2015

Publicerat: 31 december, 2015 i Uncategorized

Happy-New-Year-2016-Images-8

Nu har ytterligare ett år gått och om några få timmar lägger vi det till handlingarna. Herregud så fort det går! Jag minns att jag som barn önskade att tiden kunde gå fortare men nu vette fan om jag inte förstår bättre. Ena dagen läggs efter den andra i hiskelig fart och rätt vad det är har ytterligare en påsk, födelsedag, jul och ett nyår svischat förbi. 

Jag har aldrig varit något för sådant där med åldesnojjor eller haft ångest över tiden som flytt men allt eftersom de där åren staplas på varandra i rekordfart så kommer jag till allt djupare insikt i att jag inte är odödlig och att det kommer att gå fortare att bli 20 år äldre nu än det var när jag var 20 år yngre. Kanske är det dags att börja beta av den där ”bucket list” jag har. Eller, vänta. Jag behöver nog skriva en sådan först, sedan får jag börja beta av den…

Jag har sett hur 2015 varit ett hårt år för folk runt omkring mig. Det gör mig sorgsen och för dem hoppas jag innerligt att 2016 för med sig bättre och roligare tider. Personligen kan jag inte gärna klaga på 2015 då det varit ett genomgående bra år. Visst har det hänt en del tråkigheter, men vilket år har inte innehållit några sådana? Det måste vara en blandning av bra och dåligt eftersom det är exakt det livet är. 

Under det här året har jag ändå mått jäkligt bra. Vikingen och barnen mår bra. Jag har utmanat mig själv och avgått med seger. Vi har lärt känna nya människor och sedan har den kontakten utvecklats till vänskap. Jag har sett och upplevt nya saker. När jag kände att det var dags efterfrågade jag en omplacering och fick den, vilket i sin tur gett ny stimulans och erfarenheter. Ekonomin har stundtals varit trång, men vi har ändå kunnat göra roliga saker (t ex att åka på semester och leva lyxliv under tiden) ooch i slutändan är det ändå på plus. Vikingen har gått en utbildning som varit positiv på många sätt; Han har kommit hemifrån, fått känna att han har ett värde i samhället igen, fått ett ännu bredare socialt nätverk samt fått dagliga intryck av annat än vad grannarna pysslar med. 

Det finns saker jag önskar att jag hunnit med mer av under året, t ex att träffa vänner oftare, men jag tänker inte låta det gräma mig. Allt har sin tid och är vi verkligen vänner så finns de kvar när våra olika agendor råkar samstämma med varandra. Jag önskar även att jag varit mer aktiv i min önskan att lära mig spanska. Det skulle jag verkligen vilja kunna. Jag får ta tag i det ordentligt under 2016. Något annat jag ska ta tag i ordentligt igen är bloggandet. Det är något jag upptäckt att jag saknar och därför ämnar jag vara mer aktiv gällande det, om så bara för att skriva ner lite dravel då och då. 

Nyårslöften är ju ganska B, om ni frågar mig. Den enda gången jag avgav ett sådant var när jag haft torka i flera år och bestämde mig för att hångla mer under det kommande året. Det var ju inte särdeles svårt att leva upp till, som ni kanske kan förstå. Det räckte ju liksom med en gång. Trots detta ämnar jag ändå avge ett löfte inför 2016. Nu tror nog många att det handlar om viktnedgång, träning och annat som folk brukar lova om men faktum är att jag litar på att jag fixat både viktnedgång och träning utan att avge något slags löfte om det. Nej, mitt löfte handlar istället om kommunikation. 

Jag upplever nämligen att min och Vikingens kommunikation blivit lite sämre än den varit tidigare och efter en genomgående analys av situationen har jag kommit fram till att det till viss del beror på att jag haft mindre tålamod än tidigare. Därför lovar jag mig själv – ingen annan – att jag ska ta ett djupt andetag och slappna av i axlarna innan jag agerar eller reagerar. Jag tror att det kan göra en stor skillnad. Inte all skillnad i världen, men kanske nog för att vi ska hitta tillbaka till den där väldigt bra nivån som vi alltid haft annars. Jo, så får det bli. Jag lovar härmed att jag ska vara mer tålmodig i diskussioner med Vikingen under 2016. 

Nu ska jag äta lunch och sedan ska jag åka till jobbet för att avsluta detta år och påbörja nästa där. Jag jobbar mellan kl 14 idag och kl 15 i morgon. Man kan ju skratta lite och skoja om att det förhoppningsvis inte är en fingervisning om hur det kommande året blir, men faktum är att jag inte har något emot att jobba mycket och blir det ytterligare ett år med mycket jobb och extrapass så gör det inget. Huvudsaken är att jag ändå hinner med mycket annat också. Balans är viktigt och en bra balans är som grädden på moset. 

Gott Nytt År, kära vänner, bloggvänner, nära, kära, bekanta och annat löst folk. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Gott nytt år!

  2. iashemlis skriver:

    Gott nytt år kära vän. ☺

  3. Ullrika skriver:

    Jag är glad att du också legat lite lågt med bloggandet annars hade jag haft att läsa i flera dagar 🙂 men du, ett GOTT NYTT ÅR önskar jag dig (igen) och massor av kramar och omtankar! Jag har tappat bort lösenorden till din blogg men ska försöka leta fram så jag kan läsa det skyddade inlägget ❤

    • ~Sol~ skriver:

      Haha. Ja, det hade du nog. Men som sagt, jag har haft en liten svacka. Tur i oturen, alltså. 😉

      Tack detsamma! (igen). 😀 Jag skickar lösenorden till dig igen, kolla din mail. 🙂

  4. f skriver:

    God fortsättning, min underbart kloka Soliga Solvän 🙂

Kommentera

