Sågspån innanför pannbenet?

Publicerat: 24 januari, 2016 i Uncategorized

barnsäkrat

 

Det har skett en hemsk olycka på Gran Canaria. Ett ettårigt barn har ramlat ner från balkongen på fjärde våningen och landat på ett plåttak två våningar ner. Människor som satt och åt mat i omgivningen sa att de först hörde en kraftig smäll och att det sedan var tyst i en minut innan mamman kom ut på balkongen och började skrika.

Det är hemskt. Otänkbart vidrigt. Jag kan inte tänka mig hur det är att mista ett barn och jag hoppas innerligt att jag aldrig någonsin kommer i en situation där jag får veta det. Jag kommer aldrig kunna veta hur det är att mista ett litet barn, vilket jag är oändligt tacksam över.

Men vad gjorde barnet där ute på balkongen på egen hand?

Nu förstår jag att man släpper ner barnet och gör annat, men aldrig någonsin med balkongdörren öppen. I alla fall har inte jag gjort så. Inte utan att ha uppsikt.

Jag har läst om hur människor kritiserar hotellet för att de i sina broschyrer utlovar att hotellet är barnsäkert men att ett par hittade en glipa mellan balkongräckena som ett litet barn hade kunnat ramla ner igenom om de själva inte varit där. Den här familjen var på semester 1997 och valde att uttala sig om detta i och med den uppmärksammade olyckan igår. Skönt med folk som vet vad de pratar om. Speciellt som hotellet byggt om balkongerna och tagit bort den stora glipan. Men det är klart man ska vädra sitt missnöje…. 19 år efteråt.

Jag har även läst hur någon var sur över att hotellet inte alls hade barnsäkrat spisen i deras lägenhetshotell. Den kritiken förstår jag. Jag förstår även att man kritiserar när hotellet kallar sig barnsäkert men ändå inte har barnsäkra balkongdörr- eller fönsterlås. Lika självklart tycker jag att det är att man barnsäkrat kontaktuttagen. I övrigt känner jag att man måste tänka logiskt. Ett litet barn kan sitta på en kudde direkt på golvet, rumla bakåt och slå sig ganska illa i bakhuvudet. Man kan inte barnsäkra in absurdum.

Jag vet inte hur ni funkar men för mig är det självklart att jag hade koll (han är som sagt vuxen nu) barn och att det var mitt ansvar att se till att mitt lilla nyfikna barn inte gjorde illa sig. Det hör till barns utveckling att testa, prova och försöka för att sedan köra ett, två och femtioelva varv till innan de går vidare och driver oss till vansinnets brant med nästa upptäcktsfärd de gör i livet. Det är vår uppgift som förälder att skydda dem mot det skadliga de kan råka på. Inte fan lämnade jag grabben vind för våg för att någon sagt att det var barnsäkert.

Och vad är barnsäkert? Om det står en stol någonstans och du lämnar ett barn där så kan du ge dig på att barnet kommer att klättra upp på det. Kanske ramlar det ner. Eller så klättrar det vidare, upp på bordet som står intill stolen. Det vet alla som någonsin sett ett litet barn. Hur kan då en förälder förvänta sig att en lägenhet med möbler i ska vara helt säkrat för ett barn? Hur kan då en förälder lämna en balkongdörr öppen för att någon annan påstått att rummet eller lägenheten är barnsäkrad? Det måste rimligen ha stått minst en stol och ett bord på den balkongen. Vad tänkte de med? Jag förstår inte?

Missförstå mig rätt. Jag känner verkligen med familjen som mist sitt barn. Det måste som sagt vara det vidrigaste man kan vara med om. Säkerligen mår de oerhört dåligt och de känner kanske att världen är orättvis och hemsk. Och det är den. Så oerhört mycket dåligt händer människor runt om i världen utan att vi ser någon mening med det. Ett litet barns död är en sådan händelse, oavsett om det sker på Gran Canaria, i Sverige, i Syrien, i Afghanistan, i Sudan eller någon annanstans. Det är hemskt. Men ändå. Jag kan ändå inte låta bli att undra hur de tänkte om de lämnade barnet utan uppsikt med balkongdörren öppen.

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Så himla hemskt! Och ja, visst borde dörren varit stängd … de där föräldrarna kommer att anklaga sig själva resten av livet.

Kommentera

