Tur att det är höst…

Publicerat: 22 september, 2016 i Uncategorized

pills

Idag var jag på återbesök hos min läkare. Hon välkomnade mig åter med ett litet leende och la sedan till att hon egentligen hoppats på att inte behöva träffa mig igen. Jag småskrattade och svarade att jag hade hyst samma förhoppning men att det tyvärr verkar vara så att vi kommer att bli bra vänner framöver. Hon rynkade lite på pannan åt det uttalandet men blev sedan helt professionell igen.

Tills jag tog av mig på fötterna.

”Oj, så kan du ju inte ha det!”

Nähä? Nu tycker ju faktiskt jag att det ser mycket bättre ut än det gjorde sist jag var där men hon hade tydligen trott att 14 dagars vila och antiinflammatoriskt skulle ta bort svullnaden helt. Det kan jag ju lugnt påstå att det inte har. Nu syns det ju inget direkt på axeln, även om de (hon hämtade en kollega för att rådfråga) båda konstaterade att den är rejält varm (dvs inflammerad) jämfört med den andra axeln, men min vänstra fot är fortfarande så svullen att jag bara kan ha ett par av alla de skor jag äger och den högra fotleden ser ut som om jag injicerat några deciliter vätska strax intill fotknölen. Ljumsken är däremot nästan helt bra igen. Framgång!

De diskuterade lite sins i mellan, ställde frågor och konstaterade sedan att de gjort vad de som vårdcentral kan göra utan att rådfråga någon som vet mer om just ledgångsinflammationer. Därför fick jag halta iväg till väntrummet en stund medan min läkare ringde till reumatologen och kollade med dem. Efter samtalet blev det till att lämna lite mer blod för mer utförliga prover. Jag ska dessutom äta kortison i tre veckor för att se om det kan dämpa svullnaden. Utöver det ska jag naturligtvis fortsätta med antiinflammatoriska tabletter samt värktabletter vid behov. För att förhindra att kortisonet slår ut magen ska jag dessutom äta medicin mot det, först varje dag i någon vecka eller så och därefter vid behov. De börjar känna igen mig på apoteket nu. Obligatoriskt återbesök om 1 ½ månad för att se om besvären gått över. Har de det så är allt bra. Har de inte det kommer de att skicka mig vidare till reumatologen för en mer ingående utredning.

En fortsatt sjukskrivning var självklar. Hon funderade lite på hur länge hon skulle skriva och jag förklarade att jag skulle vara borta ett tag framöver, så helst tills jag kom hem så att jag inte får några avbrott i sjukskrivningen. Hon såg förvånad ut och sa ”Jag tänker tre eller fyra veckor, men vill du bara ha strax över två nu då?” Eeeehhhh…. ja tack. Jag har ju starka förhoppningar om att vara tillbaka på jobbet då. Kortisonkur, vila ihop med solen och värmen måste ju rimligen göra susen. Tänker jag.

Just när jag ska gå skojar min läkare till det igen. Hon såg ut genom fönstret och konstaterade att solen sken. Då säger hon ”Det är ju ändå tur att det är höst så att solen inte är lika stark nu när du ska ta en kortisonkur.”

Va? Vaddå´rå?!?

Det visar sig att man ska vara väldigt försiktig med solen då man äter kortison. Det är inte farligt men man kan få stora, röda (fula) utslag av att vistas i stark sol när man knaprar kortison. Kul. Verkligen jättekul. Hurra. Tjohooo. Eller nåt. Sa jag att jag ska till Spanien i nästa vecka?

Nåja, tydligen går det bra ifall man smörjer sig med hög solskyddsfaktor och tar det försiktigt med solen. De två sakerna gör ju jag ändå då jag har en tendens att likna fräst bacon rätt fort om jag skulle glömma någon av dem. Sen tänker jag vidare att det troligen inte alls är lika illa att ha några fula röda utslag på random ställen av kroppen i jämförelse med att inte kunna gå. Med min tur kommer jag troligen att få ett enda stort utslag i hela plytet, men vad fan? Då får det väl bli så. Det finns säkert en fin solhatt att införskaffa i någon av de där små kinesägda prylbutikerna som har precis allt och lite till. 

Kommentera

