Så jäfla svårt

Publicerat: 21 april, 2016 i Uncategorized

Igår såg jag en bild på facebook. Den föreställde en skylt som stod någonstans i Australien. Jag delade bilden och skrev att jag tycker att det är rätt. För det gör jag. Jag instämmer helt i det som står på skylten. Jag tycker att alla människor i arbetsför ålder utan några fysiska, mentala eller medicinska åkommor ska bidra till att försörja sig själva. Punkt. Slapptaskar undanbedes. 

work for money

Att jag tycker det innebär dock inte att jag instämmer i allt SD eller den Australiska regeringen säger. Jo, jag tycker att det som står på skylten stämmer. Men vägen dit är vare sig rak eller självklar. Den är heller inte särskilt kort. Nu utgår jag från att vi pratar immigranter – barn födda här får introduktion i vårt samhälle sedan första andetaget och avgöra sedan själva vad de gör med det – så för att komma så långt som att blir självförsörjande måste man först få komma hit, ha någonstans att bo, lära sig språket, låta barnen gå i skola och sedan få hjälp med eventuella trauman eller skador man fått av anledningen till att man flytt/flyttat hit. Därutöver kan man behöva gå i skola för att lära sig ett yrke som gör att man sedan kan vara självförsörjande. 

Detta är för mig en självklarhet. Vi har möjlighet och kunskap att hjälpa dessa människor. Då ska vi göra det. Sen instämmer jag inte alltid i vår invandrarpolitik då jag tycker att den är hattig, ogenomtänkt och inte ser den stora bilden, men det är en annan sak. Jag tycker på fullaste allvar att vi ska hjälpa människor. Och när dessa människor fått den hjälpen ska de i sin tur bidra till samhället genom att jobba och betala skatt. Om det inte finns någon fysisk, mental eller medicinsk anledning till att så inte kan ske, alltså. 

Men bilden fick mig att tänka till. Jag delade ju den för att jag instämmer i det som står på den. Sedan funderade jag ett steg längre. Vikingen tyckte att det var lite roligt att just jag, som verkligen vill hjälpa flyktingar och andra immigranter, delade den eftersom den i princip säger det SD propagerar om just nu. Jag har inte suttit mig in i deras senaste förslag/utspel och kan därför inte påstå att jag vet ifall han har rätt i det han säger eller inte men det har han nog. Jag kan inte heller särskilt mycket om hur den australiska invandringspolitiken ser ut men har uppfattat så pass att jag tycker att den är för hårt begränsad. Hur som helst så kan mitt delande av bilden framstå som att jag instämmer i hur den australiska regeringen tänker kring invandring och även det förslag SD lagt fram för bara någon dag sedan. 

När jag insåg det, vilket var nästan genast, tänkte jag först ta ner bilden jag delat. Radera. Puts väck. Som ett dåligt minne. Ändå lät jag den ligga kvar. För hur man än vänder och vrider på det så instämmer jag ju i det som står på skylten. Att det finns förbehåll och undantag till att alla ska och kan försörja sig själva och att det inte förväntas att någon försörjer sig själv i ett nytt land förrän man introducerats och fått den hjälp man behöver för att klara sig är däremot precis lika självklart som det som står på skylten, även om det inte är uppenbart.

Så oerhört lätt det är att dela saker som säger något man inte vare sig tänkt eller instämmer i. Tolkningar är fria och det finns inte en enda människa som inte ängar sig åt sådan. Våra egna erfarenheter, upplevelser, känslor och tankar gör att vi automatiskt fördelar in det vi ser och hör i sektioner. Jag misstänker att min delning igår fick en del att höja på ögonbrynen, men det var inte alls med mening. Jag backar inte från min delning, men jag hoppas att de som känner mig väl inser att det finns mer till den än vad som syns. Jag lägger mer än gärna ner tid och ansträngning på att vara källkritisk, men igår gick det ändå lite galet.

Så himla lätt hänt, tyvärr. Inget betyder enbart en sak och ingen tycker enbart en sak. Att man ibland delar åsikt om fragment eller delar av frågor innebär inte att man för den skull delar åsikt eller inställning om allting – eller ens någonting – kring detta. Utöver det kan ord vridas och vändas till att uppfattas som något helt annat än det om menades. Det är en djungel där ute och det är så jäfla svårt att inte kliva i klaveret. Inte för att man själv inte vet vad man menar, utan för att alla andra är fria att tolka allt vi upplever. Ett steg i taget och ge gärna fan i att ta sådana klavertramp som våra regeringsmedlemmar just nu ägnar sig åt, tack. 

 

Kommentera

