Cartagena

Publicerat: 16 juni, 2016 i Uncategorized

IMG_7402

Under vår semester delade jag och Vikingen på oss en dag. Planen hade varit att tillbringa dagen tillsammans i Cartagena, men han var i ärlighetens namn inte särdeles intresserad av att följa med mig dit och titta på en hel massa ”historiska tråkigheter”, som han så vältaligt uttryckte det. Därför blev han väldigt glad och än mer lättad när min väninnan sa att hon gärna följer med mig dit så att han slipper. 

IMG_7349

IMG_7363

Nu vet både ni och jag att han hade fått slippa ändå, men jag var hur som helst oerhört glad över sällskapet, speciellt som det fanns en liten bonus med i leken. Hon har varit i Cartagena tidigare och visste därför vart de saker jag helst ville se låg och hur man enklast tog sig dit. Perfekt! Nu gällde det bara att klura ut hur man tog sig dit lättast. Jag visste att det går bussar mellan Alicante och Cartagena och att dessa bussar stannar på vägen där i mellan. Frågan var bara vart? På turlistan står nämligen inte alla hållplatser med och den närmsta från oss var antingen i Torrevieja eller i Campoamor, vilka båda ligger ungefär 10-15 min med bil från oss. Hmmmm. Ett annat problem är att det på turlistorna inte står vart i dessa orter busshållplatsen finns. 

IMG_7355

IMG_7486

Efter en del klurande, en massa frågande och sökande på nätet hade min väninnas man lyckats få reda på vart busshållplatsen i Campoamor ligger och skjutsade dit oss i god tid innan bussen lämnade Torrevieja, så att vi skulle vara säkra på att inte missa den. Det blev en ganska lång och relativt händelselös väntan på bussen där vid avfarten till ingenting. Jo, jag lovar, vi stod mitt i en avfart innan en rondell och väntade på bussen. Turligt nog var den enkelriktad, lite bred och med en smal trottoar på sidan så bussen kunde stanna utan att andra bilar körde in i den. När jag skriver relativt händelselös väntan så menar jag inte att något speciellt hände under vår ca 30 minuter väntan utan mest att bilister  – ensamma män – saktade ner och betraktade oss ingående. Rejält ingående. Vi fick en känsla av att de försökte avgöra ifall vi var som kvinnorna som sitter på brassestolar i rondellerna och väntar på kunder eller inte. 

IMG_7399

IMG_7465

IMG_7468

Bussen kom till slut och vi klev glada i hågen upp på den. Biljetten kostade inte ens hälften av vad jag förväntat mig och efter att ha trängt oss ner en bit (det var den smalaste gången jag någonsin upplevt på en buss) satte vi oss till ro och njöt av färden. Det blev mycket njuta av, kan jag lova! Vi åkte söderut längst Mar Menor och jag fick äntligen se lagunen som kallas Lilla Medelhavet. Visserligen genom en bussruta och men då det gick i snigelfart och vi stannade vid varje mjölkpall i regionen så hann jag ändå se en hel del av det. Nu vet jag dessutom att bussen stannar vid Lo Pagan. Perfekt för mig, mindre perfekt för Vikingen. Jag vill nämligen åka till gyttjebaden någon gång och han är inte direkt förtjust i tanken på den illaluktande gyttjan. *hehe*

IMG_7471

IMG_7481

Bussresan tog 1 tim 45 min, men sedan klev vi av vid busshållplatsen i Cartagena och kunde påbörja äventyret. Praktiskt nog ligger busstationen strax intill hamnen och slottet och amfiteatern jag mest av allt ville se ligger på höjd strax intill. Faktum är att man ser den gamla stad- eller slottsmuren när man kliver ut från busstationen och sedan var det bara att följa den. Vi valde att smita igenom en av portarna i muren för att gena lite och döm om min glädje när det visade sig att vi då gick rätt på Cartagenas gamla tjurfäktningsring! Tyvärr är den i väldigt dåligt skick idag och de har tvingats ställa upp byggnadsställningar för att stötta den och stänga ner den för allmänheten. Jag skulle aldrig vilja se en tjurfäktning, men jag hade gärna sett arenan inifrån. 

IMG_7434

IMG_7435

IMG_7440

Vi klättrade upp för många trappor den här dagen. Upp, upp, upp. Spaniens kust är mer kuperad än jag föreställt mig och Cartagena är inget undantag. Castillo de la Concepción (som kallas Castillo de los Patos av lokalborna) står på vad som en gång i tiden var ett romerskt tempel men som sedan byggdes över med en fästning av morerna. När sedan de kristna besegrade morerna och jagade ut dem ur landet byggdes grunden till det slott som står här idag. Trädgårdarna kring slottet är magnifika och ju högra upp vi kom, desto mer andäktig blev utsikten. Wow! Jag förstår naturligtvis att man placerade slottet just där eftersom det är den mest strategiska försvarspunkten, men samtidigt kan jag inte låta bli att hänföras över skönheten man bjuds på därifrån. 

