Dag 1 del 3

Publicerat: 1 februari, 2016 i Uncategorized

scale and foot

Nu är det tredje gången jag är på dag ett av dieten. Första gången var ganska precis för ett år sedan, den 2 februari 2015. Den gången hade jag egentligen ingen aning om vad det var jag stod inför. Jag hade förhoppningar, önskningar och farhågor men ingen koll på vad det faktiskt innebar att banta. Att jag skulle klara fyra veckor var däremot självklart… innan jag började. Tre dagar in höll jag på att börja gråta. Fjärde dagen var en av de värsta jag upplevt utan att det varit en livskris eller en svår förlust inblandad. Varför hade jag skanderat över takåsarna att jag minsann skulle fixa fyra veckor utan att lägga ner? 

Men det var det som ”räddade” mig. Jag är nämligen en sådan usel förlorare att jag absolut inte kunde ge upp när jag så överdådigt vräkt ur mig ”Hur svårt kan det vara” och liknande svulstiga och malliga ord och uttryck. Herregud. Om ni bara visste! De där första fyra dagarna var svåra som fan. Att jag delat ut soppreceptet till höger och vänster och att endast ett fåtal av de som fått det klarat av att följa det en vecka eller mer har däremot givit mig ett annat perspektiv. Det ÄR svårt. Det handlar om inställning, uthållning, beslutsamhet, vilja och en jäklaranamma som alla måste kicka in samtidigt. 

Jag höll ut mellan 2 februari och 24 maj. 16 veckor. 4 ½ månad. Inte utan undantag och verkligen inte utan belöningar, men ändå utan att frångå dieten mer än någon enstaka dag åt gången och med långt i mellan. Om jag får säga det själv så rockade jag fett! Rätt bokstavligt också. *haha* Det var en väldigt lång vår men resultatet var tillfredsställande. Mellan februari och maj hade jag tappat 24,3 kg. Jag tappade nästan 30 cm runt midjan och 22 cm runt bysten. Jag var så nöjd med min bedrift att jag nästan lät det vara där. 

Men nej. Jag hade bestämt redan innan att jag skulle ha ett uppehåll och sedan köra igång igen. Och… jag hade berättat det för folk till höger och vänster. Det var precis lika medvetet som det var första vändan. Jag vet ju hur jag själv funkar och det ska till att jag mister ett öga, bryter foten, fastnar med en arm i en bilkross och är medvetslös för att jag ska backa om jag berättat för folk att jag minsann ska klara det. Strategi och en välfungerande sådan, men gissa om jag var trött på mig själv när det väl var dags att sätta igång.

Nå, jag hade bestämt mig för att hålla ut i tio veckor den där andra veckan och ta mig fan om jag inte lyckades med det också! Den här gången var det lättare eftersom jag hade recept, idéer och mattips med mig från förra gången. Det är en rejäl skillnad på att ha frukost, lunch och middagstips i bakfickan samtidigt som man fixar soppan, packar ner allt och fixar och donar runt omkring utifrån den erfarenhet man fick förra gången än att stå på noll och lära sig allt eftersom. Samtidigt var det svårare att hålla sig till dieten den här vändan. Mitt i sommaren. Vad tänkte jag?!?

Just då kändes resonemanget hur logiskt som helst, men med facit i hand hade jag kunnat vänta i någon månad till. Men jo, jag ville verkligen inte hålla på ända fram till jul, jag ville köpa en snygg vinterjacka i rätt storlek redan innan vintern och jag tänkte inte fel när jag tänkte att det fanns mycket som skulle försvåra att gå på dieten och ha med sig mat överallt under hösten. Men…. saker blir inte alltid som man trott och trots att jag då tappat massor, sammanlagt -31,2 kg, -44,5 cm runt midjan och 28,5 cm runt bysten, hamnade jag ändå på en ”mellanstorlek” och har inte varit helt nöjd då jag handlat kläder. Inklusive vinterjacka. Men jag älskar min vinterjacka och kommer nog att ha kvar dem även efter den här vändan, trots att den då kommer att vara stor. 

Den här tredje vändan då? Ja du…. Den här gången har jag helt enkelt bestämt mig för att om jag kan tappa 31 kg så kan jag tappa minst 40. Jag var en rejäl bumpasvulla och med trettio kilo mindre är jag fortfarande rultig. Jag lider mindre risk för diabetes nu än tidigare men går jag ner ytterligare några kilo så är risken ännu mindre. Det är ett bra mål. Dessutom ser jag hellre att jag går ner i vikt för att passa en ”ren” storlek än att växa i en sådan. Just nu har jag 44/46 i nederdelar och 46/48 i överdelar (betydligt mindre än de tält jag bar när den här resan började!) och jag har bestämt att lägga ner när jag nått 42 i nertill och en som mest en ren 46 upptill. För så ser det nog ut. I alla fall om jag ska utgå från hur det såg ut när jag växte mig stor. Bysten har varit större än resten av jag sedan jag var 13 år och ju mindre jag varit, desto större skillnad mellan storlekarna. 

Jag aspirerar inte till att bli smal enligt de sociala normer som finns idag, då skulle jag tvingas stänga in mig själv i en grotta där någon släppte ner bröd och vatten en gång om dagen, men jag kommer troligen att uppfattas som väldigt smal av de som känt mig sedan innan resans början. Redan nu säger folk att jag såååå smal, vilket är lite roligt då jag vet vad vågen stannar på. Men jag förstår hur de menar. Trettio kilos skillnad ger det intrycket. Trettio kilo är skillnad. Men nog sjutton klarar jag att gå ner ett tiotal eller så till. Jag har ju gjort det stora arbetet, nu är det bara finliret kvar.

Ähum…

Håll tummarna för mig.

Hur ser det ut idag då?
Jo, jag gick ju upp 2,5 kg mellan september och jul, vilket jag anser vara fullt godkänt, och därefter gick jag upp 3 kg under julen. Jag hade önskat gå ner de där 3 kg innan jag gick på dieten och jag var på god väg tills jag började gå till gymmet oftare. Muskler väger mer än fett och mina muskler har verkligen fått jobba. Således stannade det helt enkelt av och därför står jag idag här med andra siffror än jag hoppats på. Men sånt är livet och så här ser det alltså ut inför dag 1;

Vikt; +3,9 kg = -27,4 kg totalt

Byst; +3,5 cm* = 25 cm totalt 

Under byst; +2,5 cm = -23 cm totalt

Midja; +5 cm = -39,5 cm totalt

Lår; +0,5 cm = 10 cm totalt (efter att ha börjat mäta i vecka 10)

Handled; +0,2 cm = 3,5 cm totalt

* använder en annan bh än tidigare då jag kasserat den jag brukade ha.

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Du klarar det! Givetvis! Skulle behöva en puff själv, till den där övertygelsen jag kan ha ibland. Följer din match och hoppas bli smittad ☺ Lycka till!

Kommentera

