Nu vet jag vart han fått det ifrån

Publicerat: 24 november, 2015 i Uncategorized

dante alighieri

Vem, undrar ni kanske? Jo, den där snubben som skrev om de nio (egentligen tio eftersom det finns en inledning innan) kretsarna av helvetet. Dante, hette han. Dante Alighieri. Han levde rätt länge sen, under 1300-talet och var en av de första som skrev något på sitt eget folks språk istället för på latin. Själv kallade han verket för ”Komedin” men Giovanni Boccaccio valde på 1500-talet av någon anledning att lägga till epitetet ”Gudomlig” och det är således så vi känner till verket. ”Den gudomliga komedin” består av 100 canti (sånger) på ungefär 150 rader var i vilka Dantes vandring genom helvetet och skärselden mot det som betraktas som himlen beskrivs ingående. 

Han får vägledning genom dessa olika nivår av skärseld och helvete av den gamle poeten Vergilius, men då denne levde långt före Kristus kunde denne inte leda honom hela vägen genom de olika nivåerna. Han kunde ju knappast vara kristen, liksom. Därför tar Dantes förlorade kärlek Beatrice till en början över guidningen, sedan Bernard av Clairvaux (snubben som var med och skapade Tempelherreorden) och till sist är det Gud´s uppgift att visa Dante vägen.

Jag måste erkänna att jag personligen inte sett någon gudomlig eller ens semi-gudomlig touch i de nivåer av helvetet jag mött och därför anser att Dante nog ändå var en lyckosam jäkel, men i övrigt finns det inget som kan övertyga mig om att den där stackars 1300-talskillen inte led av migrän. Punkt. 

De olika kretsarna av helvetet är enligt Dante;

  1. Vestibulen =  mitt emellan jord och helvete straffas de likgiltiga, genom att tvingas jaga en blank fana, själva jagade av getingar, flugor och larver. Här, liksom i alla andra nivåer, var syndarna nakna i sina umbäranden. 
  2. Första kretsen = De okristna, de födda före Jesus, de som kämpade för det rätta men inte hade den rätta tron. Straffet är ett evigt liv som det på jorden.
  3. Andra kretsen =  De vällustiga (sexuellt utsvävande) blåser omkring i en storm
  4. Tredje kretsen = De omättliga tvingas ligga ner i gyttja under regn och hagel
  5. Fjärde kretsen  = De giriga och slösaktiga tvingas rulla stora stenar mot varandra
  6. Femte kretsen =  De vreda slåss mot varandra i ett träsk och de lata ligger fast på bottnen
  7. Sjätte kretsen = Kättarna brinner i öppna gravar i all evighet
  8. Sjunde kretsen = I den sjunde kretsen återfinns våldsverkarna. Både mot sin nästa, sig själv och mot djur, natur/Gud. De som skadat andra kokas i blod, de som skadat sig själva växer fast i träd (oförmögna att skada sig själva) och de homosexuella (inte alla) samt de som har haft sex med djur, ockrarna och hädarna vandrar omkring i en glödhet öken, utsvävarna jagas av vilda hundar genom en skog.
  9. Åttonde kretsen = De som lurat och bedragit, stulit och splittrat, smickrat och spått, gjort sig skyldiga till ondskefulla, kallblodiga synder associerade till svek straffas här i tio olika underavdelningar (Malebolgia).
  10. Nionde kretsen = Förrädarna mot sina nära och vänner är fast till knäna i en frusen sjö, landsförrädarna till midjan, förrädare till sina gäster till halsen och de som förrått sina mästare är helt infrysta i Cocytos is. Judas, Brutus och Cassius tuggas levande av Satan som är fast i sjöns mitt.

I Dantes version fanns det även ett Skärseldsberg där utövarna av de sju dödssynderna straffas på sin väg mot himlen, men jag ämnar koncentrera mig på helvetets nio (tio) cirklar. De räcker gott och väl…

