En skön ledig dag

Publicerat: 27 juni, 2016 i Uncategorized

DSC01343

I morse vaknade jag utvilad och kände att dagen innehöll så många möjligheter. Frågan var bara vad jag ville göra? Jag hade ingen aning. Mina tankar snuddade vid att det skulle vara skönt att sätta mig och göra kort men när jag såg att gårdagens ösregn övergått till skiftande molnighet med en hel del sol valde jag bort det. Varför sitta inne när vädret var bra nog att vara ute i utan att riskera att bli dränkt? Alltså fick jag fundera lite till.

DSC01356

DSC01355

Svaret låg nära till hands. Jag cyklar ju överallt och gillar att fota. Vädret var perfekt för precis de två sakerna. Då var det bara att bestämma vart jag skulle cykla. Anundshög är ju alltid trevligt men den här gången kände jag inte för att åka dit. Vallby Friluftsmuseum låg för nära för att vara aktuellt. Efter bara en liten stund kom jag fram till vart jag skulle. Jag cyklade där ofta som tonåring men har inte cyklat den vägen på en hiskelig massa år nu. Men det är en bra cykeltur och man känner sig som om man hamnat lååångt utanför stan trots att det ligger så nära.

DSC01361

DSC01371

Alltså styrde jag kosan mot Skerikevägen. Följer man den får man känslan av att kliva tillbaka i tiden. Eller i alla fall långt ut på vischan. Ändå ser man den ganska trafikerade Skultunavägen nästan hela tiden. Men det blir ändå bara en liten detalj som försvinner i allt det bildsköna man möts av på den svenska landsbygden. Ögonen dras istället till de böljande fälten och små skogspartier som finns överallt. Jäklar så vackert det är!

DSC01379

DSC01378

Något jag ofta tänker på är hur färgrikt vårt land är. Prakten slår en nästan på näsan när man cyklar fram på vägen. Miljarder fjärilar i olika färger fladdrar över fälten, humlorna surrar, bromsjävlarna bits och de gröna fälten bryts av utav vita, blåa, rosa och lila blommor. Mitt i allt detta kommer hus i olika färger, men allra vanligast är ändå våra små svenska stugor i falurött och vita knutar och ladorna med stengrund, röda väggar och svarta dörrar. Jag älskar verkligen allt detta och önskar att min hjärna var en videokamera som kunde spela upp allt jag sett så snart jag vill, utan att det drabbas av den där blekheten som ganska snart påverkar de minnen som spelas upp i huvudet.

DSC01398

DSC01419

Jag tog förstås med mig picknick på min lilla tur. Jag bestämde redan tidigt att ära den överblivna födelsedagstårtan från i lördags när jag kommit fram till Skultuna kyrka, så jag trampade på med några stopp för att fota tills jag kom dit, sedan bredde jag ut min lilla filt på ett litet fält intill Svartån och åt den fantastiskt goda tårtan. Det var oerhört skönt att vila rumpen efter att ha cyklat nästan 1 ½ mil på en allt annat än rak väg men jag fick trots det ganska bråttom därifrån när en ganska stor, tjock, svart och läbbig spindel bestämde sig för att göra mig sällskap. Usch.

DSC01427

DSC01408

Cykelturen hem var precis lika bra, om än på ett annat vis. Det är fortfarande vackert men jag lockades bara att stanna en gång, då jag åkte över vägen och gjorde en liten avstickare ner mot ån och den vackra miljö som finns där. I övrigt cyklade jag mest på. Vägen är rak, jämn och enkel, så jag var hemma i stan igen ganska snart. Vilken skillnad de 12 km kändes mot de 15 jag redan cyklat. Vägen hem därifrån går förbi kyrkogården, så jag gjorde två viktiga stopp på vägen. Efter att ha pratat med Farmor en stund besökte jag på en vän till familjen som också fattas oss. Först när jag hälsat på dem ordentligt cyklade jag vidare hem.

DSC01436

DSC01434

Det var en väldigt bra dag överlag. Jag trodde att jag skulle vara helt slut när jag väl kommit hem och att jag skulle önska bort min cykel, men så var inte fallet. Istället kände jag mig mest lugn, nöjd och tillfreds. Visserligen fanns tanken på en massa kryp också med i periferin, men en snabb koll före, under och efter duschen lugnade mig på den fronten. Inga medföljande spindlar och inga fästingar påträffades. Jag svirade om till fräschare kläder och cyklade sedan iväg till Coop för att handla lite. Tänk så det kan bli…

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Vilken härlig dag. Och superfina bilder!

Kommentera

