En fullspäckad helg

Publicerat: 11 juli, 2016 i Uncategorized

 

wp-1468267768874.jpg

Redan i torsdags förmiddag märktes det tydligt att Power Big Meet var på antågande. Det fanns ovanligt många jänkare på vägarna och framåt eftermiddagen såg man samlingar av dessa gamla bilar på parkeringar och kring matställen. En cykeltur framåt kvällningen avslöjade att Burger King på Erikslund var oerhört mycket mer populärt än Mc Donalds på andra sidan rondellen. Bilfesten hade börjat, men för mig började den inte förrän dagen efter.

Strax innan lunch äventyrade jag mig ner till Centralen för att möta en väninna och Mannen i hennes liv. Det var oerhört kul att se dem igen och min glädje späddes på när jag såg vad de hade på sig. Jag kom i linne och shorts och de klev av tåget iklädda långbyxor (capri i hennes fall), tröjor och jackor. Tydligen är vädret helt annorlunda än vårt där borta på andra sidan av landet och de känt ett behov av att ha lager på lager när de lämnade sitt hem tidigt, tidigt i fredags morse.  De var inte riktigt lika nöjda med sina lager på lager när de klivit av i ett sommarvarmt Västerås.

wp-1468267702397.jpg

En lunch på stan (tack så oerhört mycket för den!), ett besök på Apoteket Gröna Skylten och sedan en kort busstur hem till oss. Eftersom det ju ändå var festhelg hade vi ingen direkt koll på klockan utan skålade in deras besök med lite honungsrom och en piña colada á la ~Sol~ och sedan väntade vi in Vikingen innan vi packade några kylväskor och förflyttade oss till vårt ”vanliga ställe” för att se finbilscruisingen. Alltså… varför klipper kommunen inte häcken på ett av de ställen där mycket folk samlas för att se finbilarna rulla förbi? Det finns ingen anledning att ha en häck som når upp till mina axlar just där och jag var inte den enda som var besviken över att sikten var så begränsad. Nåja, man kan resa sig upp och förflytta sig runt häckar och femtioelva barnfamiljer som av någon outgrundlig anledning tycker att det är vettigt att sitta en meter från gatan med barn som väldigt snart får myror i brallan.

20160708_172915.jpg

Efter finbilscruisingen gick vi för att köpa något att äta. Vi var förstås sugna på Langos, vilket var det enda ståndet med svinlång kö. Ugh. Min väninnas Man, jag och en annan väninnan till oss var ståndaktiga och höll up medan Vikingen siktade in sig på en hamburgare istället. En hamburgare han hunnit äta upp innan vi ens kommit fram för att beställa. *haha*

Mat är viktigt. Väldigt viktigt. Om man inte äter blir man inte bara hungrig utan även svag – till och med matt – och eventuellt tjurig. Något sådant ville vi inte vara med om, speciellt inte som Mannen i väninnans liv skrattande berättat att hon inte känner att hon är hungrig och därför kan bli tjurig innan man upptäckt faran. Nä, mat är viktigt. *hehe* Jag gillar ju dessutom att både äta och laga mat. Nu blev det ingen matlagning på fredagen då vi var alldeles för upptagna med att uppleva Power Meet, men på lördagen och söndagen blev det både brödbak och matlagning.

20160709_141649.jpg

Men tillbaka till fredagen… Min väninna har en barndomsvän som valt att gifta sig på drive thru-ceremonin som äger rum vid Elbakajen på fredagskvällen. Vi stod där och tittade på alla vackra och glada brudpar och jänkare som väntade på en lång rad. Alla gifte sig inte, men det var lika glatt vid äktenskapsförnyelserna och dopen som också tog plats där. Väninnans barndomsvän blev lyckligt gift och jag tror minsann att min väninna sken ikapp med bruden. Glädjen i hennes (bådas) ögon gjorde mig varm i själen.

Efter att denna mer officiella del var klar strosade vi hemåt för att mellanlanda i refugen utanför högskolan. Det är en remsa med gräs just där och Vikingen har för vana att sitta just där och då det inte fanns någon anledning att bryta den traditionen gjorde vi honom sällskap. Inte för att vi blev speciellt långvariga. Väninnan och Mannen var trötta efter en lång resdag och Vikingen var trött efter att ha jobbat från arla morgon. Jag var också trött men hade ingen direkt anledning till det. Jag antar att jag helt enkelt är lat. *haha*

20160709_125714.jpg

På lördagen bakade jag bröd och efter frukosten packade jag en picknick korg med några mackor. Mannen slängde med en påse gifflar och när sedan ölen och bubblet var nedpackat tog vi oss ner mot Lögarängen. Fasen vad varmt det var! I alla fall i början. För är det inte bara fan? Klart det började mulna på så fort vi brett ut filten och suttit oss ner. Från att ha sökt skugga blev vi istället lite bekymrade över de mörka molnen som snabbt täckte de blåa fläckarna på himlen. Jodå, molnen vann. Vinden tilltog och ett relativt lätt duggregn föll stadigt. Vi höll ändå ut i några timmar innan vi åkte hem för att äta en tidig middag.

Planen var att ta oss ner till refugen vid högskolan igen men det där lätta duggregnet förvandlades till en syndaflod precis då vi klev av bussen. Jag har nog aldrig blivit så blöt på så kort tid av ett regn tidigare. Herregud så det öste ner! På mindre än tio minuter hade det bildats översvämningar längst trottoarkanterna. Alltså tog vi det lugnt hemma ett tag. Middagsgästerna utökades med en ytterligare en vän och hans hund. Hunden fick dock ingen lax eller kyckling. Usch, vad jag är elak.

wp-1468267776816.jpg

Regnet kom och gick under kvällen och vi var rätt nöjda med att smutta på de drinkar jag slängde ihop. Eller ja, jag och väninnan var i alla fall det. Männen valde mest öl. Konstiga människor. Trots den gemytliga stämningen kände jag mig ändå nödd och tvungen att fråga om det trots allt inte var någon som ville ner till cruisingen och titta, men tack och lov var alla nöjda med status quo. Därför stannade vi hemma och hade det bra i vår torra, varma lägenhet. Det blev förresten lite blött här hemma ändå, utan regn, men det är en annan femma.

OK, jag är kanske lite besatt av mat ändå. Men på söndagen ville jag verkligen inte skicka iväg dem på tom mage och därför bakade jag bröd till frukost – väl vetande hur gott det brödet är och att man sällan klarar av att begränsa intaget av det – och fixade sedan lunch till strax innan de behövde åka. Kul att åka tåg i ett bra gäng timmar samtidigt som man är hungrig, liksom. Nej minsann, inte när man åker hemifrån mig!

wp-1468267790729.jpg

Kvällen tillbringades sedan i sällskap av en bok, lite godis, spotify och en rejäl kycklingmacka. Mackan fick visserligen vänta på mitt sällskap tills rätt sent, men god var den. Som sagt, jag är nog lite besatt av mat. God mat. *haha* Efter en mycket rolig men ändå rätt energikrävande helg var det skönt att veta att gästerna sett glada och nöjda ut då de åkte och att få några timmar då jag bara engagerade mig i mig själv. Med andra ord; En jävligt skön helg!

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    En sån helg! Man borde uppleva det där evenemanget med er nångång 🙂 Speciellt om man får nybakat till frukost …

    • ~Sol~ skriver:

      Jag tycker absolut att ni ska uppleva den här helgen med oss någon gång och jag lovar att baka bröd då ni är här. 😀

Kommentera

