Veckorapport 2:7

Publicerat: 31 augusti, 2015 i Uncategorized

scale and foot

Helt otroligt att det redan gått sju veckor in på andra vändan. Men så är det. Sju hela veckor. Det innebär 22 veckor sedan 2 februari. Tänker man på det så känns det som väldigt träligt. Som att halva det här året gått åt till att banta. Att nästan sex månader av året bestått av begränsningar. Att 154 dagar bestått av planering och förberedning av mat. Det låter ju bara så där roligt, faktiskt. 

Därför är det tur att det inte alls känts som det låter. Åh, det är klart att det varit träligt och trist, både ofta och i längre perioder än några dagar åt gånger, men i det stora hela måste man tänka på att livet ändå fortsätter omkring en trots att man håller på med ett sådant här projekt. Roliga saker händer runt omkring och man får fortfarande vara med om dem. Man får heller inte glömma att man får belöningar i själva dieten också. Kanske inte i förra veckan då jag gick upp 0.7 kg, men i övrigt har jag ju ändå lyckats åstadkomma det jag gick in för, dvs att gå ner i vikt. Vissa veckor har det varit mer, andra har det tyvärr varit mindre men bortsett från förra veckans undantag så har jag ändå klarat av att hålla kursen mot mål.

Som ni vet valde jag att frångå dieten rätt rejält under sjätte veckan. Det känns fortfarande som att jag gjorde rätt val, speciellt som det känns oerhört lätt att följa dieten under veckan som var. Jag behövde helt enkelt lite belöning för att orka ta tag i saker ordentligt igen. Och bra blev det tydligen, om man tittar på dagens siffror;

Vikt; – 2.1 kg = – 29.1 kg totalt

Byst; +- 0 = – 26 cm totalt

Under byst; – 1 cm = – 23.5 cm totalt

Midja; – 1 cm = – 42 cm totalt

Lår; – 0.5 cm = – 8.5 cm totalt efter 10 veckors mätningar

Handled; – 0.5 cm = – 3.5 cm totalt

Jag vet att jag lovade mig själv att hålla på till minst 30/8, sedan fick jag se hur jag gjorde. Nu är det mindre än 1 kg kvar till – 30 och efter förra veckan känns det lättare igen. Därför kör jag en vecka till och ser vart jag hamnar och hur jag känner nästa söndag. Orkar jag mer efter det? Ingen aning. Det visar sig. Och vad jag än beslutar så är jag en vinnare av stora mått. 

kommentarer
  1. f skriver:

    Har du funderat nåt på vad du ska (måste?) göra för att behålla din nya vikt utan att behöva gå på diet?

    • ~Sol~ skriver:

      Jag har funderat en hel del på det. Svaret är ju inte givet förrän jag verkligen står där och måste pröva metoderna, men som det ser ut i min skalle nu tänker jag helt enkelt äta mindre portioner och inga påfyllningar. Dessa portioner ska dessutom innefatta procentuellt färre kolhydrater än tidigare. Det funkade ju att hålla vikten på det viset de där fem veckorna i somras då jag hade ett uppehåll i dieten och kanske är jag lite naiv som hoppas på att det är den förändring som krävs för att jag ska stanna på den vikt jag är på. Om det visar sig inte räcka till får jag väl prova att äta salladsluncher och sedan de där förminskade portionerna och inga påfyllningar och se om det är vad som krävs. Tur att jag gillar sallader. *haha*

      • f skriver:

        Du tänker klokt. Men… Som någon slags kvartsbonusmorsa, typ, till en person med en helt ohyggligt abnormal relation till mat så ”vet” jag numera (efter jäkligt intensiva diskussioner *suck*) att bara sallad är skit, och då särskilt sån som ”bara innehåller grönsaker”. Kött is tha shit, tydligen. Så om du, enligt samma guru, ska äta ”rätt” *hå hå ja ja* så ska du äta kött. Inget annat. Bara kött.

        Så jag hoppas att du gillar kött.

        Köttet ska förresten vara av oxe och absolut inte marinerat, möjligtvis kryddat med peppar (salt lär visst påverka näringsläget eller om det var månens faser, jag minns inte, men det var nåt skit med salt) och för guds skull!, köttet ska vara genomstekt! Inte en tillstymmelse till ostekt, uppvärmt eller nåt sånt för då kan du inte bara DÖÖÖÖ av nån bakterie (osäker på namnet men det hade visst nån kemisk sammansättning också) – du dör garanterat!

        Så om du vill leva som denna guru förespråkar så ska du äta typ ett kilo kött. Per portion, asså. Inga halvmessyrer här, inte, aja baja.

        Om du inte äter dessa mängder och definitivt om du skippar mat vid något av dagens mål så kan du hamna i nåt som heter Starvation Mode. Det innebär att du egentligen svälter fast kroppen lurar dig så du går UPP i vikt. Först. Innan du ser ut som en biaffraunge. Det tar visst typ bara något dygn innan du går in i Starvation Mode. Hur lång tid det tar innan du blir en biaffraunge har jag inte fått klart för mig eftersom det blir ett sånt jävla liv bara vid risk för Starvation Mode så vi har inte ens hamnat där. Än, ska väl tilläggas.

        Själv tänker jag snart ta mig den där utlovade bläckan….

      • ~Sol~ skriver:

        Omg. Jag fick läsa det där tre gånger för att få med alla tips och guidningar. *asg*
        Nu råkar jag gilla kött och har oftast kyckling eller lax till salladen och de gånger jag äter kött blir det biff eftersom det är vad dieten förespråkar. Men ett kilo åt gången? Herregud. Jag är väl ingen varg heller??
        Efter att ha läst det där tre gånger behöver jag också en bläcka. Snart. När som helst.

Kommentera

