Inte i nuet

Publicerat: 18 augusti, 2016 i Uncategorized

santisima trinidad

Jag känner att jag gärna svävar iväg och inte lever i nuet just nu. Det beror nog till viss del på att jag har en del roligt att se fram emot och säkerligen en viss del på att jag jobbat så mycket att hjärnan behöver ett avbrott från vardagen. Tyvärr beror det troligen även på att hjärnan försöker distrahera sig från spänningarna som skickas upp för nacken från axlarna. Kanske mest det senare just nu, faktiskt. 

Jag tar i regel inte smärtstillande. Det ska gå bra långt innan jag tar hjälp av mediciner för att klara av smärta. Tro nu för all del inte att jag försöker vara någon ”hjälte”, för det handlar inte alls om det. Istället har jag en ganska hög smärttröskel och det finns oftast något annat jag kan göra istället för att ta smärtstillande. Vila eller träna, till exempel. Med det sagt erkänner jag att jag de senaste veckorna tagit smärtstillande regelbundet. Till en början bara till natten. Konstigt nog är det när jag lägger mig som smärtan exploderar i axlar och nacke. Att sova utan en alvedon eller två har inte gått. 

Den senaste veckan har jag även tagit under dagtid. Inte direkt på morgonen, utan snarare på eftermiddagen, när jag varit igång ett tag. Utom idag. Då var jag tvungen att ta en till lunch. Att bära en tung tvättkorg funkar tydligen sämre nu än annars. Go figure. Men, men tvätten är gjord och eftersom jag är ledig idag tänker jag inte göra något annat än att ge katterna mat och laga middag senare idag. Vila är det som gäller. Och en stund på spikmattan och sedan ytterligare en stund med värmedynan. Den sistnämnda fick jag förresten av en vän för många år sedan och tänka sig att den håller än. *ler* Och ja, jag vet att jag måste gå till läkare och dokumentera detta. Snart.

Under tiden svävar hjärnan iväg och roar sig med att drömma, fundera, semi-planera och önska. Det närmsta förestående roliga är så klart vår kommande semester till Spanien. Det är sjunde gången på tre år som vi åker och vi har vid det här laget lite rutin på själva ankomsten och avfärden, vilket gör att vi snabbare kommer in i vårt semester mode samt behöver kortare tid att avsluta den när dagarna kommit till sitt slut. Ni som känner mig vet då att det är ypperliga förhållanden för mig att titta på en massa roligt vi kan ägna oss åt medan vi är där. 

Nu är ju inte Vikingen lika intresserad av att se nya saker och ställen som jag är. Faktum är att han lätt skulle kunna ägna sig åt att lapa sol, äta och dricka gott och umgås med vänner. Vad fan? Vad är väl det för semester?!? *haha* Nä, i min värld är det semester om man sett åtminstone en ny sak medan man naturligtvis njutit av det andra också. Vikingen måste inte nödvändigtvis följa med och vissa gånger är det faktiskt bättre att han inte gör det. På det viset slipper han gå omkring och lida när jag i min tur är lyrisk över en gammal stenmur, en mosaik, en fontän, en ruin, ett slott eller något annat som inte intresserar honom det minsta. 

Den här gången ska han dock följa med på båda utflykterna vi (jag) planerat in. Den ena är en dagstur in till Alicante för att se Castillo de Santa Bárbara, vars grund byggdes av morerna på 700-talet och erövrades av spanjorerna 1248 och som sedan byggt om och renoverat slottet ett flertal gånger sedan dess. Jag har velat se borgen sedan vi först pratade om att åka till Spanien och vi var lite missinformerade om var huset låg. I våra hjärnor var vi i närheten av Alicante stad men som det visade sig är vi nästan en timme därifrån med bil. Men vad gör väl det när man kan göra utflykter? Den här gången ska vi dessutom åka med några vänner, så det blir extra roligt. Vikingen ser visserligen inte direkt fram emot att se borgen, men han är däremot mer än nyfiken på den exakt kopian av Santisima Trinidad, ett skepp som byggdes i Kuba 1769 och som var ett av den spanska armadans flaggskepp tills det övermannades av britterna vid slaget vid Trefalgar 1805. Jag är också mer än lovligt nyfiken på galleonen och hoppas att restaurangen som numera finns inkvarterad på skeppet har öppet då vi är där. 

