Telefon(kultur)

Publicerat: 1 november, 2015 i Uncategorized

mobil på lektionen

För första gången någonsin anser jag att Alex Schulman gjort ett vettigt inlägg. Ämnet är telefoner. Mobiltelefoner, för att vara mer exakt. Han tar upp frågan om varför lärarna inte kan få samla ihop mobilerna när eleverna kliver in i klassrummet och sedan ha en mobilfri lektion. Istället är det inte tillåtet att ta ifrån en elev mobilen om mackapären inte stör lektionen. Att ha den på ljudlös och att eleven oupphörligen har ögonen på den tekniska prylen istället för att se och lyssna på läraren räknas tydligen inte som nog störande för lektionen. Nej, den stör ju inte de runt omkring. Alltså får läraren inte ta ifrån eleven mobilen. 

Hur blev det så här? Jag minns när jag själv gick på högstadiet och den största oron på provet var ifall vi skulle få ha miniräknare eller ej. Idag räknar man kanske mest med miniräknare och då är det ju till fördel att ha mobilen med eftersom den har en sådan inprogrammerad. Men sen då? Ska man få obegränsad tillgång till google på alla prov? Ska man kunna sms:a och snapchatta mitt i lektionerna? Ska man inte längre behöva se och höra vad som händer i klassrummet?

Och så frågar folk sig varför elevernas betygssnitt sjunkit. 

För vi får ju inte kränka elevernas integritet. 

Att ta ifrån en elev dennes mobil eller kräva att den inte tas fram alls under lektionstid är inte att kränka en elevs integritet. Nej. Det är inte det. Oavsett hur man än vänder och vrider på det så handlar inte elevers integritet om ifall de kan sitta med snoken i mobilen dag ut och dag in. Vad läraren istället gör när hen förbjuder mobiler på lektionen är att utföra sin lagstadgade uppgift att utbilda landets ungdomar. De tar bort störande yttre påverkan och ger dem större möjlighet att följa med i undervisningen. 

Ett av argumenten till att föräldrar säger att de anser att eleverna ska få ha mobilerna även under lektionstid är att de vill eller behöva kunna få tag på sitt barn. Say what?!? Det har funnits skolplikt i Sverige sedan 1842 och så vitt jag förstår det så har föräldrar lyckats ta sig igenom dagen utan att kunna nå barnen på lektionerna fram tills bara några få år sedan utan att de för den skull bryta ihop eller inte klara av sin vardag. Om det var något superviktigt ringde man upp lärarrummet, rektorn eller studierektorn för att få sitt meddelande framfört. Eller så åkte man helt enkelt till skolan och träffade barnet. Och i ärlighetens namn, hur ofta har man superviktiga meddelanden som absolut måste framföras mitt i en lektionstid? Aldrig? I alla fall inte ofta. Men nu rings och sms:as det titt som tätt och svar förväntas inom några få minuter, oavsett tid på dygnet.Nej, lättillgängligheten är inte alltid till fördel för samhället. 

Jag är ense med Alex Schulman. (Förstår ni hur svårt det var att erkänna det 😉 ) 
Mobiltelefoner har inget på lektionerna att göra. 

kommentarer
  1. Ullrika skriver:

    Jag har numera nästan aldrig mobilen på mig när jag jobbar (det var en av anledningarna till att jag köpte en så stor, den får liksom inte plats i fickan!), men kidsen måste kanske ha mobilen på sig på lektionen. För egen del är det inte ett problem att telefonen ligger i en elevs ficka, där gör den ingen skada, utan att den tar energi från lärarens undervisning/lektionen. Jag vet ju själv hur svårt det är att hålla sig från att titta när det surrar till… så, ja det finns en anledning till att jag inte vill ha telefonen på mig när jag jobbar!

    Jag ligger som du ser långt efter! Ska försöka komma ikapp!

    • ~Sol~ skriver:

      Jag lägger ifrån mig mobilen, jag också. Ibland har jag den för att jag inte har någon klocka på mig och behöver ha koll på tiden, men i övrigt är det inget jag måste eller ens vill ha till vardags. Jag är den typen som ibland glömmer mobilen hemma och är lika nöjd för det. *haha*

      Jag ligger lika långt efter och har en hel del att läsa ikapp hos dig. 😛

Kommentera

