Nostalgi

Publicerat: 9 februari, 2016 i Uncategorized

betapetgiraff

Jag är ledig idag och förutom att ha varit och handlat, tvättat och kokat soppa har det varit en väldigt lugn dag hittills. Nu är visserligen klockan bara 16:30 på eftermiddagen och allt kan hända, men efter att ha fixat allt det där på förmiddagen har jag inget annat än att sitta med en bok och bara njuta av att försvinna in den påhittade världen inplanerat. Det duger gott för mig. 

Men när jag satte mig i soffan kom jag att fundera på andra saker jag skulle kunna göra när jag tar det lugnt och njuter av livet. Det var länge sen jag satte mig ner och gjorde några kort. Det ska jag nog ta och göra snart igen då det är skönt att försjunka in i funderingar på personliga och lite kluriga kort till folk. Spelar ingen roll om det är födelsedagar eller andra anledningar som får mig att göra kort till något, det är alltid lika intressant att se vart min hjärna fladdrar iväg och vilket slags kort det blir. Någon dag snart, så…

Jag skulle även kunna leka lite med kameran. Det var länge sen, det också. Att pilla med den, ta sjuttiofjorton kort på samma sak ur olika vinklar och med olika ljus eller gå ut och fota omgivningarna i den fascinerande gråskala som råder idag är definitivt ett alternativ. Jag gillar verkligen det. I morse tänkte jag faktiskt på att göra just det, Anundshög och den oerhört intressanta omgivningen där hägrade, men sedan visade det sig att det regnade och därefter kom jag på att jag ändå hade tvättstugan på förmiddagen. Äsch.  

Mitt i de här funderingarna kom jag att tänka på något jag ofta gjorde tidigare då jag mest ville vara men kanske inte kände för att göra det ensam. Jag gick in och slängde käft på betapet. Trots att jag fortfarande gillar spelet och numera ofta spelar Word Feud så spelade jag allt mer sällan på sidan utan hängde mest i forumen och deltog i diskussioner och allmänt prat. Man skulle nog lätt kunna säga att jag var den mest pratglada där, faktiskt. 

Nu är det länge sedan jag var in där. Jag har inte varit medlem sedan i juli 2014 och även om jag någon gång sedan dess funderat på att regga mig igen så har jag till slut bestämt mig för att det får vara. Jag kom att tycka väldigt illa om vissa saker där och anser att sättet administratörerna valde att styra sidan på inte passar mig – eller demokrati och att få uttrycka sin åsikt – och att det då är bättre att jag håller mig borta än att jag retar mig på det och gör mig osams med de som till syvende sist styr sidan. Nej, nu blev det visst fel. Jag skulle knappast bli oense med Monk, Claw eller Odin, men väl med den som senast blev spel- och forumsvärd innan jag valde att avsluta mitt konto. En mer inskränkt och makttörstande människa finns inte och att låta den personen få bestämmande över vad som får och inte får sägas ihop med befogenheten att radera inlägg och stänga av folk var droppen som fick bägaren att rinna över för mig. 

Ändå kommer jag ibland på mig att sakna det som var. Jag pratade med och lärde känna oerhört många fina människor där och gissa om vi hade roligt ihop! Ja, det var i textform på en skärm men det förringar inte upplevelsen. Jag minns gånger som spårade ur helt – på ett bra sätt – och där djupgående planer på att råna Ullared kunde finnas med i mörka, nattliga planer, eller där Numsan, den undersköna bönan från Skåne tog på sig att matcha ihop singlar i en härligt, tokrolig snacktråd. Jag minns även djupa och allvarliga diskussioner i den mer seriösa katergorin av trådar. Många gånger stötte och blötte vi vinklar och funderingar. Ja, ja, ibland fick vi oss en och annan tillsägelse om att vi lämnade trådämnet, men oftast höll sig seriöst till seriöst. Snack däremot… Där snackades det hej vilt och trådar som ”Småsaker som gläd(j)er dig”, Småsaker som retar dig”, ”Det här är en chattråd”, ”Hur het är personen över dig”, ”Stora skotråden”, ”Aprilskämt” och många fler.

 Åh, så många namn som ploppar upp i skallen på mig när jag skriver detta. Lill-IT, Resurrection, Lillstölla, nulltj, Behringer, Yogamama, Maja Gräddnos, Numsan, Dersu, fulsnack, Fjällan, hFranke, apbur, le lou, Delicious, crooked_rain, Nygiants, Challe_B, kajix Temperance, Måns_E, Hinken, Skugga,  Tipitina, Tinna, Nattis, Wildman, Grönöga, Vulcan, Dys, Karlsson, Björn, Jaap, Sylvia, Egenskap, Tanten_M, Baudibitch, Ramsey, Yamaha Yet, annakarineli, Miss_Lollo och så oerhört många fler. Troligen flera hundra till, även om jag kanske inte kan räkna upp dem alla just nu. Många av dem har jag träffat irl, men långt ifrån alla. Och många av dem saknar jag, men långt ifrån alla. En del har jag ännu kontakt med, men långt ifrån alla jag saknar. 

Att skriva om dem får mig att sakna det som var ännu mer, men tyvärr har jag hört att stämningen på Betapet inte är någonstans i närheten av vad den var när det var som bäst. Den makttörstande, inskränkta, överkänsliga forumsvärden med allt för liten självinsikt har lyckats i den förvandling till ett tantforum där man mest håller med varandra och gulligullar med sina medhållare. Det är inget för mig. Speciellt som jag krockat med sagda forumsvärd innan denne blivit befordrad (så viktigt som detta var för denne så var det som en befordring) till det och den har rätt långsint.

Om det finns någon av de gamla betapetarna där ute som följer min blogg så ska ni veta att ni förgyllde mitt liv under en ganska lång tid och att jag är glad över att ha träffat er och utbytt tankar, funderingar, trams, allvar, roligheter och annat med er. Ni vet vart jag finns. Nu ska jag ägna mig åt min bok ett tag, men ni finns kvar hos mig ändå. 

 

kommentarer
  1. Lill skriver:

    Hej Lady!
    Jag kikar in på din blogg rätt regelbundet. ❤
    Ladyabstinens vet du.. 😉
    Det är en fantastisk viktresa du gjort. Applåder till dig.

    Underbart att du och Vikingen fortfarande hänger ihop.

    Saknar dig på Beta. Men förstår varför du håller dig därifrån.
    Blev lite våt i ögat när du skrev att du saknade oss.. ❤

    Kramar Lill

    • ~Sol~ skriver:

      Hej Lill!
      Vad roligt att höra av dig igen! ❤❤
      Jag vet tyvärr inte vad Ladyabstinens är, men jag är lite glad över att du har det. 😉
      Tack! Jag kämpar på och är aningen (omåttligt) stolt över att jag lyckats med det jag bestämt mig för hittills och håller tummarna för att resten också går utan allt för stora vägbulor. 😀 😀 😀

      Jag och Vikingen hör ihop, helt enkelt. Han kompletterar mig och driver mig till vansinne, precis som jag gör med honom. *haha*

      Klart jag saknar er! Tänker på er rätt ofta faktiskt, men tyvärr finns det inget som kan få mig att återvända så länge tantmaffian får härja fritt och godtyckligt bestämma vilka åsikter man får vs inte får yppa. Jag tycker det är oerhört trist att vanligt sunt förnuft inte får råda istället för att man låter en person och hennes hov få sitt bekräftelsebehov uppfyllt.
      Men ni godingar, ni finns i mitt hjärta. ❤

      Stora kramar!

Kommentera