IMG_7498

IMG_7513

Det finns en del utsiktsplatser runt om slottet och från den ena har man en fantastisk utsikt över den romerska teatern som fortfarande ståtar nedanför slottet. Jag önskar att jag kunde säga att den ståtar i all sin forna prakt, men det vore önsketänkande av omåttligt slag. Tidens tand har naggat i stenen och raderna av sittplatser är inte vad de brukade vara. Vissa reparationer har gjorts, en del klumpiga och oformliga medan andra passar in bättre. Men reparationer eller ej, det spelar ingen roll. Det är ändå ett majestätiskt arv från forna tider. Min väninna tyckte nog att jag var lite tråkig när jag stod tyst och bara tittade men det fanns inte ord för hur jag kände av att se amfiteatern. Nu vet jag inte exakt när den byggdes, men jag vet att Nova Carthago (som vi känner som Cartagena) officiellt grundades år 228 före vår tidräkning av en general från Karthago, och att Karthago förstördes av romarna runt år 146 fvt. Därefter någon gång byggdes denna teater. Troligen före vår tidsräkning. Tänk er. Över 2 000 år sedan.

IMG_7523

IMG_7524

IMG_7527

Planen var att hinna med i alla fall ett museum utöver det vid slottet och vid amfiteatern, men tyvärr hade jag gjort en missräkning och det visade sig att alla museum i Cartagena är stängda på måndagar. Ja, slottet och amfiteatern också. Som tur är handlade det inte lika mycket om museerna som att verkligen få se ställena och vistas där, insupa luften och höra hur tidens brus smög omkring bland träd och sten. Alltså njöt vi fullt ut av att se slottet, amfiteatern, hamnen, monumentet över de stupade sjömännen som hjälpt Kuba mot jänkarna i kriget mellan Spanien och USA i slutet av 1800-talet (de hyllade dog i sjöslaget vid Cavite i Filippinerna), det ståtliga stadshuset och Calle Mayor, som är en gågata som kantas av butiker och gågator. 

IMG_7522

IMG_7565

IMG_7532

IMG_7571

Jag gillade mycket med Cartagena, om än inte att de valt att stänga alla museer just den dagen jag råkade bestämma mig för att åka dit, men mest av allt gillade jag att de låtit bli att riva det gamla för att få plats med det nya. Man ser tydliga skiftningar i epoker och trender i alla de få delarna av stan vi hann se, dåtid är blandad med nutid och det känns som att staden omfamnar det som varit som en del av det den är idag. De minns och de införlivar. Det finns statyer runt om i staden som fick mig att stanna upp och fundera. En föreställde en nunna som gick med två unga noviser och det fick mig att reflektera över hur religionen varit och är en sådan stor del av landets historia. Ett besök i en kyrka längst Calle Mayor förstärkte den insikten. En annan staty var av en soldat som satt på en bänk och väntade på… att åka till nästa krig…? Sjömannen som glatt gick med sin sjösäck inåt staden gav mig en känsla av glädje eftersom jag upplevde att han nyligen kommit iland efter att ha varit till sjöss och längtade efter att krama sin mamma och kyssa sin käraste. Men statyn som fångade min uppmärksamhet och fick mig att undra mest var den nakna, hopkurade mannen som satt nere vid hamnen. 

IMG_7516

Jag gick inte speciellt nära statyn och stannade inte ens till, ändå upptog han mina tankar länge efter att jag sett honom. Så mycket att jag googlade fram honom. Det är en staty som symboliserar våld mellan könen. Det förklarar hans kroppshållning och känslan av att han mest av allt vill försvinna under jorden man fick av att se statyn. Jag måste säga att jag är lite förvånad, men ändå glad, över att han sitter där. Min första tanke var att han var antingen en matros som misskött sig och blivit straffad eller en revolutionär som fångats under inbördeskriget och som tvingats till undergivning. Dessa är viktiga saker att lyfta, hur hårt livet varit för de som varit oliktänkande och/eller av lägre/annan samhällsklass. Det är dock precis lika viktigt att uppmärksamma könsrelaterat våld. All heder till Cartagena att de valt att ställa statyn som uppmärksammar just det på en sådan central plats. 

IMG_7608

IMG_7593

IMG_7604

Jag är oerhört nöjd med min dag i Cartagena. Jag ska dock åka dit en gång till, vid ett senare tillfälle. Jag vill se militärmuseet, flottans museum, undervattensmuseet och gärna gå in i själva slottet och amfiteatern samt strosa omkring mer i hamnen innan jag känner mig ”färdig” som turist där. Det går fler bussar dit och jag åker mer än gärna ensam så att Vikingen slipper offra sig. 😉

 

Kommentera

