Lugnet råder

Publicerat: 12 december, 2015 i Uncategorized

love puzzle

Klockan har tickat iväg och jag har officiellt sovjour nu. Det innebär att jag naturligtvis är kvar på jobbet men att jag är fri att pyssla lite med annat, under förutsättning att barnen sover. Vilket de tack och lov gör. Detta är tredje jouren jag har den här veckan då det fanns ett behov att fylla i torsdags och jag ställde upp och tog den jouren också. Det innebär att jag jobbar varje dag mellan i måndags och på torsdag kväll, men det känns ändå helt ok. Jag blir ledig i tre dagar sedan och hinner nog med en himla massa då. Tror jag. Hoppas jag.

Idag är en speciell dag. Inte för att man kunnat tro det om man sett oss i morse, ingen av oss kom ihåg det då, men Vikingen och jag firar fyra år som officiella idag. Om jag kommit på det innan jag åkte till jobbet hade jag naturligtvis gratulerat honom för att jag stått ut med honom så länge, men som det var nu fick det räcka med en gratulation genom facebook. Turligt nog är han en lika stor kålsupare och hade också glömt bort det, vilket betyder att jag inte alls behöver ha dåligt samvete eller något sådant där fånigt. Men i alla fall; Grattis till oss.

Min nya telefon är ännu inte aktiverad. Jag har däremot sparat mina kontakter på Samsung Keys, fått på skärmskyddet (vilket elände det är, förresten. Ett skärmskydd ska väl passa skärmen? Det här täcker bara mitten av skärmen och lämnar sidorna oskyddade. 😦 ) och petat ner det i det nya fodralet jag köpt. Ja, och så har jag laddat upp den också. Nu är det alltså bara att aktivera den också. Jag ska. Snart. Kanske i morgon. Eller på måndag. Jag slutar mitt på dagen på både söndag och måndag, så rimligen hinner jag någon av de dagarna…?

Jag är rätt nöjd med hur julklappsinköpen går. I år var jag latare än latast och har låtit internet hantera det mesta. Vad då springa på stan och leta mig fördärvad när jag kan klicka på några länkar, fylla i några uppgifter och sedan hämta ut paketet på posten. Varför har jag envisats med att köpa dem i butik tidigare? Det här är ju så otroligt mycket smidigare! Jag har några få julklappar kvar, dem kommer jag troligen att springa ner på stan för att skaffa och som jag jobbar framöver kommer det troligen att ske dagen innan julafton. Samma dag som alla inom kommunen får lön. Samma dag som folk kommer att svärma över på stan. Hur var det jag tänkte igen? Nåja, hellre en eller tre saker än femtioelva.

Knäcken är klar och likaså julbaket, bortsett från en valnötskaka som jag tidigare fått av morsan varje år men som jag numera ska ge mig på att baka själv. Den tänker jag dock vänta med tills söndagen innan jul eller däromkring. Jag har för mig att jag är den enda oss syskon som gillar kakan och Mini gillar den inte heller, så det ska bli spännande att se om Vikingen och hans flickor gillar den eller inte. Kanske blir det en hel massa kaka till mig, mig och bara mig. *hehe* I övrigt ligger jag bra till gällande julstöket också. Ok, det är inte julpyntat mer än två ljusstakar och en stjärna (i Blondinens fönster) men det ämnar jag överlåta till Blondinen. Hon gillar att pyssla med sådant. Jag gör inte det. Jag kan bära upp kartongerna så får hon rumstera i dem bäst hon vill. Julmaten är på gång. Köttbullarna är klara, Vikingen fixar sillen innan jul och jag tänkte se till att vara klar med skinkan och revbenen senast dagen innan jul så steker vi på korven på själva dagen. Blir bra det här.

I år blir det knappt några julkort skickade. Det hänger lite på att jag helt enkelt inte haft tid att göra så många. Visst hade jag kunnat skicka köpta kort också, men jag väljer att donera pengarna för dem och portot till UNICEF istället. Jag känner att det finns så mycket behov för att folk ska överleva uti världen och jag tror att mina nära och kära, så väl släkt, vänner och bekanta, inte på något vis missunnar de små barnen i utsatta områden den slant som kommer in i deras goda minne.

Tja. I övrigt händer det inte så mycket runt omkring mig. Jag jobbar, jobbar och jobbar lite till, pysslar hemma och stökar omkring som någon annan liten hustomte. Morfar har mat tills efter jul, en dag han för övrigt ska tillbringa hos sitt barnbarn och hans familj – dvs hemma hos oss – och har dessutom tillräckligt med lussebullar av olika slag i frysen så att han klarar sig. Vikingen pluggar vidare och hoppas få sitt Gröna Certifikat som CNC-operatör innan slutet på januari, då skolverksamheten flyttas till en annan utövare tvärs över stan. Mini har sitt och tragglar sig fram förvånansvärt bra i decembermörkret. Blondinen kämpar vidare med sin kurs på högskolan. Japanesen avslutar terminens kurser i veckan och kommer snart hem för att fira jul med oss. Snö vore trevligt, men jo. Jag ser framåt med lugn i kropp och sinne. Det blir en bra månad, det här.

 

kommentarer
  1. f skriver:

    Grattis grattis grattis på dagen till er båda!

Kommentera

