Inte bara en cykel

Publicerat: 25 juli, 2016 i Uncategorized

DSC01335

Jag har inget körkort. Inte heller har jag fett med pengar. Det innebär att jag inte bara kan slänga mig på närmsta buss, ta en taxi, åka tåg eller hyra en limousine hur som helst. Mitt sätt att ta mig runt har alltid varit och kommer troligen alltid att vara med cykel. Jag trampar mig fram genom ur och skur, solsken och snöstorm. Det är mitt sätt att leva och jag är väldigt nöjd med det sättet. 

En cykel för mig är inte bara ett transportsätt utan det är även det som ger mig ett sådant stort mått frihet. Vill jag ta mig tvärs över stan så har jag möjlighet till det. Vill jag utanför stan så där som jag gjorde för någon månad sedan så kickar jag igång benen och trampar iväg. Har jag bråttom går det fortare med cykel än med buss. Jag kan ta mig snabbt, enkelt och gratis till de ställen jag behöver ta mig.

Min cykel är även en packåsna. Den har varit med om att bära påsar i korgen, på vardera styret och på pakethållaren samtidigt som den bär mig på sadeln medan jag kämpar med att få den att röra sig framåt. Vissa gånger har jag fått gå intill cykeln och leda den för att det jag tar hjälp av cykeln att få hem är för stort eller för otympligt för mig att kunna cykla med. Många gånger har cykeln gjort att jag ändå fått hem tunga och otympliga saker, trots min ringa styrka i armarna. 

Att veta att jag inte sitter strandad gör att jag rör på mig så mycket mer än jag hade gjort om jag inte haft en cykel. Jag åker runt i stan på min röda fara… ja… eller gjorde i alla fall… och känner de allra flesta genvägar och senvägar. De senare är ibland en bitter erfarenhet, men vad gör väl det? Då vet jag ju hur jag inte ska svänga nästa gång. Jag vet inte hur många gånger cykeln hjälpt mig kunna vara med om roliga saker. Vikingen och jag använder ofta cyklarna till att förgylla våra dagar lite extra. Tack vare dem kan vi åka på picknick, hälsa på vänner, handla, se vår omgivning och mest bara vara utan att behöva bekymra oss särdeles om att behöva ta oss från ett ställe till det andra.

I morse insåg jag hur trist det är utan cykel. Hur besvärligt det kan bli att ta mig hem från jobbet. Hur träligt det är att behöva kånka och bära utan något styre att hänga saker från eller korg att lägga dem i. Hur bussarna inte tar mig från punkt A direkt till punt B. Hur  tråkigt jag tycker det är att behöva vänta på sagda bussar. 

Men mest av allt var jag arg i morse. Som ett bi. Någon har haft fräckheten av att stjäla min cykel under natten. Ingen rolig upptäckt. De stal inte bara min cykel; de stal min rörelsefrihet, frihet, hjälpreda, packåsna, silverpil, stålhäst, mitt kommunikationsmedel och ta mig fan om den inte känns som en kär gammal vän också! 

För personen som stal cykeln (som var låst med dubbla lås, var av en liten del av det ena låset låg kvar på backen) är det bara en cykel. Ett sätt att tjäna pengar på ett enkelt sätt. För mig är det en viktig kugge i mitt liv. En kugge jag betalt dyra pengar för, något jag verkligen inte har liggandes på hög hur som helst så att jag kan bara gå fixa en ny. Efter att ha varit i ett ekonomiskt hål i så många år som jag var gör det extra ont i mig när ohederliga, lata jävlar inte kan hålla fingrarna i styr och låta hårt arbetande människor behålla det de kämpat för att kunna köpa. 

Efter att ha pratat med polisen och försäkringsbolaget har jag bara att vänta i någon vecka eller två innan något händer. Tills dess får jag väl promenera till och från jobbet. Det är inte så långt, men jag ska jobba natt denna vecka. Fem stycken på rad, till och med. Jag brukar inte vara så himla sugen på en uppfriskande promenad efter ett 10-timmars nattpass. Jag saknar min cykel. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    För jävligt!

Kommentera

