En personlig seger

Publicerat: 7 augusti, 2015 i Uncategorized

rocklunda

I skogen till vänster i bild finns ett flertal spår man kan följa. 

Idag tvingade jag ut mig själv i spåret igen. Anledningen är enkel. Hur mycket jag än avskyr att motionera så kommer jag att behöva göra det för att fortsätta må bra i dieten. Kroppen behöver få möjlighet att följa med i viktnedgången och jag behöver få upp flåset igen. Nu har jag inte känt att jag tappat en hel del av det sedan jag tvingade mig själv att gå till gymmet regelbundet i våras, men nog skulle jag ljuga om jag sa att allt var preciiiis som då. Dessutom tror jag att det behövs till att jag rör mig mer för att jag ska gå ner fortare. Jag har liksom ingen lust att traggla med dieten i 15 veckor den här gången, även om jag inte alls tänkt gå ner lika mycket som i våras. Men ca 1 kg i veckan gör ändå ungefär 10-15 veckor innan jag är klar. Nej tack!

Jag gillar förresten att vara ute i naturen. Väldigt mycket. Därför är Rocklunda och spåren där ett av mina favoritställen här omkring. Det ligger inklämt mellan E18 och Norrleden åt ena hållet och Skultunavägen och Vasagatan åt andra, men lyckas ändå få mig att känna mig som om jag är ute ur stan. Bortsett från de tillfällen spåret följer någon av dessa leder, vill säga. Det går inte att komma ifrån att man hör trafikten ganska bra, speciellt den på E18. Jag berättar detta så att ni inte ska få fel uppfattning om varför jag inte gillar att motionera. Det handlar inte om rörandet eller att vara ute i naturen i sig, jag rör mig ofta och gärna oavsett om det är ansträngande eller inte. Ett par timmar på kalfjället, ut i skogen och promenera, gå ut med någons hund, bara ta en promenad och snacka strunt, ta med kameran och gå på upptäcktsfärd (dessa turer brukar innefatta en hel massa springande kors och tvärs) samt… ja, vad som helst egentligen. Men det känns inte som motion. Det är ju kul! Att gå ut för att bokstavligen röra på mig, att ha siktet inställt på att ta mig därifrån och dit på kortast möjliga tid, att lyfta detta, att vrida på detta, att köra på så att svetten lackar… usch, tvi och blä!

Nåja, jag tog mig i alla fall ut i spåret med intentionen att ta mig runt på kortast möjliga tid. Allt för att få upp flåset lite igen. Alltså intervallade jag. Ja, jag intervalltränade. Började med att promenera tio meter eller så, för att känna på underlaget. *Haha! Jo tjena, liksom* Därefter sprang jag ett femtiotal meter och så körde jag på i den andan. Nu låter det mer grandiost än det faktiskt är när jag säger att jag är ute och springer eftersom jag redan från början går långsamt och mitt springande är lite som när man har en elektrisk apparat som håller på att laddas ur. Man känner den ökade ansträngningen i kroppen och man rör benen lite annorlunda, men det vette fan om det egentligen är någon tempoökning. En äldre dam på si så där 75+ sprang och en yngre tjej med ben till himlen och spänst i stegen som en gasell power walkade förbi mig utan problem. Jag är dock en envis jävel och flåsade på bäst jag kunde. 

Jag känner en hel massa människor som mer än gärna ger sig ut i spår och terräng eller tränar på annat vis och förstår därav att min tid idag inte är någon supertid, men jag skalade ändå av fem minuter av måndagens tid, så jag tyckte att jag gick på bra som fan, och gjorde alltså 5 km på 42 minuter. Jag påminner om att jag annars går jäkligt långsamt och tidigare har jag gått femman på 1 timme blankt. För ett år sedan sprang jag inte alls, vare sig långsamt eller snabbt. Således är detta en jäkligt stor personlig seger för mig och jag är supernöjd med mig själv. Det innebär tyvärr inte att jag bytt åsikt om motion, men det gör det eventuellt lättare för mig att ta mig ut i spåret igen nästa vecka. Kanske har sportbh:n jag beställt från Hogengårds of Sweden kommit då så att jag slipper skador i axlarna om jag vågar mig på att springa lite igen. Håll tummarna. 

Kommentera

