Utgång

Publicerat: 20 februari, 2016 i Uncategorized

bishops arms

Den här helgen tillbringas på jobbet. Precis som vanligt, höll jag på att säga, men det är ju faktiskt inte så längre. Numera jobbar jag ju varannan helg istället för när jag själv la in tre helger utav fyra och blev ledig mer på vardagarna. Visserligen tar jag extraturer på helger ibland fortfarande, men det är kostsamt för arbetsgivaren och därför blir det färre helgpass för mig överlag. Fördelen med att jobba varannan helg är att jag vet vilka helger jag jobbar och således även vilka jag är ledig.

Som det visar sig är även min supertrevliga kompis från Kristinehamn ledig den helgen (som sjuksköterska kan det också bli en del helgjobb) och hon har en önskan om att slå klackarna i taket (läs; sitta på en pub eller liknande och smutta på lite vin) i en stad med ett större utbud än vad som finns i hennes lilla, värmländska håla. Alltså kommer hon hit och tillbringar helgen med mig. Jag som är en sådan festprisse har ju full koll (NOT!) på vad som finns här i stan, så det blir nog bra.

Fördelen med att gå ut med henne är att ingen av oss känner för att skaka våra lurviga, utan det är ett bord eller en bardisk och något gott att dricka medan vi babblar på och kollar in omgivningarna som gäller. I mitt fall betyder det sista just det, jag kollar nog in inredningen, folk och om jag ser någon jag känner. I hennes fall betyder det troligen att hon kollar in inredningen, karlar, folk och vart toaletten ligger. Som ni förstår av skillnaderna i min beskrivning så är jag gängad medan hon är lös och ledig att kolla in utbudet. Inte för att min gängningsstatus kommer att hindra mig från att ge utlåtanden, ge goda råd och eventuellt hjälpa henne förstå västmanländska förstås, men i övrigt får hon jaktmarkerna för sig själv. 

Hon kommer redan på fredagen och vi ska troligen träffa några andra tjejer ute på lokal då, om vi känner att vi orkar. Hon har ju trots allt jobbat med att upprätthålla folks hälsa hela dagen och sedan kört många mil för att komma hit, men jag ställer vinet på kylning, slänger fram en handduk åt henne då hon kommer för att sedan ställa fram lite mat och hoppas att hon äter tillräckligt för att få tillbaka lite ork så borde det nog gå vägen. Herregud, vi är ju inte pensionärer ännu, bara två mogna kvinnor under 50. Nog borde vi orka? Väl? Om vi trots allt inte skulle orka så har vi en trevlig kväll hemma istället. Min gissning är däremot att vi äventyrar oss ner på stan och tar en öl eller två på ett par ställen innan vi tar oss hemåt igen. 

Lördagen blir det definitivt utgång, även om det inte heller då blir något stuffande på dansgolvet. Speciellt inte om Vikingen ska med den kvällen. Känner jag mig själv rätt så blir det kanske en dryck på något ställe och sedan drar jag med henne till Bishop´s. Snacka om att vara vanemänniska. *haha* Jag trivs verkligen bäst på pubar och liknande ställen. Det där med att dansa och trängas med folk i en lokal där musiken är så hög att man inte kan prata med varandra är verkligen inte min grej. Visst händer det någon gång på ett gäng år att jag går på ett sådant ställe, men generellt hamnar jag på enklare ställen där folk njuter av att umgås hellre än att utföra akrobatiska övningar för att undvika att bli misshandlad av svängande och slängande armar och ben på dansgolvet. Pub får det bli! Kanske ses vi ute nästa helg? 

 

 

Kommentera