  1. Vestibulen = I den här inledande kretsen är jag inte riktigt säker på ifall det verkligen handlar om migrän eller inte. Jag blinkar om och om igen i desperat förhoppning om att de där små ljusförändringarna och irriterande prickarna som envisas med att cirkulera i synfältet bara är en illusion. Små pilar av obehag sticker i huvudet. Jag jagar efter förhoppningen, som vore det en blank fana att erövra. 
  2. Första kretsen = Jag har gjort allt rätt, ätit, druckit, vilat och tagit eventuella tabletter för att jaga anfallet på flykten. Ändå skickar skallen ut små isiga pilar som hamrar mot insidan av ögonlocken och skapar ännu fler synvillor. Illamåendet börjar. 
  3. Andra kretsen = Illamåendet sveper igenom kroppen som vore det en orgasm som inte går att hejda. Med det menar jag knappast att det är vällustigt på något vis, utan att illamåendet gör sin grej. Kroppen skakar av konvulsioner, det blir ett tvång. Magen är tom, ändå envisas kroppen med att försöka tvinga fram nästa kaskad, som vore det något önskvärt. 
  4. Tredje kretsen = Kroppens rörelser blir sega, svåra och medvetna. Inget sker per reflex längre. Jag drunknar i den plötsligt tjocka, sega luften och kämpar med andningen lika mycket som man längtar efter vila. Vila, vila, vila. Så mycket som det bara går. Omättligt.
  5. Fjärde kretsen = Huvudet dunkar och minsta försök till att upprätthålla en hel tanke förstörs av något som påminner om en mental stenkross. Jag kippar girigt efter andan, bara för att mötas av en ny våg av illamående.
  6. Femte kretsen = Ilskan över att allt gör ont sveper igenom mig. Det gör ont att vara arg, ändå distraherar det från den vidriga smärta som just då sveper igenom hela kroppen. Satan i gatan, allt briserar samtidigt!
  7. Sjätte kretsen = Ja, nog fan brinner jag. Elden sveper genom hela kroppen. Huden skriker av smärta av beröring. Kläder, täcke, liggunderlag, you name it. Det brinner av smärta. Ögonlocken hålls stängda trots att det brinner innanför dem. Att öppna dem skulle innebära att ljus kan smita in och det är alldeles för olidligt. Det går bara inte. Det är som att hälla napalm i ögonhålorna. Håret gör ont. Ibland måste jag duscha och tvätta håret för att kyla ner det och göra det mindre tungt att bära på. Ljud får håret att resa sig medan öronens trumhinnor hotar att sprängas. Minsta rörelse får en att längta efter ett avslut, vilket det nu än må vara. 
  8. Sjunde kretsen = Den här kretsen får nog stå lite för Dante själv, även om jag helt klart förstår det där med att inte kunna röra sig. Efter all smärta som genomsyrat skalle och kropp är man helt slut. Orken är bortblåst. Att röra sig kommer inte på fråga.  
  9. Åttonde kretsen = Återigen lämnar jag denna krets till Dante och den tidsanda (1300-tal)  som han levde i. De tio underavdelningarna är dock inte okända för mig. Det är lite som att de tidigare nivåerna slås ihop och tillsammans skapar en virvelvind av något helt nytt, nya, intensiva nivåer av smärta. Illamåendet tar över igen. 
  10. Nionde kretsen = I slutskedet, just innan jag tror att jag äntligen ska dö, är det som att allt fastnar i en tjock, kall, trög sörja. Ser man till Dantes version så handlar det mest om att man avundas Judas, Brutus och Cassius som fastnat i mitten av sjön och äts upp av Satan, trots att de äts levande. Nog måste det ju ändå leda till ett avslut? Det är nämligen så att jag ännu känner av de tidigare kretsarna. Ont. Allt gör ont. Kroppen må vara fast i den iskalla sörjan men det innebär tyvärr ingen lindring mot smärtan som rister genom huvudet och vidare ner genom kroppen. Jag längtar efter ett avslut.

Jodå, nog fasen led 1300-talets Dante Alighieri av migrän. Karl´n hade ju full koll. Angående nakenheten i alla nivåer måste jag ju utgå från mig själv och då är det helt självklart att man är naken. Att ha kläder på sig gör ont. Det är som att de både tynger ner, klämmer och skaver. Att skaka av köldfrossa samtidigt som det gör ont att ha påslakan eller täcke på sig är bara ytterligare en intrikat tortyrmetod i migränens kölvatten. Tiden har mist sin betydelse. En timme, fem timmar, ett dygn, flera dygn? Spelar ingen roll. Det tar jag reda på när jag vaknar. Just där och då finns det nivåer av smärta. Av helvete. Precis som Dante Alighieri beskriver det i sin Komedi. 

kommentarer
  1. Just Sayin' skriver:

    Och då slutar allt alltså lyckligt som det sig bör i en komedi 😉

  2. Yvonne skriver:

    Hu! Glad att jag inte behövt uppleva det där. Kram

Kommentera

