Långa dagar

Publicerat: 15 september, 2016 i Uncategorized

long-dayDe goda nyheterna är att min vänstra stortå fortsätter att kännas som ett sendrag. De dåliga är att min högra fotled svullnade upp rejält igen igår. Den där golfbollen under huden var tillbaka. Tack och lov har det lagt sig lite igen under natten, men den envisas med att förbli (jävligt) öm och svullen. Axeln gör rejält ont. Men summan av kardemumman är ändå att det troligen är fortfarande går åt rätt håll.

Faktum är att det gått så himla bra ändå, trots den ökade svullnaden i fotleden och smärtan i axeln, att jag bestämde mig för att försöka sova i sängen i natt. Jag har sovit i soffan de senaste tre veckorna eftersom jag inte klarar av att ligga ner och sova. Jag försökte ju sova i sängen för några helger sedan också men det var bara helt kört. Dum som jag var räknade jag nog ändå med att det skulle gå bättre den här gången. Axeln gör visserligen ont fortfarande men det är ändå en enorm skillnad mot hur det var då. Trist att bli besviken, faktiskt. Ännu tristare var att jag väckte Vikingen tre gånger eller fler innan jag till slut gav upp och återvände till soffan. Då bultade det så illa i axeln att jag varit vaken sedan kl 4 och inte tror att jag skulle kunna somna nu under förmiddagen heller. Värktabletterna är som sockerpiller och jag måste sitta i en viss ställning för att det inte ska bulta rejält. 

Igår kom en oerhört snäll väninnan över och gav mig de övningar hon fått av sjukgymnasten när hon själv drabbades av axelledsinflammation för några månader sen. Eller ja, den galningen hade väntat i flera veckor innan hon sökte läkare för sina besvär, så hon fick övningarna för bara ett tag sedan. Men poängen är att hon själv blivit hjälp av övningarna. Jag har gjort några av övningarna redan men vissa av dem är svåra så jag lämnade dem till lite senare. Håll tummarna för att jag inte bara kan göra övningarna inom kort utan även att jag reagerar lika positivt på dem som hon gjort. 

Just nu sitter jag i soffan, uppallad med kuddar bakom ryggen och på sidan för att stödja armen och funderar på ifall det är troligt att jag kommer att lyckas ta en tupplur under eftermiddagen eller om detta blir en vansinnigt långa dag. Att vara vaken sedan klockan fyra på morgonen är ingen hit hos mig. Att sedan mest sitta och vänta på att dagen ska ta slut gör sedan inte dagen bättre. 

kommentarer

Kommentera

