Intensivt

Publicerat: 20 januari, 2016 i Uncategorized

gym

Jag blir lite trött på mig själv.

När jag går in för något så gör jag det ordentligt. Fattar ni hur tröttsamt det kan bli i längden? Speciellt när det gäller sådant som träning och annat tråkigt. Och det är precis där jag står just nu. Efter att ha bestämt att gå på dieten igen den 1 februari då det lägligt nog är en måndag så fick jag för mig att jag skulle ordna lite kondition innan det. 

Alltså. Vad fan?!? Hur kan jag få för mig något så jävla dumt?

Naturligtvis kickar min envishet in gällande det här också. Förstås. Hur skulle det kunna vara på något annat vis? Jag menar, jag är ju jag. Därför har jag varit väldigt aktiv på gymmet på sistone. Tre gånger hittills den här veckan, fem gånger förra veckan, fyra gånger veckan innan och två gånger veckan innan det. 14 gånger på tre och en halv vecka. Och varje gång har jag gett järnet. 

Det är ta mig fan inte friskt!

Jag har valt att endast ägna mig åt konditionsträning, dvs cross trainer, löpband (på vilken jag verkligen springer också!) och motionscykel. Jag har hittat den hastigheten jag klarar på löpbandet så att jag orkar springa i minst 25 min och sedan gå en stund innan jag återigen springer en stund, på cross trainern kör jag 3 km på ett relativt högt motstånd och inom 20 min och på cykeln ser jag till att fixa 1 mil på strax över 20 min och så mycket mostånd att jag mot slutet knappt orkar hålla min höga fart. Cykling är liksom min grej, om jag nu har någon sådan när det gäller träning. 

Som ni ser så behöver jag hjälp. Även om många inte tycker det, så är detta inte ok. Inte i min bok. Jag är definitivt ingen träningsmänniska. Ändå tvingar jag mig iväg till det där förhatliga stället. Jag har varit där så många gånger nu att personalen hejar och ler då de ser mig. Så där familjärt, ni vet. Inte ok! För det är ännu så att jag verkligen, verkligen, verkligen, verkligen ogillar att träna. Jag kan till och med säga att jag avskyr det. Med samma intensitet som tidigare. Ändå tar jag mig dit och plågar mig själv. *suck*

Om jag nu ska hitta något positivt med detta så är det att jag ändå blir lite glad då jag lyckas med det jag förutsatt mig att åstadkomma. Jag klarar numera att springa i minst 20 minuter utan att vila, jag fixar att cykla som en tok i 1 mil och jag orkar cross trainern på ett helt annat vis än i början. För bara några månader sedan var jag halvdöd efter att ha sprungit  sju minuter, jag fixade visserligen 1 mil på motionscykeln ganska lätt, men jag har höjt motståndet rejält och cross trainern och jag har aldrig varit vänner, men numera vill jag bara slå sönder den tre eller fyra gånger under passet istället för varje sekund av det. 

Konditionsmässigt är jag således i bättre skick nu än jag varit i över femton år. Det är bra. Det är till och med väldigt bra. Jag svettas naturligtvis fortfarande som en tok så snart jag rör mig och jag avskyr fortfarande motion, men det känns ändå som en framgång. Med bara två veckor kvar tills jag går på dieten med förhoppning om att orka tillräckligt länge för att ha tappat 10-15 kg till känns det bra att veta att jag är i sådan god form innan jag börjar justera kroppen igen. Nu är det bara att vidhålla detta, även om jag troligen kommer att vara på gymmet tre-fyra gånger i veckan hellre än de fyra-fem som jag varit på sistone. Håll tummarna för mig är ni snälla. 

kommentarer
  1. f skriver:

    Vill du träna själv eller med en träningskompis av nåt slag, en god vän eller nån som du bara träffar på jymmet?

    • ~Sol~ skriver:

      Jag vill helst träna själv, men har inget emot att träffa någon på gymmet och prata lite mellan övningarna om denna förstår att jag behöver göra mitt. Det krävs en hel del självdisciplin för att jag ska ta mig för och det är alldeles för lätt att ”slappna av” lite när man har sällskap som har sitt schema och sin hastighet. 🙂

      Om du frågar ifall vi kan träna ihop, så visst! Under förutsättning att vi tränar och sedan pratar strunt efteråt. 😉

Kommentera

