Lunkar på

Publicerat: 1 april, 2016 i Uncategorized

seasons

Just nu är det ganska lugnt på de flesta fronterna. Jag jobbar mycket men det är inget ovanligt. Inte heller att jag jobbar så pass oregelbundet att jag blir alldeles dagvill. Ibland är tekniken enbart till godo och just så känner jag de gånger jag är tvungen att titta på mobilen för att se vilken dag det är. För det blir onekligen lite konstigt när jag tar extrapass som gör att jag först jobbar mitt vanliga pass på morgonen, sedan är hemma och fixar och donar i några timmar och därefter måste sova i någon timme eller tre för att jobba vaken natt och till slut sova bort förmiddagen och kanske någon timme till av nästa dag innan det efter det vad som återigen känns som några timmar är dags att försöka sova lite till så att man vänder tillbaka dygnet. Men, men, jag tar gärna extrapass och för att ta dem måste jag helt enkelt anpassa mig efter hur mina egna arbetspass ligger då jag skriver upp mig på dem.

I början av april finns det en möjlighet att höja sin tjänstgöringsgrad och jag funderar allvarligt på att göra det, trots att jag troligen förlorar lite på det just här och nu. Jag vinner dock på det i längden. Att ha några procent att spela på innebär att alla extrapass jag tar blir fyllnad medan jag helt enkelt skulle göra de timmarna på min vanliga månadslön om jag väljer att gå upp. Skillnaden skulle då vara att de intjänade kronorna skulle räknas med till pensionen och som alla vet flyr tiden och rätt vad det är står jag där och är glad över de där magra kronorna som jag tjänat genom att höja tjänstgöringsgraden några stackars procent. Som landet ligger just nu funderar jag dock på att både ha kakan och äta den genom att höja mina 87% till 90 eller 95%. På det viset kan jag ändå jobba några få extrapass på fyllnad samtidigt som jag lägger till en krona eller två till pensionen.

Idag är det första april och det är väl fantastiskt hur sociala medier exploderat. Det gäller verkligen att vara källkritisk. Eller så kan man göra som jag; utgå från att allt som skrivs idag är båg. Om det sedan ändå står sig i morgon kan jag omvärdera min ståndpunkt då. Men idag är det 1 april och tydligen har visst folk ingen känsla för vad som är roligt eller inte och då är det fritt fält för att skriva vad som helst och sedan dementera det med ett illa placerat skratt i morgon. 

Våren har stormat fram, vilket är en lisa för mig. Visserligen kliar och rinner det i ögonen, jag nyser lite då och då och jag känner mig tung i huvudet när jag vaknar och jag vet redan att detta kommer att bli ännu värre när träden och blomstren sätter igång på riktigt, men tack och lov har några veckor av våren redan svischat förbi och det innebär att det rimligen inte kan vara så lång tid kvar på det där svårmodet jag bär på den här årstiden. Att veta det gör det hela lättare, även om jag fortfarande mest av allt vill gräva ner mig i en håla i skogen. Eller ok, i en bekväm bostad vore ju faktiskt att föredra. Men poängen är ändå att jag mer än gärna skulle vara för mig själv i någon vecka eller två utan att ha ett enda måste att ta hand om. 

Igår satte jag mig äntligen ner och gjorde några kort. Inte alls lika många som jag skulle ha velat och inte ens lika många som jag hade behövt då april är en månad med många födelsedagar, men som läget är nu så var det ändå skönt att få sätta mig ner i några timmar och bara vara. Jag har bestämt att alla födelsedagsbarn inte kommer att få handgjorda kort i år, till det har jag varken ork eller tid. Alltså la jag ner all min själ i att göra korten jag faktiskt gjorde så bra jag bara kunde. I mitt eget tycke alltså. Förhoppningsvis gillar mottagarna också korten, men jag är ändå nöjd med att själv vara nöjd. 

Den ena dagen går och är lite lik den andra, även om jag gör lite olika saker. Det är väl det som kallas vardag, antar jag. Lite samma lika överlag. Det är ok. Det är till och med bra. Det är lite som för någon med en djupare diagnos än en mild årstidsbunden depp. Rutiner och struktur. Det är det som funkar. Vid första anblicken verkar jag nog inte ha något direkt struktur, men det är ett virrbloss. Jag har massor av struktur. Av den sorten jag behöver för att funka. Oregelbundet är min grej, helt enkelt. Rutin har jag också, även om den inte heller alltid är uppenbar. Jag vet hur mina dagar är och hur de kommer att vara. Det räcker så.

En stor skillnad i vardagen framöver är att Vikingen är klar med sin utbildning och då han inte fått napp på någon av de otaliga ansökningarna han skickat in till en myriad av företag så kommer han att vara hemma under dagtid nu. Det gör att mina förmiddagar kommer att se annorlunda ut. Det handlar egentligen inte om honom utan att jag av någon outgrundlig anledning gör annorlunda när han är hemma under dagtid. Om jag är själv så fixar och donar jag en hel del, t ex dammsuger och plockar jag ofta under den stunden, och sedan sätter jag mig ner och slösurfar eller likande. Har liksom min egentid då. Är han hemma så lägger jag bort sådant och hamnar i soffan med känslan av att inget blir gjort. Det är på intet vis något jag skyller på honom, men jag vet redan nu att jag kommer att reta mig på det inom kort. Det liksom förstör min (osynliga) rutin.

Det blir nog bra med det också, till slut. Jag får väl helt enkelt ta mig utanför hemmet för att få min egentid. Dessutom kommer våren att ta slut någon gång och som de som följer mig vet så har vi bokat en resa till Spanien i slutet av maj, vilket kan bli sommarens räddning. Finns inget så bra för vårt förhållande än att åka på semester där det bara är vi två, inga måsten och en massa roligheter att se fram emot. Det är ett bra recept för att jag inte ska börja planera hans osedvanligt plötsliga frånfälle. Han kommer med stor sannolikhet att överleva sommaren tack vare vår lilla semester. *haha*

 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Håller tummarna för att han hittar ett jobb!

Kommentera

