Veckorapport 2:5

Publicerat: 17 augusti, 2015 i Uncategorized

delmål

Nu är alltså vecka fem av andra vändan gjord. Jag borde ha beslutat om hur vida jag ska fortsätta denna vecka eller inte redan igår, men eftersom jag verkligen inte mådde bra då – kroppen värkte, magen gjorde kullerbyttor och jag var inte det minsta sugen på att tänka eller känna efter något alls – så struntade jag i det. Sköt helt enkelt fram beslutat till idag. Jag gick hem från jobbet några timmar innan jag slutade och då jag inte visste vad det var eller om det skulle bli värre än det redan var, vilket i mitt tycke var illa nog, så måst jag sjukskriva mig även på måndagen då de måste hinna skaffa en vikarie som kunde ersätta mig.

Jag sov bort ett par timmar igår och sov sedan som en stock i natt och var ganska pigg när jag vaknade i morse. Jag väntade ändå en stund innan jag ringde och friskanmälde mig, bara för att vara säker. Ingen vill ha magsjuka florerande, om det nu var det som hotade att ta över min kropp. Jag vet inte, men tänkte inte chansa. Som jag sa, jag mådde verkligen inte bra igår.

Hur som helst, idag är det alltså måndag. Den sjätte måndagen i ordningen av denna vända med dieten. Förra veckan var jag mer aktiv än jag någonsin varit, inkluderat alla de femton veckorna jag gjorde i våras. Jäklar vad jag gått, sprungit, cyklat och farit fram. Det känns lite surrealistiskt, faktiskt. Inte som jag. Men jag gillar ju att vara ute i naturen och när det är schyst väder är det lättare att tvinga ut mig själv  spåret. Väl där väljer jag att antingen att gå eller springa, även om jag upptäckt att det är ganska skönt att springa. Inte alls för att det ger bra träning, utan för att jag får åka hem tidigare ju snabbare jag tar mig i mål. 

Nåväl, jag ska väl skriva ner siffrorna så att jag har dem att utgå ifrån i nästa vecka. Nu skriver jag visserligen upp dem i ett block också, men det är med blyerts (kan smetas ut eller raderas) och känner jag mig själv rätt kommer jag att tappa bort blocket ganska snart. Alltså skriver jag ner det här och vet vart jag ska leta efter det om jag behöver påminnas om hur jäkla duktig jag är och hur fantastiskt bra det gått när motivationen tryter. För tryter gör den. Det är träligt som fan och när man gjort 20 veckor med diet på mindre än sju månader är man rätt less på skiten. Inte maten, utan som jag sagt tidigare, förberedelserna och planeringen av eländet är värst. Men det går ju bra. Det är en morot utan dess like, men samtidigt känner jag att det krävs mer och mer viljestyrka för att ta mig igenom veckorna. 

Så här ser det alltså ut efter sammanlagt 5 veckor denna gång och 20 veckor totalt; 

Vikt; -1.5 kg = totalt – 27.7 kg

Byst; – 1 cm = totalt – 26 cm

Under byst; – 0.5 cm = totalt – 22.5 cm

Midja; – 3 cm = totalt – 40.5 cm

Lår; – 0.5 cm = totalt – 7 cm (under de senaste 10 dietveckorna)

Ja, vad säger man?

Den här veckan nådde jag mitt delmål, vilket var 5 jämna kilon. Nu funderar jag vad nästa delmål ska bli. Eller nej, det torde vara rätt självklart när man tittar på siffrorna. Klart det blir – 30 sammanlagt som är nästa delmål. Men sen då? Ska jag kämpa vidare och välja att ha -30 som del-delmål eller ska jag vänta tills jag kommer dit för att se om jag orkar och vill gå ner ännu mer? Är det bättre att bestämma nästa delmål redan nu? Jag vet i så fall vad det delmålet kommer att vara. 5.8 kg bort ligger nästa ”jämna” vikt och nog vore det skönt att nå ändå dit också? Tror jag?  

2.3 kg kvar till – 30 kg. Jag måste ju erkänna att det inte kändes det minsta troligt när jag påbörjade denna resa. Jag minns så väl att jag hoppades på minst 10 kg och kanske till och med 12 kg. Det hade känts som en seger. Det kändes som en seger. Men att ha gått ner 30 kg? Det fanns inte på kartan. Att se det i skrift gör det inte det minsta mer verkligt, vilket jag hade hoppats på, men det känns inte alls som att jag gått ner så mycket. Det beror till stor del på att jag inte hade några problem med min vikt och att jag var väldigt rörlig redan innan jag påbörjade allt detta, men även på att jag ännu har en hel del övervikt kvar. I min skalle blir alla som tappar 30 kg smala som tanor och det är jag ju långt ifrån att vara. Men, men, det är som det är. Jag ämnar hur som helst inte ge upp innan jag når det där -30-strecket och därför känns det självklart att fortsätta några veckor till. Snittet per vecka ligger på ungefär ett kilo och därför bestämmer jag här och nu att jag inte ger mig förrän tidigast 30 augusti. Tills dess – och kanske lite längre till – får ni helt enkelt stå ut med mig och mitt förbannade tjat om vikten. Om ni ens bemödar er att komma in här och läsa mer, vill säga. 😉

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Imponerande är vad det är 😃

Kommentera

