Det är med kläder igen…

Publicerat: 9 november, 2015 i Uncategorized

kläder-på-galgar

Minns ni hur jag sa att det är lättare att handla kläder nu för tiden? Att det gör en enorm skillnad att tappa 31 kilo och att det fanns ett så väldigt mycket större utbud att välja mellan? Det stämmer fortfarande. Nu har jag visserligen lagt på mig hela 2.5 kg sedan jag la av med dieten i mitten av september, men det är egalt. Storleken på kläderna är fortfarande densamma och dilemmat jag upptäckte att jag fått finns kvar. I ärlighetens namn hade jag väl trott att det problemet skulle lösa sig när jag nu la på mig lite grann igen men tyvärr gjorde det inte det och därför svär jag återigen över kläder och dess passform.

Jag är nämligen mitt i mellan två storlekar. Eller två förresten, jag är nog snarare mitt i mellan tre storlekar. Jag har nämligen en storlek upptill och en annan nertill. En av storlekarna upptill är dock densamma som en av dem nertill och därför är det tre storlekar jag muttrar om istället för fyra. Att beställa 46/48 upptill funkar oftast bra, men är det enkla storlekar är 48 för stort medan 46 stramar på ett sätt jag inte känner mig bekväm i. Nertill kan jag i vissa fall ha 44/46 utan problem och vissa gånger passar en enkel 44:a hur bra som helst medan jag andra gången måste ta en 46:a för att få upp dem över låren. Vad fan?!?

Hela poängen med att genomlida den svåra tortyr en diet faktiskt innebär var ju att kunna köpa kläder utan problem. Med facit i hand har jag nästan lika mycket problem med det som tidigare, bortsett från att jag har en hel uppsjö av fler modeller att välja mellan. Ändå får jag huvudbry när det är dags att handla. En enkel storlek passar liksom inte som den ska medan dubbelstorlekarna i nederdelar får byxorna att hasa ner efter en halv dags användning. Ska det vara så här?!?

Som om inte det är nog har Vikingen inlett ett korståg mot mina nya kläder. Jag fick ju till slut byta ut hela min garderob och även om jag handlade hyfsat mycket på olika reor så har jag inte en komplett uppsättning av kläder ännu. Vardagstoppar finns det precis så att det räcker av, men finare uppsättningar är obefintliga bortsett från två klänningar som jag valt att investera i. Jag har däremot inga finare blusar eller ”partykläder”. Alls. Jag tänker att det blir bra ändå och då jag ändå ska köra en vända till med dieten om ett par, tre månader så tänker jag inte köpa mer kläder just nu. Om inte Vikingen går vinnare ur detta korståg han startat, vill säga…

En märkbar skillnad i kläder i ”normalare” storlekar jämte ”tjockiskläder” är materialet de sydda i. Nu är de förra visserligen sydda med betydligt mer genomtänkt passform också, men just nu är det ändå materialet som får huvudrollen. Med det i åtanke har jag i det stora hela sett till att det är jag som sköter tvättstugan här hemma. Antingen det eller så har mina kläder hamnat på hög i sovrummet – långt ifrån tvättkorgen – tills jag har möjlighet att vara den som sköter familjens tvätt. Alternativet till detta har varit att jag ändå går med ner i tvättstugan och hjälper till att hänga kläderna. Tre gånger har detta av olika anledningar fallerat. Tre gånger har jag blivit av med en topp. Skrev jag att jag har precis så det räcker? Snart ändras det till hade. 

Nu är väl inte tre toppar hela världen, men när man som jag inte har ett överflöd med toppar att välja mellan blir det ändå frustrerande. Speciellt som senaste gången, då jag i ärlighetens namn endast hade underkläder och två toppar i tvättkorgen. Inte heller var den överfull av andras kläder, även om Vikingen alltid har betydligt mer kläder i den än jag. Jag skyller inte på Vikingen, jag skulle ha tagit tvätten men var alldeles för trött och han erbjöd sig att kliva upp tidigt i lördags och ta hand om den. Mitt fel. Eller egentligen, ingens fel men ändå fan så frustrerande. Två toppar. Stor text om att sträcka plagget i vått tillstånd på tvättrådslappen. Oerhört frustrerande. 

Lördagens lärdom är alltså att tvinga mig ur sängen för att ta hand om tvätten oavsett hur trött jag än är, att inte lägga mina kläder i tvättkorgen om det är hans tur att tvätta och att sedan boka en ny tvättid ganska snart inpå samt att jag troligen kommer att behöva fylla på i garderoben nästa gång det är storrea. Jag kommer nämligen inte att lyckas fixa punkt ett och två, utan blir säkerligen av med både en eller två toppar till innan jul. 😉

Kommentera

