Varför finns de?

Publicerat: 30 juni, 2016 i Uncategorized

bank

Här om dagen fick jag ett brev från Västerås Stad. Jag blev lite förvånad. Mig veterligen har jag inte något som staden behöver kontakta mig om. I alla fall inte sedan de slutade skicka ut lönespecifikationen per pappersbrev. Faktum är att jag inte får en specifikation alls länge, utan måste gå in på självservice och läsa där för att se vad jag har och inte har fått betalt för. Men nog om det. Nu handlar det om brevet jag fick. 

Jag måste erkänna att jag skrattade lite sardoniskt när jag läste vad som stod i brevet. Från och med nu kommer kommunen inte längre att automatiskt dra av fack- och arbetslöshetskasseavgiften från lönen, något de gjort i alla de år jag varit yrkesverksam och så vitt jag vet många år innan det också. Från och med ett datum inom kort kommer jag att tvingas betala in sådant manuellt eller möjligen genom autogiro. Jag måste kolla upp det där. Men varför är det då så att kommunen slutar med detta?

Jo, ni förstår…. Banken slutar med den tjänsten. Inte nog med att de inte längre hanterar några kontanter på sina kontor så att jag vaken kan sätta in eller ta ut pengar på mitt konto där, de inte har sådana där pappersrör till mynt som är så praktiska att spara dem i och hänvisar sina kunder till att sköta allt på nätet för att de själva ska slippa allt bök det innebär att ha sagda kunder, nu ska man inte heller kunna få den enklaste av överföringstjänster genom dem heller. Alltså, vad fan?!?

Är jag den enda som frågar mig vad vi ska ha bankerna till numera? Jag har konton i två olika banker och det finns ett urval av bankkontor jag kan besöka för att prata med bank… tjänstemän/kvinnor… (ja, det heter väl inte kassör eller kassörska om man inte hanterar pengar?), men ingen av dem hanterar mina enkla ärenden. Jag vill nämligen inte ha något lån, köpa aktier eller obligationer, skapa fonder eller liknande. Nej, jag är på gräsrotsnivå och vill mest bara att banken hanterar den ringa mängd pengar jag äger och ger mig tillgång till dem vid behov. Den av mina banker som har filial på min gata kan inte göra detta då de på eget bevåg avsagt sig all kontanthantering. Visserligen finns de en bankomat strax intill, men ändå. Min andra bank valde jag med vetskap om att de inte har kontanthantering, men de har ett väl fungerande samarbete med Forex, vilket ger mig bättre service i mina ärenden än ett vanligt bankkontor skulle ha gjort. 

Men tack då. Tack för att ni komplicerar mitt liv ännu mer och till synes utan anledning. Tack för att ni tar bort en av de få saker som ändå gjorde att det kändes värt att ha banken som institut kvar. Som det är nu känns det som om man kan skrota skiten direkt. Så jäkla onödigt. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Helt hopplöst! Och vill man besöka dem ska man boka tid! Eller sitta på det stora kontoret på stan och köa minst en timme innan man får sin nummerlapp beviljad. Borde inte det om något vara ett tecken på att folk vill besöka en bank fortfarande? Man ska sköta allt själv på nätet …

Kommentera

