Livet rullar på

Publicerat: 8 oktober, 2015 i Uncategorized

past-present-future

Det händer inte särskilt mycket just nu. Jag liksom bara är. Jobbar och åker hem, handlar och städar, läser och läser. Ja, jag kan säga läser dubbelt. Jag insåg alldeles nyss att jag räknade fel när jag berättade hur många böcker jag läst under de senaste 2 ½ månaderna. Det är inte alls 16 stycken, det är 18. Hade helt glömt bort de två böckerna i serien jag fick av Vikingen, trots att jag avslutade den andra boken för bara några dagar sedan. Helt klart värt att glömmas, men jag hade fått boken och är sådan att jag läser det jag får i present. Utom en. Det finns faktiskt en bokserie jag vägrat ge mig på. Den där om en massa grått. Jag kan bara inte komma in i eländet och ämnar därför inte fortsätta försöka.

Jag har ju hunnit vara sjuk också, förstås. Det är nog helt enkelt så att hösten kom och bacillerna gjorde en kullerbytta inom mig. Förkylningen var ett faktum. Det blev några dagar av en rejäl mancold, men sedan har det mer liknat en vanlig förkylning där jag visserligen är supertrött och hängig i början av dagen men har sedan samlat på mig engeri och känner mig nästan som vanligt framåt sen eftermiddag och kväll. Något som däremot inte följde i dess fotsteg (ännu?) är hosta eller andningsbesvär. Jag är ingen läkare och har egentligen inga belägg för min teori, men personligen är jag övertygad om att det är en positiv bieffekt av att ha gått ner i vikt. 

Om bara 1 ½ vecka bär det iväg till Spanien. Det ska bli så otroligt skönt att komma ner och träffa alla fina vänner vi har där nere. Jag längtar efter att bara kunna vara. Inga måsten, ingen stress, ingen disk att prata om då det troligen blir restaurangmat varje dag. Där nere är det dessutom kutym att få med sig doggy bags om man inte orkar äta upp, så det lär finnas mat så det räcker utan att behöva laga något själv. Jisses, vilka portioner man får där nere. *haha* Det verkar dessutom som att det kommer att vara schyst väder just då. Runt 24° och mest soligt. Det fixar till och med jag. I alla fall med stark solskyddsfaktor. Jag skulle vilja åka ner till Lo Pagan när vi är där, men det visar sig hur det blir med det. Det är inte långt, men utan bil kan det bli lite knöligt. Men kanske. Om det inte blir den här gången så blir det definitivt nästa gång.

Vikingen gör praktik just nu. Ni anar inte hur skönt det är! Det tog två dagar av att komma till ett faktiskt jobb, sedan föll en hel del av den bitterhet han burit på över att inte känna att han gör något vettigt bort. Puts väck! Istället för att vara en sur och grinig gubbe över att skolan känns trist och trälig, att lärarna inte hinner med och att det är självstudier (något han inte gjort tidigare och finner svårt att lägga upp på ett vettigt sätt) har han kommit hem och varit trött som fasen i kroppen men gladare i huvudet. Det har gjort en enorm skillnad här hemma. Nu känner jag igen honom igen! Han var bra som sur och grinig också, men jäklars vad drygt det kunde bli ibland. De senaste två veckorna har det däremot varit en fröjd att umgås med karlsloken igen.  

Jag har länge tänkt att jag skulle lära mig spanska, men att ta mig iväg på en kurs verkar helt omöjligt. Jag kommer mig helt enkelt inte för. Att matcha in det med mina arbetstider har väl inte varit det största problemet eftersom jag kunnat prata med min chef och fått tillfälligt veto just under kurstiden men som det är nu har vi ju ingen aning om hur schemat kommer att se ut och vetot är dessutom borttaget. Med det i åtanke sökte jag mig till nätet. Inte alls lika bra som att verkligen prata med någon, men det ger i alla fall en början. Jag vet till exempel att smörgås heter emparedado, vilket var mig helt främmande för bara någon vecka sedan. Jag slängde mig med pan, queso och jamon och tyckte att det funkade bra nog. Vilket det gjorde också, men det är kul att veta vad det faktiskt heter. Vi får väl se hur väl dessa små övningar slår ut när jag väl behöver dem, men oavsett så är det lite roligt att i alla fall tro att jag utvecklas lite.

Det börjar bli så där isigt kallt i luften nu. I alla fall när jag cyklar hem från jobbet sent på kvällen. Så himla skönt! Jag känner i luften och på lukten att vintern är på väg. Lite tidigare än vanligt, men ändå så där härligt, kyligt, till och med kallt, härligt och underbart friskt och skönt. Det är som att det där murriga blöta som varit ett tag nu ger upp sitt tag på världen och låter kylan spola rent luften. Jag tycker oerhört mycket om den här tiden på året och tänker att det kommer att vara rejält skönt när semestern är över och vinter rimligen står och knackar på dörren. Ska bara komma ihåg att lägga ner ett par vantar i jackfickan så att de kan bo där tills våren kommer. 

Tja. Det är väl det jag har att säga för den här gången. Jag tänker mycket, finular mycket och grubblar mycket men det verkar vara helt omöjligt att få ner det här. Inte får jag ner det i brev heller, så min kära brevvän i Australien är nog glad över att ha mig på facebook så att hon slipper fundera på ifall jag trillat av pinn eller inte. Vikten ämnar jag beröra först på måndag, tre veckor efter att jag klivit av dieten. Det enda jag säger just nu är att det hittills ser bra ut. Ha en bra dag, där ute i cybern. 

Kommentera

