Krossad fördom

Publicerat: 8 september, 2016 i Uncategorized

gout

Om jag säger podager, vad tänker ni då?

När ni har slutat googla kommer ni fram till att det är detsamma som ledvärk, portvinstå och gikt. Vad är det första ni tänker då?

I mitt fall tänkte jag direkt på en rik, gammal (brittisk) tjocksmock med bullrande röst och grått hår och skägg. I min fantasi är han dessutom mer än lovligt tjurig. Visserligen på grund av smärtan, men ändå. En tjurig, gammal, överpriviligerad gubbe. Tänk så fel man kan ha. 

Nu är det inte fastslaget att jag har just gikt, men läkaren misstänkte det ändå starkt nog för att begära ett blodprov. Att jag har ett flertal nära släktingar med reumatism räckte inte för att avgöra den frågan, men tån räckte tydligen gott och väl. I övrigt lyssnade hon noga på det jag hade att berätta om förloppet, undersökte axel, fotled och tå, gick och konsulterade en läkare och konstaterade sedan att axeln och fotleden med stor sannolikhet är en biverkning av den magsjuka jag hade för några veckor sedan. Det bedömdes att den slog ut mitt immunförsvar så pass att lederna fick sig en rejäl törn.  De biverkningar hon pratar om är också en form av reumatism och är en autoimmun åkomma som visserligen kan ha ”vanliga” reumatiska tendenser men det är i så fall mest troligt att detta är en tillfällig reumatisk åkomma hellre än en mer kronisk sådan. Förutom tån. Den oroade henne så pass att jag får provsvar om någon vecka eller så. 

Att ha gikt är vanligare än man tror. Men det är väl lite som med andra åkommor också? Det finns saker jag aldrig hört talas om tidigare, t ex bröstbensinflammationen jag hade i början av året, men som det sedan framkommer att ett flertal i min omgivning haft eller har kommit i nära kontakt med genom familj, släkt och vänner. Ett väldigt vanligt förfarande när man väl börjar prata om sådant. Senare undersökningar ha dessutom visat att gikt blivit vanligare i våra dagar än de var förr. Detta beror på längre livslängd samt ökad övervikt och de följdsjukdomar som kommer med detta. Enligt undersökningarna alltså. Tyvärr har det även blivit vanligare hos yngre numera. 

Men ändå. Gikt? Det finns en anledning till att det heter portvinstå. Eller så är det också en fördom. Förstås. Klart det är det. Det var väl troligen så att de där rika godsägarna och borgarna var de som hade råd att söka läkarhjälp för problemet medan de mindre bemedlade klarade sig bäst de kunde och helt enkelt led sig igenom dagarna utan att det registrerades någonstans. Men jag kan ändå erkänna att jag verkligen aldrig förväntat mig att säga att läkaren misstänker att jag har gikt. 

Behandlingen är ju enkel. Vila och antiinfammatoriska värktabletter. De antiinflammatoriska värktabletterna har jag redan och i mitt tycke har jag faktiskt vilat länge nog. Trots det är får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och acceptera att jag är sjukskriven i 14 dagar till. Det är bara att hålla tummarna för att det räcker. Jag håller redan på att klättra på väggarna och hade inte riktigt planerat att nöta ut soffan i några veckor till. Men det är vad doktorn rekommenderat (läs; beordrat) och just nu har jag inget annat val än att lyda. Fan också. 

kommentarer
  1. f skriver:

    Testa att inte dricka vitt vin. Det sägs funka mot gikt.

    Det känns jäkligt skönt att läkaren tog dig på allvar. Men om det fortsätter så tycker jag nog ändå att du ska begära en mer rejäl reumatologisk undersökning.

    Och tänk! NU har du legitimt skäl att inte behöva träna! 😉

    • ~Sol~ skriver:

      Jag har hört att det är öl och rött kött man ska undvika. Men nog kan jag undvika alla tre, nemas problemas. Det är ju hur som helst inte som att jag har något liv just nu. 😉

      Ja, hon var väldigt uppmärksam faktiskt. Kändes bra. De tog ett blodprov för att testa för reumatism. Det är en bra början.

      Ja du, det är i alla fall en tillfällig ursäkt men precis som med allt annat (jävla skit!) så är träning bra som förebyggande mot skov av reumatism. Varför kan det aldrig bara räcka med att softa i soffan? 😉😉

Kommentera

