Det där med mode

Publicerat: 27 april, 2016 i Uncategorized

fashion

Vad är egentligen mode och stil? Jag har funderat rätt mycket på det på sistone. Det har liksom bara blivit så när jag behövt köpa en helt ny garderob och upptäckte att jag tittar på samma sorts kläder som tidigare, bara i en lite mindre storlek. Varför gör jag så när jag tyckte att kläderna jag hade att välja mellan ofta var väldigt tråkiga? Uppe på det var ju färg- och möstervalet inte det bästa. Ändå envisas jag med att titta på liknande kläder nu. Jag förstår inte. 

Handlar det om hemtamhet? Att jag är van vid den stilen – om det nu ens kan kallas en stil? – och därför faller tillbaka på den utan vidare nu också när jag handlar kläder? Eller är det så att jag känner att den typen av kläder passar mig bäst? Eller kan det vara så enkelt att jag inte har en aning om vad som passar mig numera och därför handlar som jag brukar för att det är enklast?

Jag har faktiskt ingen aning. De kläder jag köper är ju inte fula. Det kan man inte kalla dem. De ser ju helt normala ut. Däremot känns det lite trist att ha liknande kläder som förr nu när jag inte längre än en bumpasvulla av rang längre. Tråkigt. Jag har visserligen lite volanger kvar och valken precis ovanför byxlinningen lär jag aldrig bli av med, men det är ingenting mot de traktordäck jag tidigare ståtade med. Således borde jag numera rimligen kunna byta stil i alla fall lite?

Vad är förresten stil? Det var enklare att definiera förr, tycker jag. Då hade man antingen det, det och det som hörde ihop eller så var man bohem eller hippie. Nu för tiden blandar man hej vilt, vilket en del klarar med bravur medan det mest ser konstigt och för utstuderat ut på andra. Jag misstänker att jag skulle hamna i den senare kategorin om jag anammade den varianten. Men frågan blir då; vad har jag för stil och finns det någon annan som skulle passa mig bättre? 

Jag ber naturligtvis inte om svar på frågan här, i alla fall inte från de läsare som inte träffar mig regelbundet eller ens har träffat mig en enda gång, men det hindrar ju inte att jag grunnar på den. Och ni andra får gärna svara på frågan. Jag har förresten upptäckt att jag gillar att ha klänning. Det är ju en förändring sedan tidigare. En oväntad sådan, till och med. Jag har alltid ogillat klänning. Avskydde det som barn och ville inte gärna ses i ett tält allt för ofta som tjockismocka. Ingen kan därför vara mer förvånad än jag över den senaste utvecklingen på den fronten. Men jag har bara klänning vid festliga tillfällen, det känns inte naturligt att dra på mig en sådan till vardags. Kanske förändras det också med tiden, men jag är inte där ännu.

Är den typ av kläder de jag borde fortsätta ha, men att jag kan piffa till det med lite färg eller finns det en annan modell som passar min nuvarande kroppsform bättre? Jag aspirerar inte till att bli någon modedrottning och jag har verkligen inte några ambitioner att bli hipp. Det kommer jag aldrig att lyckas med ändå, så allt sådant kan läggas till handlingarna direkt. Jag vill däremot inte heller känna mig tråkig eller tantig, även om jag känner en hel del piffiga tanter. 

Det här området känns som en djungel i vilken jag gått vilse i utan någon guide. Hur löser man detta utan att det kostar skjortan i en massa felköp innan man hittar rätt? Usch, vad trist. Jag önskar att det vore roligare att gå i affärer och att jag inte vore så himla ”hemmablind” när jag provar kläder. Jag tycker att så oerhört mycket är fint på andra och ser inte hur det sitter på mig själv. Istället dömer jag ut det mesta och hemfaller till det jag känner igen. Jag måste skärpa mig. Eller ta med någon som kan ta kort på mig i plagget så att det är lättare att se hur det sitter. Eller skaffa mig en personlig shoppare så att jag helt enkelt inte har något annat val än att ta på mig det hen köpt. Eller nåt…

kommentarer
  1. Johanna skriver:

    Bra fråga! 🙂 Bra vardagsstil för mig har människor som känns snyggt och kanske intressant klädda men där deras personlighet ändå lyser igenom starkast, och återspeglar sig i val av kläder. Inte så att man måste ”klä ut sig” till sin personlighet, men är man t ex en aktiv/sportig människa så kan man se bortkommen ut i en alltför romantisk stil t ex; även om stilen i sig kan vara snygg och helt rätt på någon annan. Och klär man sig alltför ”intressant” eller kreativt så är risken att man inte lyser igenom som person om man inte har en översvallande personlighet att matcha med.
    Sen skulle jag säga att god passform och kvalitet alltid bättrar på en stil, även en ganska tråkig vardagsstass blir ljusår bättre om den sitter bra. För mig handlar det allt mindre om mode och trender och mer om att lära mig vad jag passar i, och vad jag trivs i. För man ser sällan snygg ut om man är obekväm…

    • ~Sol~ skriver:

      Jag tror att många missar i just det där med att de ska hitta något som framhäver dem samtidigt som det släpper igenom deras egen personlighet. Det blir liksom för mycket eller för lite av stilen de gillar och då känns det ogjort på något vis.
      Passform och kvalitet är något jag är dålig på, speciellt det där med passform. Jag har en del att lära ännu, speciellt nu. *haha*

  2. Yvonne skriver:

    Det är inte lätt det där. Brukar kolla på de där engelska damerna som härjar runt och tvångsstylar folk, Trinny och Susanna … intressant hur de verkigen hittar sånt som passar och framhäver.

    • ~Sol~ skriver:

      Åh. Jag som tycker att just de två har vedervärdig stil och verkligen inte skulle få gå loss på mig. Tänk så olika man kan tycka. ☺

      • Yvonne skriver:

        Ha ha, dom skulle inte få gå loss på mig heller. Emellanåt är dom helt ute och cyklar och har väl stort fokus på sexighet och mående. Har dessutom hört från en tjej som varit inblandad i ett av programmen att damerna inte är fullt så snällguliga som de ger sken av i rutan 🙂 men det är ändå spännande hur pass stor skillnad kläder och smink/hår kan göra i utseendet.

Kommentera

