Kläder

Publicerat: 31 augusti, 2015 i Uncategorized

klänning

Mitt senaste kap. För under 150 kr är min. Håll tummarna för att den passar också. 

Något som varit ett dilemma under resans gång är kläder. Till en början använde jag mina gamla, men efter att ha tappat 15 kg var det till slut ohållbart. Hur bekvämt det än kan vara att ha baggy-kläder (jag var en mästare på baggy innan dieten!) så finns det en gräns även där. Det är varken snyggt eller bekvämt när kläderna hänger som en säck. Det är förresten något klädskapare runt om i världen kan ta till sig. Inte ens en tjockismocka vill ha tält att ta på sig. Att göra kläder i större storlekar innebär inte att man helt enkelt tar mer tyg, utan det vore liksom bra om man syr dem utifrån en större storlek också. En söm här, en söm där och kanske, kanske en aning form vore trevligt. 

Jag bestämde mig alltså för att skaffa nya kläder. Eller var tvungen. Det beror på hur man ser på saken. Summa sumarum är i alla fall att jag rensat ut garderoben rejält, endast tre plagg hänger kvar sedan tidigare, och hade inget att ha på mig. Eftersom jag inte känt mig klar med dieten ännu, minst – 30 är ju redan spikat och jag är inte riktigt där än, så var det reorna som gällde. I många fall fick jag halva reapriset eftersom jag väntade till slutrean. Således är min garderob ganska full igen och ändå har jag inte gjort av med särdeles mycket pengar. Det känns hur bra som helst! Jag blir numera glad av att öppna garderoben. 

Jag har alltså gått ner från storlek 52-54 till en ren 48 över bysten och från stl 50-52 till stl 44-46 i byxor. Jag säger bara det; vilken skillnad det är på hur kläderna är sydda i de mindre storlekarna! De där enkla sömmarna som gör att man får en figur trots att man ändå är rundlagd fortfarande gör en otrolig skillnad i hur kläderna sitter på kroppen. Numera har jag en profil istället för att skuggan ser ut som en blotch på vägen eller väggen. Det beror absolut till största delen på att jag gått ner en hel massa i vikt, men det är inte den enda anledningen. Kläderna följer kroppen mer nu, till skillnad mot tidigare då de mest verkade vara till för att dölja den. 

Nu kanske jag tar ut saker i förtid, men när jag fick en sådan bra rabatt att jag betalade under 200 kr för fem toppar valde jag att beställa dessa toppar i storleken under den jag har nu. Kanske når jag aldrig dit, men om jag gör det så kommer jag inte tvingas panikköpa kläder bara för att. Min förhoppning är ju att komma dit någon gång snart, men hur det blir med det beror helt och håller på viljestyrkan. Jag tror dock att det blir den minsta storlek jag vill ha. Mindre än så vill jag nog inte bli. Men det räcker. Storlek 46 är bra på det viset att de allra flesta snyggt sydda kläderna går upp till den storleken. Fortfarande stort, om man ser det krasst, men jäkligt mycket mindre än vad jag kommit i tidigare.Det räcker för mig.

Bh:ar är fortfarande ett dilemma. Jag har ännu allt för stor kupstorlek för att det ska finnas i stadens butiker och fortsätter således att beställa genom nätet. Det för inget. Jag är van och har dessutom haft en sådan tur att jag dels har kontakt med Helene på Hogengårds of Sweden – en sann trollkonstnärinna när det gäller att hitta passform – samt har en pålitlig underklädessite från England, där bh:arna dels finns i storlekar och dels inte kostar skjortan. Att köpa två inklusive frakt till priset av en här i landet känns helt ok. Det roliga är dock att jag numera har några fler, snygga modeller att välja mellan. Kul!

Mitt största dilemma just nu är vad jag ska ha på mig på jobbet. *haha* Tidigare var det ju enkelt. Ta en gammal tröja, ett par brallor och stick iväg. Numera har jag mest nyare kläder och att jobba i dem känns så onödigt. Det stänks, kladdas, snoras och allt vad det är på mitt jobb och att gå dit i nya kläder tar emot. Samtidigt har jag ju varit smart nog att spara några linnen som jag kan ha där, men hur kul är det att ha på sig kläder som sitter illa och fladdrar som tält när jag rör mig? Ens på jobbet? Men, men, eftersom jag frångått min gamla vana av att mest köpa svart så antar jag att en del av mina nya, vita och/eller ljusa tröjor snart nog kommer att platsa som arbetströjor. Skönt att det ofta är rea hos onlinebutikerna. *hehe*

kommentarer
  1. f skriver:

    Gud vilken snygg klänning! Jag tror den kommer att sitta som en smäck på dig.
    Och vilken lycka det måste ha varit att få kasta och rensa kläderna. De är ju faktiskt inte bara kläder utan också symboler för ditt ”gamla” jag. Jag kan tänka mig att städa och rensa och kasta så som du gjort är en del av din mentala process som det sägs att alla som bantar så pass mycket behöver gå igenom.
    Jag är stolt över dig! Du lyckas verkligen med det du vill.

    • ~Sol~ skriver:

      Jag hoppas verkligen att det gör det, men gör den inte det får jag väl vänta lite eller kanske sy in den lite i sidorna. 😀 Jo du, det har varit en rejäl process, det här. Jag rensade ju ur garderoben lite pö om pö efter ett tag, men den stora AHA-upplevelsen kom egentligen inte förrän jag tog på mig en tröja i storlek 48 och ett par shorts i storlek 44 och båda satt bra. Nu var det visserligen stretch i shortsen, men ändå. Det var då jag bestämde mig för att gå igenom alla mina kläder. Vad kan jag säga? Inget satt som det skulle. *haha*

      Tack! Jag måste erkänna att jag är ganska stolt över mig själv också. Jag har dessutom landat i en väldigt osmickrande känsla av att ha haft rätt i alla år; att nej, jag ska minsann inte göra en gastric för att gå ner eftersom jag nog skulle klarar av att tappa i vikt utan en sådan. Jag tror att övertygelsen till det bottnade i att jag aldrig ens försökt gå ner och att då gå direkt på en operation för att göra det kändes överkurs och helt enkelt inte bra. Att en stor del av min framgång beror på att jag är en oerhört dålig förlorare, även då jag tävlar mot mig själv, och att jag medvetet talat om för alla i min omgivning att jag ska göra det här för att det skulle bli en sådan nesa att misslyckas att det inte fanns på kartan är en annan sak. Oavsett metod och vad som sporrat mig så har jag ändå klarat det. 😀
      Kram

Kommentera

