Mindre än en vecka till jul

Publicerat: 18 december, 2015 i Uncategorized

christmas is coming

Tänk vad tider flyr. Tänk att det är fjärde advent om bara några dagar. För vad som också känns som bara några dagar sedan var det i början av december och jag hade massor av tid att fixa och dona. För en vecka sedan kändes det likadant. Massor av tid. Inga problem. En piece of kaka. Det löser sig. 

Och det gör det fortfarande, trots att jag jobbat extra som fan. Jag ska bland annat in och göra en vaken natt i natt, något som inte alls fanns med i planerna i början av månaden. Eller ens veckan. Men det är ok. Jag har tagit vara på den lilla ledighet jag haft, dvs innan och efter arbetspass, och har då fixat och donat med det jag kunnat. Nu är all bakning klar, i alla fall från mitt håll. Blondinen ska göra snickers till jul och så ska hon och jag knåpa ihop ett pepparkakshus bara för att det är kul, men i övrigt är bakningen klar.

Maten är i stort sett också fixad. Jag har revben och att griljera skinkan kvar. Köttbullarna och sillen är fixad. All korv fixas ju på dagen och jag är för lat för att koka gröten själv. Förresten har de gångna två åren givit att jag kallt räknar med att Vikingen fixar julfrukosten. *haha* Jag tycker det är rätt skönt att ligga och dra mig medan han fixar och donar i köket. Han har ju dessutom aningen starkare åsikter än jag om vad som ska finnas med på bordet och då passar det ypperligt att han sköter den delen. 

Julklapparna är fixade. Jag har en eller två kvar, men dem vare sig kan eller hinner jag fixa förrän på onsdag, då lönen ramlar in på kontot. Prisad vare världsalltet att kommunen är snälla nog att betala ut lönen innan jul, det hade varit jobbigt annars. Jag gillar verkligen att fundera ut och klura på vad jag ska ge de mina. Det är så himla roligt, även om det många gånger orsakar fler gråa hår än det troligen är värt. *haha*

Nåja, det är snart dags att äventyra mig iväg till jobbet, sen blir jag ledig i någon dag innan det är dags att skynda dit igen. Jag är dock ledig dagen före julafton och julafton innan det är dags att köra ett gäng dagar till där. Nyårsafton firas också på jobbet, men sedan blir det en ledig helg att njuta av. Nu verkar det säkert som att jag jobbar väldigt mycket och så har det även varit, det inget. Jag jobbar gärna julhelgen (det är som sagt stängt dagen innan och på själva julafton) och anmälde mig som frivillig att jobba nyårsafton. Det kommer att kännas bra när lönen ramlar in i januari. 

I morgon kväll ska vi ha lite mingel. Det blir inte så många som kommer men det är ungefär som förväntat så här inpå jul. Speciellt nu när förkylningar och elände florerar så hårt. Men det gör inget. Jag fick ju en oväntad natt på jobbet innan och därför känns en handfull vänner, glögg, snacks och trevlig samvaro som en skön avslutning till de gångna två veckornas digra arbete. Det går dessutom fler tåg. Vi får helt enkelt se om det finns en annan tidpunkt som passar alla bättre. 🙂

Kommentera

