Beslut

Publicerat: 13 september, 2015 i Uncategorized

the-end

Jag har funderat och funderat om hur jag ska göra med dieten samtidigt som jag ägnat denna vecka åt att göra massor med fel angående den. Troligen har jag inte gått ner ett enda gram sedan i måndags. Hur går det ihop, egentligen? Varför ska jag fortsätta om jag ändå förstör för mig själv varje gång jag kommit till ett delmål eller ett riktmärke jag satt upp för mig själv? Äter allt onyttigt jag kan komma åt. Det känns ju ganska lönlöst. Eller? 

Jag inser att en del av anledningen till att jag tänker så är att jag är så otroligt trött på dieten. Jag kommer inte att fortsätta ner till -35 kg utan kommer att sluta ganska snart. Nästa söndag är dagen jag beslutat att lägga ner allt på. Varför? Det är en vettig fråga som får ett fånigt svar. Anledningen till att jag kommer att hålla på ytterligare en vecka och således koka en omgång soppa till  trots att jag är så trött på både soppan och dieten att jag mest vill kräkas på dem båda är att jag tänker avsluta med flaggan i topp. 

Det är stor skillnad på att bara ge upp och att avsluta, ser ni. Jo, jag slutar med dieten hur som helst, men när jag bara ger upp så låter jag viljestyrkan falna och lättjan ta över. Det funkar inte för mig. Istället tänker jag följa dieten strikt i nästa vecka och således visa att viljestyrka gör skillnad. I alla fall för moralen. Om det sedan visar något på vågen eller inte spelar mindre roll. Att hålla på en sista vecka och att göra den veckan precis enligt schemat är viktigare än att gå ner i vikt. Ja, det låter löjligt, konstigt och udda, men det är hur som helst sant. För mig spelar det roll. Jag ska gå ut med flaggan i topp eller inte alls. 

Jag kommer inte att komma ner i -35 kg nu och det kan jag leva med. – 30+ kg är ändå jäkligt bra och ingen kan säga att jag inte kämpat för min nya form. Klart jag skulle vilja ner lite mer, om inte annat så bara för att komma dit mitt huvud bestämt att jag borde ligga på, men oavsett så har jag gjort en jäkla bedrift och det finns inget utom min djuplodade motvilja till att börja om med dieten igen som hindrar att jag kör en gång till, senare i livet. Den där motviljan kommer nog att blekna med tiden. Snart nog har jag glömt hur vidrigt, tröttsamt och hemskt jag tycker att dieten är just nu. Hur jag än vänder och vrider på det så är -30kg efter 24 veckor ett förbannat bra resultat på något jag från början trott skulle hålla på i 4 veckor och landa på max -10 kg. 

Så är det alltså. I morgon kokar jag ihop den sista grytan med soppa för den här gången och äter sedan enligt dieten tills soppan är slut. Jag har halva satsen kvar sedan förra omgången och bör således ha soppa veckan ut, men tar det slut innan söndag ämnar jag inte koka mer. Jag får klara mig på det jag har. Tar det slut då gör det. Jag kommer ändå att följa dieten som gott det går. Troligen räcker det veckan ut och därför planerar jag utifrån att jag ska följa dieten hela veckan. Utom på tisdag. Då ska jag träffa mina kollegor på kvällen och bara må bra. Om det innefattar att äta och dricka gott så för det det. Punkt. Men nästa söndag är i alla fall sista dagen på denna omgång av dieten. Eventuellt har jag tappat 9-10 kg tills dess, det visar sig. Håll tummarna för att det ligger någonstans där i närheten. Flaggan i topp!

kommentarer
  1. f skriver:

    Skit i soppan och ät annat nyttigt som kan fortsätta bidra till en fortsatt viktminskning. Låt bli godiset, eller ät åtminstone bara liiiite och vid vissa särskilda förbestämda tillfällen. Vad som helst, bara du skiter i soppan.

    • ~Sol~ skriver:

      Jag tänker skita i soppan. På måndag. 😉 Mer för att jag jävlar i mig tänker gå ut på topp än dieten i sig. Jag ska försöka äta bättre och mer regelbundet än under mitt tidigare liv och godis tänker jag försöka – hur svårt det än kommer att vara – att begränsa till helger, semester och högtider. Alltså tänker jag ta ditt råd… om en vecka. 😀

Kommentera

