Snart ledig

Publicerat: 31 juli, 2016 i Uncategorized

girls night in

Om bara en natt har jag semester. En enda natt kvar. Jag har således gjort fyra av de fem nätter jag jobbar sedan i onsdags och när jag går av i morgon bitti… eller egentligen från tisdagen antar jag, men det spelar ingen roll…. har jag semester i en vecka. Det. Ska. Bli. Så. Jävla. Skönt.

Egentligen valde jag den veckan att ha sommarsemester på för att vi är bjudna på ett stort kalas i Spanien mitt i veckan men eftersom Vikingen jobbar hela sommaren kan vi tyvärr inte åka. Det är synd. Jag hade väldigt gärna varit där och firat vår vän som fyller hela 60 år. 60 år. Det är mycket det. Det är svårt att tänka sig att han är så till åren. Ännu svårare är det att förstå att hans fru bara är några år yngre än han. De är båda så himla levande, om ni förstår hur jag menar. 

När jag säger till åren menar jag förresten inget illa, bara så ni vet. Man är inte gammal vid 60 längre. Inte som man var när jag var barn. Folk som fyllde 60 då var av ett helt annat släkte än dagens 60-åringar. Tröttare. Såg fram emot ett pensionärsliv som inte liknar dagens pensionärsliv på något annat vis än att man slutat jobba och får pension. De hade möjligen husvagn, stuga eller båt men i övrigt äventyrade de sig inte särdeles långt hemifrån. Om de inte hade barn eller barnbarn i en annan del av landet som de ibland hälsade på. Inte som idag, när pensionärer lever lika mycket som yngre människor. Reser, festar, upplever, äventyrar och står i. Av den anledningen är jag glad över att vara nästa generations pensionär. Mitt liv tar inte slut för att jag fyller en viss ålder. 

Men åter till ämnet. Ledig. Jag ska vara ledig i sju hela dagar. Gissa om jag ska njuta! Det har varit mycket jobb på sistone. Under hela året, faktiskt. Så där så att jag känner mig rejält slut i skallen. Kroppen också förstås, men det är inte lika allvarligt. Knoppen däremot… jag gillar inte när jag känner mig så trött i pallet att jag glömmer saker jag vanligtvis har stenkoll på. Eller när jag hellre slöglor på tv än att läsa något intressant, roligt, äventyrligt eller spännande. Så ja, jag ser fram emot den här ledigheten.

De första dagarna ska jag förflytta mig hemifrån. Finns inte en chans att jag tänker stanna hemma och hamna i det där typiska slentrianmässiga ”plocka lite här, städa lite där, dammsuga lite i hela huset, fixa det, sortera undan denna” som jag sysslar med på ett ganska omedvetet stadium hela tiden. Nej tack! Istället förpassar jag mig till Värmland och bor hos en väninna jag har där. Hur det ser ut i hennes hem struntar jag fullständigt i, bortsett från köket. Och är det inte sådan ordning som jag gillar så får jag väl antingen plocka lite där eller bita ihop. Enkel match. Det ska bli så oerhört skönt att ägna några dagar åt tjejsnack, flams och att bara vara!

Helgen ska spenderas tillsammans med Vikingen. Vi har knappt hunnit ses på sistone. Att jobba om varandra är inte jättekul, men faktum är att det får mig att sakna honom lite grann och det är inte en dålig sak. Alltså tar jag mig hem lagom till att han slutar på fredagen och hittar sedan på något roligt med honom i helgen. Om inte han har några andra planer, vill säga. Det får jag nog reda på när jag kommer hem. Det löser sig.  

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Skönt med semester! Ha en fin vecka.

Kommentera