Den andra utflykten är också med vänner. Vi anser oss väldigt lyckligt lottade som har så bra vänner att umgås med där nere. Denna resa går lite längre norrut, först till Algars vattenfall en bit utanför Benidorm och sedan vidare mot El Castelle de Guadalest, vilket från början var ytterligare en gammal morisk borg. Det bor ungefär 200 invånare i byn Guadalest och de överlever främst på turism, så jag misstänker att det möjligen kan bli ett lite kommersiellt besök men då gör mig inte då det jag mest av allt vill är att se borgen som kallas Örnnästet. Högt, högt upp på en brant klippa på vilken de byggt en borg med en liten tillhörande del av byn. De har även öppnat det gamla fängelset för turister och utöver det har de även några museum, bland annat ett tortyrmuseum som borde kunna locka Vikingen, även om inget annat av detta gör det. Han vill nämligen inte alls till Guadalest, höjdrädd som han är… 

Resten av semestern blir som Vikingen önskar. Sol, bad, mat, vin, öl och att umgås med vänner. Ja, det är de närmsta planerna som min hjärna ägnar sig åt. Men det slutar inte där. Nej, nej, så enkelt ska vi inte ha det. När jag funderat färdigt på Spanien drar skallen iväg ännu längre och landar i Australien. Resan dit ligger långt fram i tiden, två eller tre år, men det gör ju inget. Mina grå celler har koll på att jag vill tillbringa ett par dagar i Sydney och att jag vill se den tre systrarna i the Blue Mountains medan jag är där. Alltså googlar jag vandrarhem, hotell, b&b´s och bussar, tåg och taxi redan nu. Vad jag nu har för nytta av det? Priser, rutter och boende lär ha skiftat en del innan det är dags för mig att boka resan. *haha* 

Nåväl, det är vad jag vill göra när jag anländer till Australien. Därefter vill jag tillbringa tre eller fyra veckor hos mina nära och kära. De kommer troligen inte att ha semester under hela den tiden men det gör inte mig det minsta. Som det är nu bor de i ett litet samhälle vid kusten, vilket ger mig fri tillgång till naturen däromkring och makalösa stränder. Jag har minsann sett bilderna de lägger upp på facebook. *haha* Men eftersom min hjärna är som den är har den naturligtvis övertalat mig att titta på Google maps och fundera på hur jag ska ta mig runt däromkring. En cykel vore bra, men jag vet faktiskt inte om de har någon. Jag kanske kan hyra en? Det finns säkerligen en hel massa roligt att göra i det lilla samhället också. Att kunna ta mig in dit (de bor lite utanför själva samhället) vore ju också trevligt. Kanske går det lokalbussar? Hur stor är risken att stöta på en monsterspindel eller en giftorm om jag traskar igenom terrängen?

Ja, ni ser…. Jag är verkligen inte i nuet för tillfället och på sätt och vis är det ganska skönt även om jag retar mig lite på det till vardags. Man kan väl inte gå omkring med huvudet i molnen hela tiden?!? Hur skulle världen se ut då, menar jag…. 

 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Känner precis som sig med värktabletter! Men ibland måste man. Hoppas du får ordning på det. Semestern ser ut att vara välplanerad 😃 ser fram emot dina bilder!

    • ~Sol~ skriver:

      Ja, ibland måste man. En fördel med att ha haft magsjuka i fyra dagar är att jag legat i sängen och soffan en hel massa och plötsligt är jag mycket bättre i axlarna. Tur i oturen. *haha*

      Två dagar in inplanerade, resten tar vi som de kommer. Ska bli så himla skönt! 😀

Kommentera

