Iskall

Publicerat: 16 oktober, 2015 i Uncategorized

cold feet

Jag har alltid haft iskalla händer och fötter, speciellt under hösten och vintern. Under de övriga årstiderna anpassar sig kroppstemperaturen lite till omgivningen, förstås, och därför lider jag inte av detta problem på samma vis då. Vad är det för problem då? Tja, det är ju egentligen ganska fånigt och något jag kan åtgärda ganska enkelt, men det är ändå rätt frustrerande. 

Jag tänker nämligen aldrig på hur kalla extremiteter är förrän det är dags att gå lägga mig. Att jag är hyfsat sval på armar och ben är inte ett problem i sig, men att händerna och fötterna är det är däremot ett jätteproblem just när jag ska sova. Oavsett iskyla under dagen så liksom bara är det. Att ha kalla händer gör egentligen inte heller något. De värms upp ganska snart och om inte så lägger jag dem under mig och värmer dem på så vis. Fötterna däremot…

Är jag det minsta sval på fötterna så kan jag inte somna. Punkt. Det spelar ingen roll att jag innan sänggående inte ens märkt av att jag är kall om dem, är de inte redigt varma när jag ska sova så håller det mig vaken tills de är det. Jag avskyr att ha strumpor på mig men tvingas ändå ha det för att värma fötterna tillräckligt för att få en god nattsömn. Jag lägger en vetekudde i sängen innan jag går och lägger mig och har sedan fötterna mot den, men oftast räcker inte det. Jag tvingas ändå trycka foten mellan (det andra *duh*) benet och sängen och vänta tills den värmt upp och sedan göra likadant med den andra samtidigt som jag hela tiden hoppas att foten som ligger oskyddad inte ska bli kall under tiden. Ibland smyger jag in fötterna under Vikingens täcke och värmer mig mot honom men han har en tendens att skälla som en bandhund när han hoppar högt av chocken.  

Det spelar ingen roll hur trött jag är eller ens om jag tagit en insomningstablett eller inte, jag somnar inte om jag är kall om fötterna. Vad fan?!? Ska det vara så jäkla svårt att somna när kroppen ändå vet att jag kommer att bli varm om fötterna om bara en liten stund, speciellt om jag somnar. Jag kokar ju om fötterna framåt morgonen, speciellt om jag somnat med strumpor på. Jag avskyr verkligen att sova med strumpor. Ändå måste jag. Här om natten hade jag till och med ett par vanliga och ett par termostrumpor på mig för att bli varm. Ett elände.

Någon som har ett bra tips för hur jag ska få varma fötter lagom till att jag ska gå lägga mig? Jag har provat att ha strumpor, tjockare strumpor, sitta på fötterna och ha dem under en filt. De är varma när jag kliver ur soffan och går de få meterna till sovrummet. När jag sedan glider in under täcket är de iskalla. Att använda mig av Vikingens värme är knappt värt besväret som följer. Hur ska jag göra istället?

Kommentera

