Vinnare

Publicerat: 22 september, 2016 i Uncategorized

stockholm-vasteras-airport

Jag följer inte en hel massa sidor på facebook. Min fejja är främst till för att jag ska kunna skriva av mig, dravla och fåna mig samt ha kontakt med mina vänner och ströläsa lite vad andra väljer att dela med sig av. Men det finns undantag. Ett av dessa undantag är Västerås Stockholm Airport. Tack vare att de flyger härifrån till Alicante besparas vi besväret av att ta oss till Arlanda eller Skavsta för att kunna ta oss ner till Vikingens pappa och styvmors hus i Spanien. Det är guld värt och jag har valt att gilla den sidan för att dels hålla mig lite á jour och dels göra vad jag kan för att visa mitt stöd till den lilla flygplatsen som politikerna diskuterar nedläggning av så gott som varje år. 

Under de senaste veckorna har jag inte gjort mycket annat än att sitta i soffan, titta på tv eller slösurfa. Inte direkt vad jag kallar att ha kul, speciellt som anledningen till att jag har rumpan fast förankrad i soffan är att det gjort för ont att förflytta mig därifrån. Då har tv:n och datorn varit bra sällskap, även om det egentligen inte hänt så himla där heller. Jag har avverkat några filmer, läst en hel massa uppdateringar på fejjan och i bloggar, chattat med vänner och läst om än det ena, än det andra för att fördriva tid. 

För någon vecka sedan såg jag att Stockholm Västerås Airport utlyste en tävling om biljetter för två till Helsingfors, deras nyaste resmål. Vikingen och jag har pratat om att åka och hälsa på syrran i Helsingfors ett tag men det hela faller på att Vikingen verkligen, verkligen avskyr kryssningsbåtar, vilket är det smidigaste sättet att transportera sig mellan Västerås och Helsingfors. 

Jag har inte varit i Helsingfors så mycket, faktum är att det nog handlar om två gånger och några timmar vardera gång. Man hinner inte se särskilt mycket då. För det finns saker att se. Domkyrkan och Uspenskijkatedralen är ju självskrivna, liksom Tempelplatsens kyrka och Saluhallen. Men det finns mer. Så mycket mer. Vid bra väder skulle jag älska att åka ut till Suomenlinna/Sveaborg och strosa omkring. Jag skulle även vilja åka till Fölsiö friluftsmuseum och glädjas åt arkitekturen som återfinns i Centralstationsbyggnaden. Det skulle även vara intressant att se hur de lyckats med att blanda så mycket nytt med de äldre delarna av stan. Jag har nämligen hört att det står äldre hus intill nybyggnationer i gamla stan och för mig som är van vid de gamla delarna av svenska städer känns detta nästan lite exotiskt. 

Hur som helst, tävlingen gick ut på att man skulle gilla och dela samt tagga någon man ville åka med och motivera varför just jag skulle vinna biljetter. Vikingen var då självskriven som ressällskap. Jag svamlade ihop något (visserligen sanningsenligt men i mitt tycke inte någon stark motivering) om att vilja utforska mina finska rötter och se vilja svenska influenser som finns kvar där borta i öst samtidigt som jag uttryckte en önskan av att vilja uppleva några av de ställen jag nämnde tidigare i inlägget tillsammans med min sambo. I förrgår vaknade jag till en grattishälsning angående vinsten av tävlingen. 

Jag ropade inte hej direkt utan lusläste bidragen (dvs kommentarerna) för att se om det verkligen var mig de menade och inte någon av de andra två i landet med samma namn och som bor i regionen. Den ena här i stan och den andra i Borlänge, vilket är tillräckligt nära för att det ska vara värt att delta i tävlingen. De hade varit med, i alla fall inte utifrån vad jag kunde se. Jag skrev en försiktig blänkare om eventuell vinst på facebook och fick en hel hög grattishälsningar till.

Idag kom bekräftelsen i form av ett privat meddelande. Jag vann. Jag har faktiskt vunnit. Jag är en vinnare!

Jag vet inte några detaljer ännu, men detta är så himla spännande! Jag har fortfarande svårt att fatta att jag verkligen vunnit. Men det står så, svart på vitt. Och står det på facebook så är det sant. Väl? 😉 

 

 

 

 

Kommentera

