Nytt kapitel

Publicerat: 1 november, 2015 i Uncategorized

time for change

Idag gjorde jag mitt sista arbetspass som anställd på min (tidigare) arbetsplats. Det kändes väldigt konstigt och vemodigt att se klockans tickande mot passets slut. Kramarna från kollegorna avlöste varandra. Känslorna satt i halsen. Nu ska jag ju inte flytta från stan eller ens byta bransch, utan kommer även i fortsättningen att jobba inom kortis-verksamheten och således fortsätta tillhöra samma enhet och ha samma chef, vilket gör att jag på intet vis är klar med min gamla arbetspass. Jag kommer att kunna jobba extra där ibland och träffar även kollegorna på konferenser, julluncher och vårfester. Det känns jäkligt skönt. 

Från och med i morgon börjar jag alltså t nytt kapitel i mitt yrkeslliv. I ärlighetens namn känns det lite knepigt eftersom jag rent tekniskt har samma jobb, med samma chef, känner de nya kollegorna hyfsat och känner eller känner till en del av brukarna på den nya arbetsplatsen men ändå måste lära om helt eftersom de har en annan slags verksamhet och helt andra arbetsmetoder. Åh, det är inte så att jag inte fixar det eller ens är orolig över skillnaderna, jag vet bara att det kommer att bli en ganska stor omställning och att det kan ta ett tag innan jag kommer in i det. 

Något som däremot ska bli ganska skönt, i alla fall i början, är att det nya jobbet i regel inte innefattar tunga lyft (det är till och med obefintligt med lyft!), inga rullstolar att manövrera i ur och skur eller i trånga utrymmen och inte heller några bökiga arbetsställningar. Efter många år med tunga lyfta, bökiga arbetsställningar och rullstolar som ska föras fram i solsken, regn, höstvindar och snö känns tanken på det nästan som att ha semester medan jag jobbar. *haha* Jag menar på intet vis att nedvärdera det arbete som utförs på nya arbetsplatsen, utan belyser bara skillnaderna mellan det jag gjort hittills och det jag kommer att göra framöver. 

När jag ändå ”börjar på nytt” var det lika bra att ta tag i andra saker också. Nytt gymkort införskaffades i slutet av förra veckan- ja, jag har skjutit på det sedan i juli och har haft så pass ursäkter att jag till och med övertygat mig själv om att det var fullgoda sådana – och har till och med hunnit gymma en gång sedan dess. Jag införskaffade även ett badkort och har därför full tillgång till badhuset som ligger bara fem minuter från mitt hem. Gymmet ligger på vägen till (eller från) jobbet och badhuset så pass nära att jag inte kan skylla på avstånd eller svårtillgänglighet. Min tanke är att jag ska ta mig till gymmet på väg till eller från jobbet två gånger i veckan och att simma någon eller några kilometer i veckan. Nu gäller det bara att leta fram den där självdisciplinen jag hittade under dieten i våras och tillämpa den gällande det här också. Alla som läst här ett tag vet hur exalterad jag blir utav att träna. NOT! Detta blir intressant….

kommentarer
  1. Ullrika skriver:

    Det är inte det badhuset vi ska träffas i hoppas jag 🙂 jag vill bara leka, inte motionera!

    Men seriöst: det är lättare att komma iväg och t ex gymma eller simma om en har betalt för ett kort. Jag är inte så förtjust i att träna på gym men det är väldigt nyttigt. Måste bara hitta inspirationen för att ta mig i kragen att skaffa ett kort. Kanske borde passa på nu innan vi åker bort i februari?

    • ~Sol~ skriver:

      Haha. Nej, det är inte det. Det du vill till har jag själv inte varit till ännu. Det är ett nytt äventyrsbad, medan det jag brukar frekventera är en relik från gamla tider. 😀

      Angående gym så är det ju oerhört tråkigt, hur nyttigt det än må vara. Lycka till! 😀

Kommentera

