Gammalt och nytt

Publicerat: 15 oktober, 2015 i Uncategorized

a new job

Nu börjar det bli dags att avrunda på mitt jobb. Det känns konstigt. Till och med tanken på det känns konstig. Att jag dessutom får lägga på en rem för att hinna göra klart allt och lämna över det i det skick jag vill gör dessutom så att jag känner mig lite mentalt stressad av det. Inte så att jag tänker på in en ledig dag för att hinna, men jag måste erkänna att tanken slagit mig. *haha* Istället lägger jag undan alla tankar på jobb och njuter av semestern nästa vecka. Det ska bli så himla skönt! Stressen får jag ta efteråt, under den knappa vecka jag har på mig innan det är dags att tömma skåpet och lämna ifrån mig nycklarna.

Jag börjar på mitt nya jobb när vår nästa schemaperiod sätter igång, dvs den 2 november. Ändå har det redan börjat. Jag var nämligen inbjuden på en planeringsdag hos dem igår och då jag ännu kommer att ligga under samma chef var det inte svårt att få igenom det med henne. Faktum är att hon tyckte det var en utomordentlig idé att jag var med och på så vis kom in i gruppen bättre. Alltså har jag rent krasst börjat jobba där redan, trots att det är några veckor kvar innan jag verkligen gör det. Tur att det kändes bra igår. *haha*

I övrigt lunkar livet på i sin stilla lunk. Nu är det nedräkning tills det är dags att beställa in en gin och tonic på planet ner till Spanien, men dit är det ännu några dagar så det är bara att försöka stilla min längtan och ta dagen som den kommer. Så vitt jag vet är jag ledig fram tills att vi åker, men det skulle inte göra ett dugg om jag blir inringd för att jobba lite. Det skulle till och med vara rätt skönt, då går tiden lite fortare och lönen i november skulle kännas roligare att sätta sprätt på. Julklappar ska ju inhandlas och det vore ju skönt att inte behöva tänka efter både en och fem gånger då man tittar på prislappen, även om det naturligtvis inte får springa iväg helt ändå. 

Jag har snart hållit upp från dieten i fyra veckor, den officiella fyraveckorsdagen infaller på måndag, och måste faktiskt erkänna att jag klarat detta bättre än jag förväntat mig. I min skalle skulle det ta ungefär tre dagar att gå upp 1 kg och därefter skulle jag eventuellt gå upp ytterligare 1-2 kg innan det stabiliserade sig ordentligt, men fyra veckor in kan jag konstatera att jag – utan att förvägra mig själv något, men att jag ändå tänker mig för och tar mindre portioner mat och betydligt mindre mängd sötsaker – hittills bara gått upp 0.7 kg totalt. Det innebär att jag fortfarande ligger på strax över -30 kg sedan 2 februari. Det innebär också att jag numera känner mig lite tryggare i matsituationerna och således slappnar av mer. Kanske blir det ytterligare en förändring när jag känner mig helt avslappnad gällande detta, men jag tror (hoppas!) att jag faktiskt lärt mig att tänka annorlunda och att de sex månaderna jag tragglat med dieten gjort att det sitter i ryggmärgen.

Angående ny vinterjacka så har jag tänkt om lite. Min initiala plan var ju att en sådan skulle bli min belöning efter att ha tappat så mycket i vikt, men nu när jag varit så jäkla duktig att gå ner 30 kg finner jag mig mitt i mellan två storlekar. Det gör att jag svär och suckar över kläder fortfarande, trots att det egentligen är mycket lättare att hitta snygga sådana nu än det var tidigare. Men just att jag svär och muttrar gör att jag ändå inte känner mig klar med dieten. Jag kommer inte att köra på mer i år, men nästa år kommer jag att göra en vända till. En mycket kortare vända än under de två gångerna jag körde i år, men ändock en seriös vända. Mellan 5-10 kg till vore bra, beroende på hur jag hamnar storleksmässigt. Först då, nästa år, tänker jag unna mig en jacka jag sedan ska kunna ha i många år framöver. I år blir det alltså en billigare sådan, speciellt då jag planerar att krympa ur den innan nästa vinter. 

Kommentera

