Lite allt möjligt

Publicerat: 18 oktober, 2015 i Uncategorized

samsung galaxy S6 edge

Jag har egentligen inget speciellt att skriva just nu, men känner ändå för att sitta här och låta fingrarna dansa över tangenterna. Jag börjar förresten bli lite ringrostig. Eller så är naglarna för långa. Kan vara det. Jag skriver fel och får backa tillbaka oftare än jag gjorde tidigare. Frågan är om jag ska klippa naglarna och se om det blir bättre eller om jag helt enkelt ska vänja om mig vid att skriva med långa naglar igen? Förr gick det hur bra som helst, men på sistone har jag filat ner naglarna eftersom de ändå inte varit starka nog att hålla för någon längd, speciellt inte i mitt jobb. Just nu mår de dock bra och jag ska ju byta arbetsplats och kommer då att kunna ha lite mer längd på naglarna än tidigare. Hmmmm…

Idag är en sådan där ”icke-dag”. Vet ni vad jag menar? Jag har inga planer för dagen, har inget jag egentligen känner för att göra och väntar väl mest på att det ska bli sent på eftermiddagen i morgon. Jo, jag ska ju packa min resväska och se till att jag får med mig allt jag behöver, men faktum är att det kommer att gå väldigt fort. Det blir bara ett handbagage med ner och eftersom det bara är för en vecka den här gången behöver jag knappt ta med mig något. Några ombyten kläder, plånboken, passet, datorn, telefonen och kamerorna räcker gott och väl. Alltså går jag omkring här och petar lite här och lite där utan att verkligen engagera mig i något. Ett sådant slöseri på en vacker höstdag. Det måste jag göra något åt. Sen.

Igår satt jag i köket och pysslade lite, jag har gjort några evighetskort till vänner i Spanien, när jag hörde att Vikingen, Blondinen och Svärmor plötsligt nämnde Bamburgh slott i norra England. Jag trodde först att jag hört helt fel. Varför skulle de prata om just det slottet? Så vitt jag visste hade ingen av dem någonsin hört talas om det. Jo, möjligtvis Svärmor då, hon har en hel del intressanta upplevelser i sin ryggsäck, men det var främst Vikingen som pratade. Jag flög ut i vardagsrummet för att ta reda på varför de pratade om Bamburgh. Varför? Jo, det råkar vara så att Bamburgh slott är samma slott som det skrivs om i den där bokserien på hittills åtta böcker som slukat mitt intresse under de senaste månaderna. Där kallas det visserligen för det gamla namnet Bebbanburg men det är ju ändå samma slott. Det har stått en befästning där sedan sent 500-tal eller däromkring men det förstördes till grunden av vikingarna år 993. Numera står där ett slott som byggdes på grunden av den gamla befästningen. Ett 1000 år gammalt slott. Det var himla kul att de visade just det slottet i ett tv-program om antikvitetsfynd och jag är hur glad som helst över att Vikingen råkade nämna det högt när jag var i ett annat rum. Jag blev dock lite förvånad när jag tyckte mig känna igen lite sedan tidigare. En snabb googling visade att jag hade rätt. Delar ur Ivanhoe spelades in där. 

Jag har sagt det förr och kommer nog att säga det igen; Facebook är ett intressant fenomen. Varför retar man sig på vad vissa lägger upp? Jag är inte bättre än någon annan i frågan. Men det är väl egentligen ganska lätt att lösa? Antingen tar man bort personen från sin lista eller så väljer man att inte se personens inlägg. Det senare är väl egentligen bara ett sätt att slippa ta bort dem och få frågor om varför, eller? Varför skulle man annars välja att dölja någon men ändå ha kvar dem? Handen på hjärtat, hur många går in och tittar på vad personerna man av någon anledning dolt skrivit? Jag rensar regelbundet min lista och de som faller ur gör inte det för att vi inte längre är vänner utan för att vi inte pratar med varandra på facebook. Det är stor skillnad, även om jag av erfarenhet vet att vissa inte ser det så. Men det är hur som helst min facebooksida och jag har vem och vad jag vill på den. Det är inget jag vare sig behöver ursäkta eller förklara. 

Jag har beställt en ny telefon. Det blir en Samsung S6 Edge den här gången. Jag har toktröttnat på min Galaxy S4 Zoom. Inte för att den är stor och klumpig, vilka några förutspådde skulle bli ett irritationsmoment, utan på att det kommer in damm innanför skyddsglaset på objektivet. Klumpigheten spelar ingen som helst roll, jag har älskat funktionen mer än jag retat mig på att telefonen är bökig att ha i fickan. Jag lämnade min S4 Zoom för samma problem förra året, när jag haft den mindre än ett år, och de bytte utan knussel objektiv. Nu är telefonen mindre än två år gammal och det är precis lika mycket damm – om inte mer – innanför glaset och jag svär ve och förbannelse över att själva anledningen till att jag skaffade en mobil med speciell kamera går mig förlorad på grund av fläckiga bilder. Jävla skittelefon. Jag förstår inte varför de inte helt enkelt satte på ett avtagbart skydd på objektivet så att man kan göra rent det mellan varven hellre än att förstöra för användaren på det här viset. Första gången kan ha varit en olycklig slump att just jag fick ett dåligt objektiv, men nu är det ju exakt samma problem med objektivet de bytte till för att laga den förra gången. Nej, det är ett konstruktionsfel som de behöver se över innan jag funderar på om det är värt att skaffa en sådan i framtiden. 

Jag skulle behöva tvätta fönster. Det är så himla tråkigt att tvätta fönster. Egentligen går det ganska fort och jobbet i sig är inte speciellt drygt, men att plocka av fönsterbrädan, tvätta fönster, torka av brädan ordentligt och sedan ställa tillbaka allt igen känns alltid som ett jäkla jobb så snart jag tänker att det är dags. Alltså skjuter jag på det lite till. Och lite till. Nog skulle jag kunna hyra in någon som tvättar dem åt mig, men det gör ju ingen större skillnad då jag ändå skulle tvingas plocka av och ställa tillbaka sakerna. Om jag ändå gör det kan jag lägga några minuter extra på att tvätta eländet också. Nåja, det finns dagar kvar att göra sådant tråkigt på när semestern är över. 

Det blir en intressant senhöst. Nytt jobb. Vikingen går mot slutet av sin utbildning. Väntar jobb efteråt? Mini-Belse börjar en ny åtgärd i november. Blondinen pluggar psykologi, så jag får väl försöka bete mig så att jag inte blir ett studieobjekt. Jag funderar på att läsa en kortkurs i kommunikation och behöver ta reda på hur jag ska gå till väga. Jag ska nog ta tag i att lära mig några fler fraser i spanska. Jo, det blir nog en intressant senhöst och vinter. 

Kommentera

