow! Det var lite läskigt första gången en fisk nafsade mig i handen men därefter kände jag mig som ett barn i ett godisregn. Utan att äta av något, förstås. Jag ska få bilder av detta av våra vänner, så jag kommer troligen att blogga om detta igen för att visa dem.

För att summera semestern så måste jag återigen använda ordet härligt. Den har varit så fantastiskt skön att jag faktiskt tror att hälften varit nog. En del av anledningen till detta är att det finns AC i sovrummet, men det är ändå bara en bisak i det stora hela. I ärlighetens namn var jag i ett sådant stort behov av scenombyte att jag hade mått bra av att åka precis vart som helst, men att åka just hit är ändå det bästa av möjliga alternativ. Ett eget hus att vistas i, nära till allt vi behöver, vänner, restauranger med fantastisk mat och – återigen – vänner. Just det där med vänner gör det svårare och svårare att åka hem igen. De första två-tre gångerna vi åkte var det liksom mest sorgligt för att semestern tog slut medan de två sista dagarna av semestern numera handlar om att säga hej då och hoppas vi ses igen snart till alla fina vänner vi har fått där nere.