Äldre kroppar

Publicerat: 26 januari, 2016 i Uncategorized
Older people lifting weights in gym

Bild lånad från nätet.

Nu har jag varit på gymmet så pass ofta, 18 gånger bara den här månaden och ett ganska bra gäng gånger innan det om än inte lika intensivt, att jag anser mig kunna göra ett generellt uttalande gällande kroppsformer hos människor över 40. Nu är inte 40 nödvändigtvis alltid 40, utan det kan lika gärna vara 50 eller 60, beroende på hur aktiv man varit innan och hur man valt att aktivera sig innan man kommer dit, men eftersom det jag ämnar skriva i stort sett alltid sker efter 40-årsåldern så får det stå så. 

Våra kroppar är ju olika redan från start, men det är först på senare år jag riktigt uppmärksammat på att de fortsätter att vara det. Utöver de mest uppenbara skillnaderna, menar jag. Så, sluta tänk under bältet, lämna genitalierna utanför och gå vidare till resten istället. Våra ben är ofta formade olika och på äldre dar får männen liksom pinnben medan kvinnors gärna blir lite fylligare. Spelar ingen roll om männen har nästa fenomen, putmagen á la gravidform eller inte, benen är ofta som tandpetare. Kvinnor får däremot inte putmagen på samma vis utan blir slappare och man ser allt som oftast både en och två veck och därutöver finns även ett veck där byx- eller tightslinningen är. 

Nu kan man ju iofs argumentera om att män och kvinnor bär sina kläder på olika vis och att man inte ser mäns byxlinningar eftersom de har dem under magen, men jag hävdar att så inte alltid är fallet och att linningarna inte alls syns lika markanta som hos kvinnor i de fall där männen drar upp brallorna ordentligt över magen. Äldre män har helt enkelt en annan spänst över magen än vad äldre kvinnor har.

Armarna är ytterligare ett ställe där vi skiljer oss från varandra. På liknande vis som männen får pinnben så får de även pinnarmar. Tunna, seniga armar. Ungefär här tycker jag det blir lite orättvist, faktiskt. Varför är män undantagna gäddhäng och blir kvinnor mjuka (och degiga?) i kroppen när de blir äldre medan män blir som en huvudfoting med tandpetare till ben och en ofta mer än mindre spänd ballong över magen? 

Och ja, jag generaliserar grovt nu. Ta det för all del inte personligt. Alla ser vi olika ut men konstigt nog ser man ändå lite liknande ut i kroppen när man blir äldre. Visst finns det skillnader gällande hur vältränad eller trimmad man är och naturligtvis finns det undantag från regeln, men i det stora hela ser man även lite av den där mjukheten i bålpartiet även hos de mer vältränade kvinnorna över 40 och nog sjutton får även de mer vältränade karlarna över 40 lite av den där spända ballongen till buk man ser hos otränade exemplar. Att det sedan är mer framträdande hos de mer otränade exemplaren är ju självklart, om de nu inte råkar vara sådana där som helt naturligt bär på halva mänsklighetens schysta gener gällande ämnesomsättning. Jag måste erkänna att jag bär på lite aversion gentemot den genuppsättningen. För att jag inte har den. Så jäkla orättvist!

Man ser även skillnader på halsen. Något jag alltid fasat för är den där kalkonhalsen äldre kvinnor ibland kan få. Minns ni att jag sa att jag lägger ner dieten direkt om jag får en sådan kalkonhals? Det står kvar nu, när jag bara har några dagar kvar innan jag går på dieten igen. Aldrig att jag går med på att ha en kalkonhals! Då äter jag mig hellre tjock igen. Kalkonhalsen ser man inte alls lika ofta på män, även om det någon gång kan förekomma. 

Jag försöker på intet vis kritisera någon av kroppsformerna här utan reflekterar mest över hur olika män och kvinnors kroppar åldras men att det inom könen finns många likheter. Något jag däremot skulle vilja ge positiv kritik för är hur hårt äldre människor kämpar på gymmet. Hatten av till dem! På sistone har jag varit där ofta och väldigt många gånger möter jag samma pensionärer som är där och håller sig i trim samtidigt som de får lite socialt utbyte. Småpratet är mindre än man kunnat förvänta sig, sådant tar de i omklädningsrummet och i fiket efteråt. Måndagsmorgnar är förresten inte en bra tid att vara där, då träffas ett tjugotal eller fler och ockuperar alla maskinerna. Bara ett tips till alla som valt att gymma på Bellevue.  

Med allt detta i åtanke ämnar jag luta mig tillbaka och acceptera min kropp. När jag tänker efter; Ungefär så där som jag alltid gjort. Jag ser ut som jag gör och bortsett från att jag av långsiktiga hälsoskäl ämnar tappa ett gäng kilon till så spelar det ingen roll att jag är slapp över magen, att jag har en valk över naveln som gör att jag får ett veck var gång jag har på mig normalhöga byxor, kjolar eller shorts, att det fladdrar lite under armarna, att jag låren inte är lika fasta som innan jag tappade all den där vikten och att rumpan är platt som en pannkaka. Det är helt enkelt jag. Visst ämnar jag fortsätta gå till gymmet för att vidhålla den kondition jag kämpat till mig och i ärlighetens namn så retar den där övre valken mig lite, så det skulle vara helt ok om den valde att bli mindre eller försvinna helt men jag tänker verkligen inte kämpa för att försöka förändra något som ändå kommer att ske. Låt vara att konditionsträningen kanske gör att det tar lite längre innan det blir ”som värst”, men det är mest en bonus i så fall. Jo. Så får det bli. Eller snarare; Jo. Så får det fortsätta vara. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Det är därför du står ut med alla timmarna på gymmet! Du ägnar dig åt spännande mänskliga iakttagelser. 😀 Ja, åldern tar ut sin rätt som det sägs. Blir lika förundrad varje gång jag ser min egen spegelbild. Hur gick det där till?

    • ~Sol~ skriver:

      Kan kanske vara så, utom då jag springer. Då orkar jag inte fokusera blicken på något alls. *haha*
      Jag har ingen aning, faktiskt. Ena dagen var man si och andra dagen var man verkligen inte ens i närheten av något annat än så.

Kommentera

