Skrämmande utveckling

Publicerat: 12 augusti, 2015 i Uncategorized

Love-Hate

Här om dagen skedde ett hemskt dåd inne på IKEA i Västerås. En kvinna i femtioårsåldern och hennes son, som ännu inte fyllt 30, blev dödade inne på porslinsavdelningen. Ryktet säger att det var en kniv ur IKEA´s sortiment som användes för att utföra mordet. Ja, jag säger mord. Det må kanske inte ha varit planerat eller genomtänkt men oavsett vad lagen säger om just det så är det ändå ett mord. Två mord. Dessa stackars människor finns inte mer. De passade på att besöka IKEA i Västerås på sin semester och kom inte därifrån levande. 

Det är svårt att tänka sig. 

Det är svårt att få huvudet att förstå att det hänt här, på IKEA där jag var bara några dagar innan. 

Varför? Hur kommer det sig? Har folk verkligen blivit så galna att mord blivit vardag? 

Jag vet vad som sprids i sociala medier. Jag hör vad folk säger. Jag läser det som står i tidningar. Jag lyssnar på nyheterna. Jo. Jag vet. Och jag skräms av det jag ser, läser och hör. 

Om jag – och alla andra – förstått det hela rätt handlar det om två personer som antingen stämt träff på IKEA eller som råkat träffas där av en slump. Två personer som av någon anledning hade något ouppklarat? Eller brann det i huvudet där och då? Fanns det en bakgrund? Jag vill gärna tro det. Jag vill inte tro att folk går omkring och är så vilsna att det känns naturligt att plocka upp en kniv och svinga, oberoende på vem som finns runt omkring och vem som råkar komma i vägen innan man når den man menat att skada. Jag vill inte tro att någon upplever det som naturligt att skada någon. Alls.

Jag ser det inte som en naturlig sak att det är en person från ett annat land som är anhållen. Det hade lika gärna kunnat vara en inhemsk produktion som tappat all sans. Men nu var det inte det och drevet är igång. ”Ut med packet!” är bland det mildaste som skriks. Jag ser och hör röster som påstår att folk från krigshärjade länder blivit allt för traumatiserade för att ha en normal moralkompass. Ja, nu använder de sällan en sådan omskrivning utan är istället stolta över sin rakryggade ärlighet när de skriker fram sitt budskap, den där det mildaste de säger är att flyktingar inte ska släppas in eftersom de är helt fuckade i skallen och inte klarar av fred och normalitet. 

Så vi ska skala av all humanitet genom att skicka tillbaka folk som tagit det enorma beslutet att lämna allt de någonsin haft bakom sig, fly för sina liv och komma till ett nytt ställe där ett allt mer välkänt hårt klimat väntar eftersom det naturligtvis finns flyktingar som tagit stor skada av att leva i krig, våld och andra hemska förhållanden? Eller ska vi hjälpa dem att acklimatisera sig och kunna leva i ett normaltillstånd av fred igen? För det handlar inte – vilket man kan tro när man läser vad som skrivs – om att flertalet är brända i skallen. De allra flesta vill verkligen komma till ro. Leva ett liv utan fruktan. Våga skicka barnen till skolan utan att undra om skolan finns kvar. Ha ett jobb och förtjäna brödfödan. Det finns människor som behöver mental hjälp efter sina upplevelser men de allra flesta blir ”som vanligt folk” igen efter att ha fått leva som ”vanligt folk” igen under en tid utan att ha det där svärdet av osäkerhet och rädsla över sig. 

Galna saker sker. Hemska saker sker. Folk kan bli avtrubbade. Folk kan tappa sansen. Vidrigheter kan bli vardag. Illdåd kan normaliseras. Det kommer vi inte ifrån. Men vi vet inte vad som orsakat det som hände på IKEA i måndags. Vi vet inte vad som ligger bakom. Om något. Vi vet inte hur det utvecklade sig till att två människor togs till daga och en trolig gärningsman ligger på sjukhus. Vi vet ingenting. Kanske kan någon av IKEAs 44 övervakningskameror hjälpa till att göra bilden klarare, men utan ljud är det omöjligt att få en full bild av det skedda. Om det ens är möjligt med ljud? 

Jag har om och om igen sett folk argumentera – främst på facebook – om att en svensk (eller västvärldsperson) aldrig skulle kunna göra en sådan grej. Att det är folk från krigsdrabbade länder som agerar på detta vis. Att Sverige vore säkert om vi bara reglerade invandringen stenhårt. Det får mig att tänka på en gammal film. En film som visserligen är amerikansk, men som ändå visar att alla, oavsett ursprung, kan påverkas av sådant som hänt dem i livet. En film där de allra flesta tycker att de människor som mördade i filmen gjorde rätt och jublade när de friades för sitt dåd. Jag antar att de allra flesta sett filmen Sleepers från 1996? Ett gäng unga pojkar gör ett ödesdigert misstag och skickas till ungdomsvårdsskola där vakterna misshandlar och utnyttjar dem brutalt, sedan stöter två av dessa pojkar på vaktchefen och hans vaktpolare på dem som vuxna och beslutar sig för att skjuta dem. Ingen, absolut ingen!, har sympati för vakterna trots att de blir mördade.

Nu är detta inte alls likadant som det som hänt i Västerås. Absolut inte. Det säger jag inte heller. Jag säger inte heller att de gjorde rätt som dödade vakterna. Det jag däremot säger är att trauma och traumatiska händelser sker överallt i världen. Här också. Hur många barn har inte levt i skräck för en våldsam vuxen? I hur många parrelationer har det inte funnits en dominant och våldsam part? Vi är inte skyddade från det. Vi må ha haft fred i några hundra år och välstånd i något hundra år, men det skyddar inte oss från otäckheter. Sen spelar det ingen roll ifall det handlar om en personlighetsstörning, missbruk, religion, maktmissbruk eller vad fan som helst. Illdåd, otäckheter och hemskheter finns överallt. Sverige var inte fritt från dem innan den så kallade massinvandringen och kommer inte bli fritt från det ifall landet slänger ut alla med utländsk härkomst, obeaktat att det blir en väldigt liten befolkning kvar som kvalificerar sig som pursvensk. Detta hat är skrämmande. Något som är mer skrämmande är att det inte längre förs fram anonymt. Istället skriker folk för full hals under sitt eget namn med fler och fler hejapåare, något som normaliserar hatet och gör det farligt. Jag gillar inte den här utvecklingen. Alls. 

Kommentera

