Påsk

Publicerat: 26 mars, 2016 i Uncategorized

easter-monday

Igår fick jag frågan om jag vet varför vi firar påsk. Jo. Det vet jag. Jag kan de bibliska historierna om Jesus, korsfästelsen och uppståndelsen. Jag vet att man firar skärtorsdagen i minne av den sista måltiden. Jag kan historierna. Om jag sedan tror på dem är en annan fråga. Som agnostiker som bäst så tänker jag inte påstå att så är fallet. Jag hyser däremot respekt för de som gör det och känner dessutom tacksamhet för den storhelgsersättning denna helg renderar om man jobbar denna helg. Just i år jobbar jag bara två av dagarna, men det räcker till bra ändå. Extrapengar när man ändå skulle ha jobbat är aldrig fel. 

Jag ser på facebook och instagram att folk önskar varandra en glad påsk och jag är inte sämre än att jag önskar dem detsamma, men egentligen känner jag ingenting speciellt alls inför den här helgen. Visst är det trevligt att träffa folk och äta gott. Godis är dessutom nästan aldrig fel. Men påsken i sig? Nä, den gör inget för mig. Jag kan både ha och vara utan den. 

Igår valde vi ändå att åka hem till Vikingens morfar och äta lite påskmat tillsammans med honom. Eller ja, Vikingen och morfar åt påskmat. Själv åt jag lite lax och sill. Det fick vara bra så. Om jag inte firar behöver jag inte kliva av dieten allt för mycket heller. Dessutom hade jag redan ätit lunch på jobbet innan jag åkte till morfar. Men nu var väl inte maten det viktigaste, utan vi ville mest av allt ge gammelfarbrorn en trevlig eftermiddag och att han då fick lite i magen samtidigt var bara en bonus. 

Idag har vi inte gjort en enda påskig sak. Inga påskägg, ingen påskmat och inte en fjäder så långt ögat kan se. Istället har vi varit och handlat, gick upp till kvarterskrogen och tog ett glas, handlade det vi glömde på första stället, skurat badrummet, lagat mat som inte har med påsken att göra och sedan hjälpte (läs; tvingade) jag Mini-Belse att storstäda sitt rum. Han blev måttligt glad då jag informerade honom om att vi skulle bära ut hans säng och dator för att komma åt ordentligt, men han insåg att skeppet hade seglat redan och då var det bara att bita i det sura äpplet. 

I morgon ska vi däremot umgås. Svärmor och svärfar kommer över på mat mitt på dagen. Det blir nog himla trevligt, det brukar det vara, trots att jag fortsätter att vägra påskmat och allt vad det innebär. Jag har helt enkelt ingen lust. Jag hoppas att svärföräldrarna har överseende med det och gillar det vi serverar istället. Jag hyser ingen oro över det egentligen, men det vore ju lite synd om de förväntar sig ägg, sill och allt vad det brukar vara. 

Påskhelgen sägs vara i fyra dagar, men inte för mig. Jag jobbade in på eftermiddagen i fredags och jobbar på måndag eftermiddag. Det känns helt ok. Jag får som sagt storhelgsersättning för att gå på mitt vanliga schema och då jag faktiskt haft ledig helg och det kan jag leva med. Faktum är att jag jobbat alla påskar utom 2012 under de fem tidigare åren jag varit anställd hos Korttidshem LSS. Av eget val. Ja, både att ha jobbat alla åren utom just 2012 och att ha varit ledig just det året. Australien lockade mer än att jobba bort helgen det året också. 

Jag firar alltså inte påsk och klarar mig fint utan att göra det. Jag vill dock passa på att önska er som uppskattar påskhelgen en riktig god sådan. I övrigt önskar jag er alla en trevlig helg. 

Kommentera

